Ik rij sinds September 2012 een lieve kwpn ruin voor een vriendin.
Helaas heeft hij in Oktober een hoefzweer gehad en is hier best een tijdje mee bezig geweest. Doordat hij best wat pijn had sleet hij best snel, nadat zijn hoefzweer helemaal over was konden we rustig weer beginnen met rijden. Ik reed hem in de bak en ging met hem naar buiten, dit deed ik ook altijd voordat hij de hoefzweer had.
Maar toen kwam het slechte weer eraan en stond hij vaak stil. Hij staat op blote voeten en zijn hoeven werden steeds slechter, door prive reden kon de eigenaresse zijn hoeven niet meteen laten doen, maar aankomende week komen er ijzers onder, hij komt rondom te staan.
Doordat hij nu bijna een maand stil heeft gestaan is hij al zijn bespiering kwijt. Hij staat op 2 volle scheppen prestatie brok en 2x kuil en 1x hooi. En 1 of 2x slobber. Genoeg voer dus maar hij is erg schraal.
Zijn eigenaresse heeft het erg druk door prive reden en het is nu aan mij om hem weer helemaal op te bouwen.
Maar nu ben ik benieuwd naar tips of een schema van jullie. Ik ben van plan om hem eerst te gaan longeren met de katoenen bijzet, hier loopt hij heel fijn op. Wil niet meteen op hem gaan zitten. Nu dacht ik om maandag, dinsdag longeren en woensdag 2x stappen en donderdag rustdag en vrijdag longeren.
Is dit slim of raden jullie aan om er meteen weer op te klimmen?
Graag tips!