Sterk op rechts, hangen op de voorhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDvanEnck

Sterk op rechts, hangen op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 13:00

Hoi iedereen,

Ik rijd voor iemand een paard zo'n 2 á 3 keer per week bij. Een 9 jarige ruin wat grover gebouwd en van zichzelf wat meer op de voorhand staand.
De eigenaar rijd hem zelf de rest van de week, maar zoekt nog heel erg zijn balans met zn handen (rijd nog niet zo heel lang).

Nou merk ik de laatste tijd met rijden dat hij steeds sterker word op rechts, en dan ook heel erg gaat hangen en op de voorhand lopen.
Ik krijg hem er niet doorheen, hij blijft heel stug, wilt ook niet fijn door zijn lijf buigen waardoor ik in het parcours ook bijna niet door mijn bochten kan komen (echt een plank).
Soms krijg ik hem er redelijk goed doorheen, dan merk ik ook dat hij los gaat laten in zijn rug en de achterhand er veel meer onderbrengt, maar dit is sporadisch.

Ik ben nu vooral bezig met hem snel aan het been krijgen en veel voltes, wendingen, slangenvoltes etc. te rijden.
Ook longeer ik hem regelmatig met pessoa of touwtjes.

Verder rijd ik hem op een rolletjesbit, tandarts, fysio, masseur zijn er al bij geweest. Die konden niks vinden, behalve dat hij van nature iets kort in de rug is.

Iemand tips of ideeën hoe ik hem losser kan krijgen in zijn lijf en van de voorhand af kan rijden?

DeTjoeter

Re: Sterk op rechts, hangen op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:48

Hou hem actief! Een paard dat zijn achterhand goed gebruikt hangt niet op de voorkant. Fijne oefeningen om het paard verder lekker los te krijgen vind ik slangenvoltes rijden en voltes vergroten en verkleinen. Bij die laatste oefening maak je de achterhand ook sterker. Verder kun je veel overgangen rijden om hem actief te maken/houden en daarbij moet hij ook de achterhand goed gebruiken :) ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Rick0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:55

Veel overgangen rijden en voltes rijden en misschien juist iets meer op de linkerhand gaan rijden zodat hij meer recht word.
Weet niet zeker of dit gaat werken maar je kunt het proberen ;)

anoukdeolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:16

De tips die al zijn gegeven kloppen inderdaad, ook zelf heb je goed oplossingen door veel figuren te rijden en te longeren.
Hou je paard aan het been, switch van een uitgestrekte draf naar een verzamelde draf, doe dit ook in galop en stap.
Hou je paard bezig zodat hij niet vast kan houden.
Als hij rechts sterk is ga er met je handen dan niet tegen in. Zorg dat je het oplost met je zit en benen, en eventueel met het zweepje iets bijtikken (maar dit moet ik zien)
Succes!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:32

Bewaak ook dat je niet te veel vraagt.
Waarschijnlijk vraag jij nu rijtechnisch meer van het paard dan de eigenaar? Paard heeft van nature zijn bouw tegen en moet leren spieren anders te gebruiken.
Hangen kan ook door (spier)moeheid komen, vastpakken om iets anders moeilijks/pijnlijks te ontzien.

Soms is een paar stappen terug of een keer eenvoudiger werk een oplossing.
Maar of dit van toepassing is kun je alleen zelf inschatten.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:21

Een paard dat op de hand hangt loopt niet op zijn eigen benen. Je moet eerst zorgen dat hij op zijn eigen benen gaat lopen en daarna ga je hem nagefelijk laten lopen. Laat die teugels maar eens lekker losjes liggen en dan goed doorrijden. Mijn paard deed dat eerst ook heel erg. En als ze het tijdens het aan de teugel lopen blijft doen kun je kleine inhoudingen maken als ze gaat hangen

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:28

Lijkt een balans probleem zoals al eerder wordt gezegt, ik zou veel, heel veel binnenhoefslag gaan rijden. Zo is je paard gedwongen om op zijn eigen benen te lopen. Ik het begin zal het veel geslinger zijn, probeer dat te corrigeren maar niet te veel. Hij zal het vanzelf makkelijker gaan vinden. Voor de rest goed op je tempo letten en stukjes met lekker lange teugel rijden. Dit heeft heel erg geholpen bij mij in ieder geval.