Bang voor zwepen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-01 15:49

Hey allemaal,

Ik heb een scheet van een verzorgpaard, Marcello heet ie, maar hij heeft een klein probleempje: hij is als de dood voor zwepen. Ik kan zelfs niet met zo'n lange grasspriet vliegen wegslaan en dan raakt ie al helemaal in paniek. Nu is dat nog niet zo'n probleem, ik rij nooit met zweep, maar wij hebben geen binnenbak en dan ga ik bij de rijvereniging in de buurt rijden die wel een binnenbak hebben als het van dat verschrikkelijke weer is (zoals nu...). En bij die vereniging rijden veel Friezen en die meisjes rijden allemaal met zweep (zwieper de zwiep)... Voor zover ik weet is hij nooit mishandeld met zwepen ofzo, wat kan ik hier aan doen?

Kizzies Tamara

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 16:13

Toch maar proberen langzaam te wennen aan de zweep? Dus gewoon eens neerleggen in zijn wei, in de bak of in de stal.
Gewoon in twee handen leggen en er eens aan laten snuffelen.
En met een zweep kun je ook aaien. Dus met het uiteinde van de zweep rustig over de schouder of hals aaien.
Probeer het langzaam op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 16:19

Zoals Kitty zegt, heb ik het bij mijn pony ook gedaan. Die werd helemaal krankzinnig als een ander paard in de bak een tik kreeg. Nu, twee jaar later, verschiet ze nog steeds wel eens daarvan, terwijl ik bijna nooit met zweep rijd. Als ik nu zelf met zweepje rijd, kan ik haar trouwens gewoon aantikken indien nodig. Alleen longeren gaat nog steeds niet met zweep, dan raakt ze echt helemaal in paniek; ze rolt met haar ogen, rent, gaat vreselijk zweten etc.

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 03:45

bij het mennen ben je afhankelijk van je stem en de zweep,je hebt geen zithulpen.omdat je natuurlijk je paard niet alleen maar wil slaan met die zweep werken wij zo:met belonen(met de stem)aai ik mijn pony met de zweep over haar achter en middenhand,in het begin was ze er iets bang voor maar als je dat elke dag oefent dan wennen ze eraan en zien ze de zweep niet meer als alleen-slaan-werktuig,maar ook als beloon-werktuig.........dus aaien met de zweep over je paard,eerst heet rustig en braaaaf met je stem erbij zeggen,rustig opbouwen elke dag even oefenen!succes