Fjord Rico tijdens de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chelinka

Fjord Rico tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 19:04

hoi :wave:

alwéér een topic, maar ik vind het gewoon enorm fijn om tips te krijgen, en daar mee verder te kunnen!
met trots en een goed gevoel kunnen afstappen vandaag!
mijn beugels zijn korter omdat ik normaal een springles kreeg, maar zit er eigl wel comfortabeler mee ^^
nog altijd opzoek naar het juiste contact..

Rico eerste keer op HAW
Rico weer aan het werk
Rico op verplaatsing
Rico voor het eerst op RIJ-ITP
Fjord Rico weer aan het werk

1. instappen
Afbeelding

2. draven met rare benen...
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. vind ik zelf wel een fijn beeld
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

en nog wat sprongetjes genomen :)

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

en berichtje achterlaten is altijd fijn!

Djeradalover

Re: Fjord Rico tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:46

Wat ik zie op de foto's is dat je links heel erg vasthoud, en daardoor zelf ook helemaal scheef op je pony gaat zitten.
Probeer je schouders recht te houden, net als je handen. Als je naar voren kijkt zal je al snel minder de neiging hebben om scheef te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:02

Wat idd gezegd wordt, je zit ontzettend scheef met je bovenlichaam, je draait je linkerschouder terug waardoor je automatisch sterk wordt op links. Je bent zelf erg uit balans, het lijkt of je wat steun zoekt aan de teugels, dat kan weer komen door je korte beugels. Je zegt wel dat je zo meer steun hebt maar dat komt waarschijnlijk omdat je geen chaps of laarzen draagt en daardoor weinig stabiliteit hebt vanuit je onderbenen.
Met je houding moet je altijd denken aan wat er gebeurd als je het paard weg haalt ;) Hoe korter je zit met de beugels, hoe meer je gaat compenseren met je bovenlichaam. Dat gebeurd ook met springen, doordat je geen steun hebt met je onderbenen val je voorover en heb je steun nodig op de hals.
Ga dus rijden met chaps of laarzen voor meer stabiliteit zodat je paard zelf ook meer rust in zijn balans krijgt. Let verder op dat je niet te streng wordt in je hand, houd de teugels op maat en je hand stil, drijf met je been naar je hand toe. Soms mag je je hand wel sluiten maar niet terug gaan werken. Duurt misschien wat langer maar dan heb je wel een veel fijnere basis.
Succes!

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:03

bedankt voor de reactie's :)

zelf had ik niet door dat ik links strenger ben blijkbaar. hiervoor was het algemeen altijd mijn binnenhand die strenger was. ik probeer het af te leren, maar blijkbaar op een verkeerde manier.. :')
voor laarzen ben ik aan het sparen, aangezien ik er ineens van degelijke kwaliteit wil hebben die wel een kostenplaatje.. chaps kan ik tijdelijk wel proberen :)

dankjewel voor de tip! ga er zeker op letten, hopelijk helpt dit mij in de toekomst wel :)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:12

Ik zou je handen wat meer gaan dragen (hoger houden). Op veel foto's lijkt het alsof je handen laat leunen op je benen. Voor de rest ben ik het eens met de dingen die al voor mij zijn genoemd.
Leuk setje trouwens (lekker fel en vrolijk kleurtje).
Nog veel plezier met het rijden!

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:39

ik houd mijn handen idd erg laag, maar leunen doen ze niet :o maar dankje voor de tip, zal er zeker meer op gaan letten! :)

_Royal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:42

Ik ben het met bovenstaande tips eens:
- Handen iets omhoog, ze zitten nu erg laag waardoor ik ze ook wat streng vind ogen, maar misschien zie ik het verkeerd.
- Opletten dat je je bovenlichaam recht houdt en jezelf niet vast gaat zetten.

Veel succes nog met trainen en vooral veel plezier.

SteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:04

Ik ben zelf geen springruiter, maar ik merk toch wel twee dingen op. Op foto 11 heb je geen contact meer met haar mond en foto 12 is compleet tegenovergesteld, alsof je te veel contact hebt en haar niet genoeg ruimte geeft. Tips kan ik je daarvoor niet geven, want zoals ik al zei, ik ben geen springruiter. Wel weet ik dat je daar op zal moeten letten. Ik ben ervan overtuigd dat anderen je hierover meer kunnen vertellen.

Zoals als eerder vermeld, zijn je handen inderdaad een probleem, dus meer ga ik daarover niet vertellen. Wel zou ik die beugels toch weer langer gemaakt hebben toen eenmaal bleek dat het niet helemaal om een springles ging. Te korte beugels komt je zit niet ten goede en stoort automatisch ook je paard. Vind haar trouwens soms erg op de voorhand vallen. Ik wil niet aanvallend overkomen, maar als ik jou was, zou ik eerst nog wat gaan werken daaraan voordat je haar hoofd terug naar die positie brengt.

Al bij al lijk je het niet slecht te doen en dat mag natuurlijk ook worden gezegd.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:12

Ik vind je fjord nog te veel op de voorhand lopen, hij wordt van voren wel tegen gehouden door een strenge hand dus dan wordt het ook lastig om goed zn achterhand er onder te krijgen.. eerst voorwaarts laten lopen en goed het achterbeen eronder voor je hem naar beneden gaat 'vragen'. Voor de rest (qua houding ed) sluit ik me aan bij wat eerder gezegd is. Succes! Je hebt een leuke fjord onder je kont :+

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 01:18

Ik zie juist dat je links niet strenger bent.
In de zin van rechts heb jij meer contact als dat je dat links hebt.

