Ik zal proberen kort mijn dilemma uit te leggen en hopelijk kunnen jullie mij met advies een beetje bijstaan

Eerst wat startinfo:
Mijn paard is redelijk voorwaarts en goed aan het been. Hij moet wel bij de les gehouden worden tijdens het rijden anders valt hij terug in tempo, maar dit is met met de goede hulp dus op te lossen. Ik rij zonder sporen. Op een zweep reageert mij paard schrikkerig.
Ik ben vorig jaar geholpen aan een flinke heupblessure en ben sinds 6 maanden weer aan het rijden. Ik merk echter dat mijn rijden/houding achteruit gaat. Ik knik in mijn rechterheup, waardoor ik steeds schever ga zitten met name op de linkerzijde van de bak. Het knikken komt voor een groot gedeelte door mijn blessure, de revalidatie en het krachtsverlies. Ik ben hier absoluut niet gelukkig mee, omdat dit ook zijn weerslag heeft op mijn paard. Ik ben, samen met mijn instructrice,bezig met privelessen waar we werken aan het corrigeren van de bij mij ingeslopen houding en goed uitstrekken van mijn 'slechte' been.
(Rijden is afgestemd met de chirurg en ik heb geen grote pijnklachten dan de normale die horen bij het herstel)
Het probleem (of niet)

Naast het knikken heb ik na mijn blessure ook moeite om mijn paard goed voorwaarts te houden, omdat ik met mij 'blessurebeen' weinig kracht heb en de stand van mijn been ook nog niet goed is. Als ik lekker voorwaarts rij, kan ik goed werken aan mijn houding en uitstrekoefeningen. Vaak ben ik echter alleen maar bezig met het voorwaarts krijgen wat een negatief effect heeft op mijn oefeningen en zo is het cirkeltje rond.
Mijn instructrice heeft vandaag voorgesteld (ook al is ze echt geen voorstander van sporen) om voorlopig even met sporen te gaan rijden, zodat we uit de vicieuze cirkel kunnen komen. Als mijn houding weer correct is, kunnen we ze weglaten.
Ik vind het heel lastig, zeker omdat ik nog nooit met sporen heb gereden. Er zijn zeker voordelen, maar ook nadelen in deze kwestie. Wie heeft goed advies ?
geloof dat het ongeluk bij mij nu 10 jaar geleden is, heup is naar de bliksem, dat komt gewoon niet meer goed, ik heb wel wat dingen aangepast, zo koop ik zadels met een zo vlak mogelijke zit, een diepe zit kom ik nooit meer uit vrees ik
en dan zet ik de boel vast, met als resultaat: PIJN.......
(en niet alleen voor mij ook voor m'n toenmalige merrie, denk ik zo)