Mijn 5 jarige merrie bokt regelmatig. De reden hiervoor is me niet helemaal duidelijk. Haar rug en zadel zijn in orde, pas nog chiropractor laten komen. Soms doet ze het een paar ritten niet en dan plots steekt ze haar hoofd omlaag en bokken maar. Ze kan het zowel in stilstand als in draf als in galop doen. Het hangt vaak samen met haar energieniveau maar soms doet ze het ook op de einde van de rit of als ze beetje te enhousiast wordt of twijfelt.
Helaas lig ik er bijna altijd af als ze bokt en vind ik dat ik haar moeilijk kan straffen als ik haar al te pakken krijg
. Haar kop omhoog trekken probeer ik te doen maar soms is ze me te snel af of gewoonweg te sterk. Wat ik doe als ze bokt> proberen te blijven zitten natuurlijk
kan op dat moment niet veel anders doen . Maar na het bokken, als ik haar terug vast krijg, stap ik gewoon terug op en rij verder alsof er niets gebeurd is. Mijn teugels hou ik dan net iets strakker vast
.En toch heb ik het gevoel dat ze het niet doet om me kwijt te zijn?!
Wat zouden jullie mij aanraden? Haar door iemand laten rijden die wat vaster in zadel zit? Maar is het dan niet zo dat ze het dan toch terug bij mij proberen gaat?
succes
)
. Het stomme is dat ze in de wei NOOIT bokt en als ik dan op haar rij wel
. Bij mij blijven staan als ik op grond lig doet ze niet, ze loopt op een rustig drafje weg en stopt regelmatig om mij kans te geven bij te strompelen om dan weer in rustig drafje haar weg verder te zetten. Trekt ze altijd zo'n gezichtje van : 'kun je me nog volgen, ik ken de weg, loop maar mee' .....gggrrrrrr
. Tja en wat doe je dan als ze dan uiteindelijk blijft staan en zich laat pakken > juist ja, je beloont haar met een klopje
( Al zou je haar liever onder haar gat trappen!
) Nu moet wel zeggen dat ze al 1 maand stilstaat en buiten ritje van half uurtje afgelopen woensdag ze dus niet gelongeerd of gewerkt had.