Van mij mag je meer contact met links hebben.
Want doordat jij geen contact met links hebt trek je de linkerteugel naar je toe tijdens het sturen ( en lijk je streng op links).

Dus minder contact met rechts aannemen (waarschijnlijk houdt je paard rechts ook goed vast/ zwaarder in je hand als links?), waardoor je paard contact met links wel aan moet pakken.
Je moet proberen dat je evenveel in je handen hebt zowel links als rechts.

Help je paard rechter te worden.
Doe je binnenhand in de volte van de hals af en trek hem niet naar je toe.
Als jij de binnenhand naar je toetrekt kan het paard zijn binnenbeen niet onder zijn lichaam zetten.

Ik zou veel voltes gaan rijden, achtjes, op de ac-lijn voltes links en rechtsom en steeds weer even rechtmaken op de ac lijn.
Eerst in stap let goed op je binnenhand!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:44

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:08

Leuk, die geschoren sterren. Ik heb ze op mijn pony net andersom haha! Die is geschoren en dan sterretjes laten staan.

Let er wel op inderdaad dat je je handen gelijk houdt, en niet naar voren valt.

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:29

Leuke fjord en een aparte verschijning met die geschoren sterren!
Wel moet je oppassen dat je geen pianohandjes maakt en daardoor (te) sterkte hulpen aan je paard geeft

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:14

Inderdaad leuk die sterren op de kont! Weer eens een keer iets anders, zo andersom
Ik zou mijn teugels ietsje korter pakken, je hebt je handen soms bijna bij je buik.
Ook heb je pianohandjes en zou ik je handen iets hoger houden. En probeer een constante aanleuning te houden, het ene moment heb je te weinig contact en het andere moment teveel.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:23

Leuke sterren! Blijf ik 't leukste vinden als scheerpatroontje!

Ik zou wel je handen iets rechter houden, nu heb je vaak pianohandjes of kantel je ze stevig voorover (en dat is lastig af te leren, ik spreek uit ervaring := )
Succes!

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:25

Leuk fjordje heb je hoor, echt leuk om te zien.
Maar probeer bij sommige foto's, je handen bij elkaar te houden. Het is niet bij alle foto's.
Maar let er wel op :),

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:19

Ik vind dit zeker en vast geen slecht beeld. Bij mij valt dat van je linkerkant niet op.
Wel dat je hem blijft vasthouden op de binnenteugel, hier zoekt ie waarsschijnlijk nog wat steun. Probeer vrij te komen op die binnen teugel,dat ie op zijn eigen benen loopt in de wendigen. Dit vergt wat training en gaat ie niet van dag 1 kunnen hoor. Verder zou ik misschien je handen wat positiever houden. Wat bedoel ik: Teugels iets korter maar handen meer naar voor.

Voor de rest vind ik dit zeker en vast al een goed beeld en heb ik steeds bewondering voor de mensen die hier een topic plaatsen! Ik denk dat ik enorm de grond zal ingeboord worden :') Keep up the good work!
*\o/*

NinaTeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:32

Haha, je hebt hem 'andersom' geschoren :) Paar sterretjes er uit geschoren. Grappig!

Maar op foto 2 duw je je rechterschouder omhoog en daardoor ga je scheef zitten en breng je je paard uit balans. Probeer recht te blijven zitten en houd je handen recht voor je.
Ik vind het er al erg goed uit zijn.

Springen doet hij ook er leuk! Let wel op je benen

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:36

Het geen wat mij het meeste opvalt is dat je je hand naar je toe trekt bij het sturen... probeer je hand opzij te brengen tijdens het sturen.

succes met je fjord

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:07

Ik vind dat je je handen inderdaad scheef hebt. Je moet ze proberen langs elkaar te houden en even veel druk op de teugels te hebben. En ik zou beginnen met warmstappen aan de lange teugel dan is ie ook wat ontspannender. Verder mooie sprongentjes <3

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:17

Ik vind het er nog niet erg los en ontspannen uitzien. Het wordt later wel iets beter, maar dan kruipt hij toch ook wel weer erg veel op de voorhand. Probeer hem goed actief van achteren te rijden en veel te oefenen op stelling en buiging. Op die manier zal hij losser in het lichaam worden en makkelijker nageven. Verder vind ik jullie een leuke combinatie! Succes!

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:46

wat ik op de meeste plaatsje zie is te lange flodder teugels je paard hangt een beetje in de reugels inplaats van dat hij mooi opgesloten word aan de voorkant en aan de teugel gaat lopen probeer je teugels wat korter te doen en je handen wat hoger te doen en niet boven je been. als je je hand nu al daar moet houden kun je nooit goed sturen en afwenden want dan moet je de teugels helemaal naar je buik brengen. en handen rechtophouden en duimen op de teugels of course ,, suc6

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:54

ow en nog een kleine tip ook na aanleiding van een aantal fotos op je pf. ga met springen alsjeblieft niet zo ver naa voren zitten, op deze is het nog niet zo erg maar op die op je pf wel. ze pony hoeft maar een keer zijn hoofd ophoog naar jou kant te doen en kaboeff!!! kopstoot. dit is het eerste wat ik geleerd heb met springen enz. want van zon kopstoot van zon stale hoofd word je niet blij :)