Ramzes is back!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Ramzes is back!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 17:35

Een tweetal maanden geleden opende ik een topic over Ramzes, het paard van mijn instructrice waar ik mee mag rijden ([RT-HAW] Ramzes @ work, tips gevraagd!, https://skydrive.live.com/?cid=95b47a2d ... WSjK46yVJQ, http://www.youtube.com/watch?v=bgycvqeD ... e=youtu.be )

Hij was veel te dik, en nu nog steeds.
Dit wil de eigenares wel toegeven, maar ze doet er niets aan, wat ik zeer jammer vind...
En hij liep niet zuiver en veel te traag.
Ik had de eigenares er dus op aangesproken en de osteopaat is 2 keer gekomen. Even was het beter en dan terug slecht. Dan heeft hij terug anderhalve week niets gedaan. En dan heb ik gevraagd of ik hem gewoon mocht longeren. dit lukte goed, ik kon hem in een vlot tempo houden en hij hief zijn benen eindelijk op!

Na hem wat gelongeerd te hebben, is nu mijn indeling: eerst tien minuten longeren en dan pas erop rijden. En dat is toch een hele verbetering. Ook heb ik zijn slof eraf gehaald, de eigenares vind het niet leuk als hij met zijn neus in de lucht loopt, maar hij doet het helemaal niet meer zo fel. Gisteren is een vriendin van mij mee geweest die ook nog met hem heeft gereden, en ze vond dat het enige probleem was dat hij vooral te traag liep. Ze heeft mij dan wat 'les' gegeven, en mij deftig uitgelegd hoe ik hem wat actiever kan laten lopen en aandachtiger kan maken. Ik moest bijvoorbeeld heel kort op elkaar overgangen rijden, veel wendingen etc...

Hier zijn wat foto's, ik hoop dat jullie een verbetering zien tegenover mijn vorige topic.
Ook een heel kort filmpje (5 seconden) want de batterij was op... :(
Houd er alsjeblieft ook rekening mee dat ik nog maar een jaar paard rijdt. Ik kan niet alles weten...
Punten waar ik vind dat ik op moet letten zijn:
-niet te ver naar voor hangen
-stoelzit
-binnenhand niet te streng

Als er nog iemand tips en commentaar heeft hoor ik het echt heel graag! Ik wil er zoveel mogelijk aan doen om hem gezond te houden.

Enkel mijn tippen! :(
Afbeelding

hier zie je mijn probleem 'te ver naar voren zitten'
Afbeelding

hier zit ik precies teveel op het zadel in plaats van in het zadel...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en het filpje van 5 seconden...
https://www.youtube.com/watch?v=_gSlYNnuls8

Bedankt om heel mijn verhaal te lezen, laat gerust een reactie achter!
Laatst bijgewerkt door CrazyIris op 04-11-13 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ramzes is back!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:38

Ik denk dat het van belang is dat je eerst eens veel kilometers gaat maken. Desnoods buiten. Ik vermoed zelf namelijk dat hij niet lekker kan bewegen en traag is omdat hij echt veel te dik is (wat je zelf ook aangeeft). Een mens kan ook veel moeilijker bewegen als hij een enorme buik met zich meesjouwt.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 17:49

Bedankt voor je tip! Ik zal eens vragen aan de eigenares of ik dat mag doen!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:24

Hoe komt het dat hij zo dik is? Als ik vragen mag hoor ;)

Wel goed dat je het voor hem opneemt!

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 18:56

@stalxpaard: Hij had mok en heeft daarmee lang gesukkeld, dus heel veel stil gestaan op de wei. En hij is van nature al aan de brede kant, dus daarmee dat hij nu echt heel dik is...

tweetyXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:56

op sommige foto zijn je handen iets te hoog maar maakt opzich niet heel veel uit
succes met het rijden

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 21:25

bedankt voor de tip! :)

Iriss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:12

Misschien wel verstandig om hem op zwaar dieet te zetten !

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:56

Ja, inderdaad iets meer aan zijn gewicht gaan doen. Maar, ik vind het er wel al ietsie beter uit zien dan je laatste topic!

