Doutze (Brandus x Meier) is mijn Friese vriend van 4 jaar die ik vorig jaar zelf ingereden heb.
Omdat ik het rustig aan gedaan heb met hem, hebben we nog niet al te veel km. gemaakt in de bak, maar meer buiten. We hebben dus ook geen niveau.
Begin november ben ik terug gekomen van twee-en een halve maand Engeland, waarna ik hem toch wat meer opgepakt heb. Niet zonder resultaat
Ik heb hem in de afgelopen weken 1x in de week goed gelongeerd met dubbele lijnen, 1x in de week in de bak gereden en 1x in de week buiten gereden.
Hij begint nu eindelijk te snappen dat hij zijn hoofd lekker moet laten zakken.
Onze verbeterpunten zijn:
- Teveel op de voorhand
- ''Plat'' de bochten door
- Hij denkt soms zijn eigen richting te mogen bepalen in de bak, iets dat ik te veel toelaat en waar ik consequenter in moet worden
- Nog een dingetje dat ik soms moeilijk vind: als hij zich lekker ontspant, ''vraagt'' hij vaak meer teugel, die ik hem dan bijna automatisch geef. Hierdoor loopt hij al snel met zijn neus over de grond te schuren, wat natuurlijk niet continu de bedoeling is
Op deze foto's was het de 3e keer dat we in de bak gallopeerden. We gaan dan ook racend de bak door, plat door de bochten.
Ik ben heel blij met mijn lieve ventje die elke keer zo zijn best voor me doet

Hier was ik aan het uitdraven, dus liet ik hem expres wat langer. Als ik klaar ben met rijden kan ik de teugels helemaal losgooien en dan blijft hij zo lopen.

Hier is duidelijk te zien dat hij veel te veel op de voorhand komt.

Hier krult hij zich te veel op en ik ben dan niet snel genoeg met contact houden.

Klaar, brave jongen.
Leuk om te zien wat een schriel kippetje het eerst was

Bedankt voor het kijken!
lijkt me irritant om iets steeds weer over nieuw te horen als je het al weet