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:44

OMG die buik.... :Y) Probeer inderdaad meters te maken, gewoon buiten, stappen en draven, zodat hij hopelijk eerst wat afvalt. Zo met deze omvang vind ik het eigenlijk niet eerlijk om verder veel van hem te vragen, eerst maar eens in conditie komen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:54

Ik heb nog nooit zo'n dik paard gezien van dergelijk ras. Dit kan echt niet...

Maar goed over het rijden: Het ziet er wel vriendelijk uit, ik vind je houding best oke hoor alleen heb het idee dat je niet helemaal ontspannen zit. Dus dat je in een stoelzit zou zitten zie ik sowieso niet.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 18:31

Ja, hij is nu altijd al aan de dikke, brede kant geweest, zelfs toen hij elke dag bereden werd vroeger, maar dit vond ik er ook echt over en heb dat dan ook gezegd aan de eigenares. Ik ben nu juist terug van hem te gaan rijden en nu heb ik voornamelijk gestapt en dan ook gedraafd, niet gegaloppeerd. Inderdaad misschien een slim plan om het daar even op te houden, bedankt voor die tip! Hij staat nu op stal, en ik denk dat dat zo blijft tot de winter gedaan is. Behalve dan enkele uren per dag mogen de paarden in de piste. En dan de tijd dat ik rijd is hij ook nog in beweging. Ik merk wel dat de singel toch al 4-5 gaten verder kan als in augustus, dus het is aan het beteren, hopelijk blijft het zo goed doorgaan!
Ja ik weet niet juist hoe je mijn houding kan noemen, het is wat een mengelmoes van allerlei problemen. Ik zit inderdaad niet echt ontspannen: dat komt volgens mij ook doordat ik naar voor leun en voor mijn zitknobbels zit.. Ik probeer eraan te werken, maar het is wel moeilijk om én te denken aan hem juist sturen, want dat ik voor mij al een hele klus én nog juist zitten...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:22

Jeeeetje! Ik dacht dat mijn ruin altijd dik was maar die woorden neem ik terug.
Ik vind dit gewoon zielig, sorry.. weet dat jij hier niks aan kan doen omdat het niet jou paard is maar dit moet de eigenaresse toch ook wel zien!
Je hebt het erover dat hij erg traag is, dit komt gewoon omdat hij flink wat kilo's mee moet zeulen. Mijn ruin werd ook altijd erg nukkig als hij te zwaar werd, zo'n dier moet flink wat meenemen.

Je kan dit oplossen door hem vaker te rijden, maar mijn ruin reed ik ook elke dag en hij kon de hele dag lopen, zoveel energie had hij altijd. Ik denk eerder dat het misschien de voeding is, wat krijgt hij als ik weten mag..?

Vind je rijden er verder netjes en vriendelijk uit zien, je zou de teugels wel wat korter kunnen nemen, op bijv. de galopfoto trek je de teugels naar je toe om je 'vast' te houden. Verder lekker zo doorgaan :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:27

Pff, iedereen te zeuren over die buik! Oke, het paard is te dik, maar daar werkt ze nu dus aan?
Top bezig TS!

Je rijd ook netjes hoor, alleen soms heb je je handen iets te hoog :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:34

@SindyKaya: Ik geef haar tips, ik zeur niet!

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:35

Paardje is inderdaad te dik, maar je werkt er aan en dat is goed. Ik moet wel zeggen, heb ook een te dik paard gereden, Buikje was er uiteindelijk af, maar het kost een hoop tijd, het gaat er dus niet 1, 2, 3 af. En inderdaad met de eigenaresse over de hoeveelheid voer overleggen

Lekker zijn conditie weer terug trainen. En verder ziet het er goed.
Wat is dat paard groot, of ben jij niet zo heel groot??

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:37

PrimaDonna_ schreef:
@SindyKaya: Ik geef haar tips, ik zeur niet!

Nou dit klinkt niet echt bepaald als tips?

Citaat:
Jeeeetje! Ik dacht dat mijn ruin altijd dik was maar die woorden neem ik terug.
Ik vind dit gewoon zielig, sorry.

Je ziet dat TS er aan werkt, moet er dan nog zo gereageerd worden..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:39

Alsjeblieft SindyKaya, snap je niet dat mensen hier gewoon van schrikken? Ik wel in ieder geval. En het is een lastige situatie van TS maar als we er niks over zeggen is de motivatie minder groot om te proberen er nog meer aan te doen dan dat we laten weten dat dit echt te dik is. Ik kan me ook voorstellen dat als je elke dag met zo'n paard bezig bent je het niet eens meer echt ziet. ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:42

Ja dat snap ik wel, ik schrok er zelf ook van. Maar ik weet verder dat TS er wat aan doet.
En tuurlijk mag er over gereageerd worden, maar ik vind sommige reactie's echt té. Ze weet zelf dat haar paard te dik is..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:43

Het is niet haar paard dat is een beetje het probleem en de eigenaresse doet er niks aan.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 19:45

Ik vind het niet erg dat het zo vaak gezegd wordt hoor, ik ken bokt ondertussen, en ik kan er wel tegen. Maar ik vind ook dat het allemaal wel nuttige reacties zijn hoor! Ik ben er nog geen enkele onnuttige tegengekomen ;) Bedank iedereen voor de tips! Hij krijgt volgens mij nu enkel hooi, geen krachtvoer, maar ik zal het nog eens navragen.

@SaphiraR: Ik ben niet zo groot maar ook niet echt heel klein: 1m65 en Ramzes is rond 1m75 gok ik, misschien nog iets groter

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:49

Wat jammer dat de eigenaresse er niets aan wil doen dat hij zo dik is! Dit belemmerd namelijk niet alleen het paard op het actief lopen en dergelijke maar ook op jouw rijden en de ligging van het zadel! Het zadel ligt veel te ver naar voren maar kan niet verder naar achteren door de buik, en jouw benen liggen dus ook te ver naar voren. Doordat het zadel zo ver naar voren ligt wordt jouw zit er ook niet veel beter op doordat alles op de verkeerde plek zit zeg maar.
Overigens vind ik dat je er nog netjes op zit voor zo ver dat kan hoor, knap van je! Ook leuk dat je bezig bent met dit paardje :)
Als ik jou was zou ik nogmaals met de eigenaresse gaan praten over zijn gewicht want dit is écht niet gezond. Probeer de punten die ik hierboven noem mee te nemen en kom met argumenten zodat er wat aan gedaan gaat worden want dat is niet alleen voor het paard fijner maar ook zeker voor jou!

Je lijkt er heel klein op inderdaad haha! :j

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:53

saskiakefie schreef:
Alsjeblieft SindyKaya, snap je niet dat mensen hier gewoon van schrikken? Ik wel in ieder geval. En het is een lastige situatie van TS maar als we er niks over zeggen is de motivatie minder groot om te proberen er nog meer aan te doen dan dat we laten weten dat dit echt te dik is. Ik kan me ook voorstellen dat als je elke dag met zo'n paard bezig bent je het niet eens meer echt ziet. ;)

ze heeft in haar vorige topic genoeg "motiverende" reacties gehad..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:54

CrazyIris schreef:
Ik vind het niet erg dat het zo vaak gezegd wordt hoor, ik ken bokt ondertussen, en ik kan er wel tegen. Maar ik vind ook dat het allemaal wel nuttige reacties zijn hoor! Ik ben er nog geen enkele onnuttige tegengekomen ;) Bedank iedereen voor de tips! Hij krijgt volgens mij nu enkel hooi, geen krachtvoer, maar ik zal het nog eens navragen.

@SaphiraR: Ik ben niet zo groot maar ook niet echt heel klein: 1m65 en Ramzes is rond 1m75 gok ik, misschien nog iets groter

Let er wel op dat ze voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt, voor als ze geen krachtvoer krijgt. En hooi kunnen ze ook dik van worden want dat is moeilijker / langzamer verteerbaar in tegenstelling tot brok. Daarom worden paarden die 6 kilo krachtvoer krijgen per dag en maar een beetje hooi alsnog niet dik.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:55

kellaxy schreef:
saskiakefie schreef:

ze heeft in haar vorige topic genoeg "motiverende" reacties gehad..

Oh die heb ik niet gezien. :)