de pony snapt het denk ik niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wodka_123

de pony snapt het denk ik niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 18:36

Hallo iedereen,

Ik plaats deze topic hier, omdat ik dan(denk ik) duidelijkere antwoorden zal krijgen dan bij YRT.

Milo is een 3 jaar oude pony van de manege waar ik op rij. Er word nog niet zo lang op hem gereden dus hij moet nog veel leren, wel kent hij alle basis dingen wel (behalve dat hij langzamer moet gaan). Het probleem met Milo is dat hij niet snapt dat je dan langzamer moet gaan.
Ik denk dat het komt doordat, als je de overgang van draf naar gallop maakt je de teugels korter pakt en dat hij dan sneller moet gaan en als je dan van gallop naar draf wil dat je dan weer de teugels korter pakt en dat hij dan langzamer moet gaan.
Ik denk dat het komt doordat hij de ene keer sneller moet gaan en de andere keer langzamer. Ik heb al van alles geprobeerd, diep in het zadel gaan zitten, stem gebruiken, met stieken rijden ect. maar niks werkt echt. Andere mensen die op Milo rijden hebben het zelfde probleem.
Mijn vraag is dus: weet iemand hier een oplossing voor?

Als jullie tips/commentaar/vragen hebben laat het dan even weten! (maar houd het wel aardig)
Als het niet duidelijk genoeg is laat het dan even weten en wat er niet duidelijk genoeg is.

Groetjes,

Abby

karenwrmdm

Re: de pony snapt het denk ik niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:39

Dit heeft puur met de leeftijd te maken, en aangezien je leeftijd en dat het niet je eigen pony is, lijkt het me beter voor de pony dat de manege zich hiermee bezig houdt ..

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:40

teugels korter pakken???
Nee als je terug wilt komen ga je juist zitten en maak je je zelf zwaar.
Als jij de zelfde hulp gebruikt voor zowel versnellen als langzaam dan snapt de pony er inderdaad niets meer van.
Je vertraagd door je zwaar te maken niet door de teugels korter te pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:44

Als je in galop gaat, moet je je teugels niet korter pakken. Misschien even een hulp geven, maar verder niet. Geen wonder dat de pony er niets meer van snapt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:46

Eerst zorgen dat de pony zijn balans krijgt. Snap eerlijk gezegd nog niet waarom hij al in manege lessen word gebruikt...

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:51

Met stieken rijden? Wat voor manege is dat daar wel niet? Hang er maar wat aan en kijk of -ie t dan doet? Eh nee :')

Wodka_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 19:17

ik pak de teugels korter om eerst een verzamelde draf te hebben en dan de goede hulpen geven om in galop te gaan. Diep in het zadel zitten gebruik je inderdaad om te vertragen, zo had ik het ook bedoeld. Ik pak de teugels een heel klein beetje korter, ga diep in het zadel zitten en zeg zachtjes 'ho' om hem terug te laten gaan naar draf, zo is het hem ook aangeleerd. Hij is inderdaad best jong, daarom word niet vaak op Milo gereden, ze laten ook alleen maar mensen erop die erop kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:08

Een pony van 3 heeft de balans nog niet om een verzamelde draf te lopen, dus waarschijnlijk doet hij iets anders dan wat jij denkt dat hij doet. Het komt op mij over alsof hij geen ruimte heeft om fatsoenlijk in galop aan te kunnen springen, en daarom de hulpen voor de overgang naar draf verkeerd begrijpt.

IlseRood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:17

Anders moet je een keer als je gaat galloperen de teugels niet korter nemen, maar wel aandrijven. En als je dan weer wilt gaan draven ga je een keer niet de teugels korter nemen maar een dan geef je gewoon een klein rukje aan de teugels. Je kan het altijd proberen. :j

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:27

Ik denk dat de reactie hierboven wel handig is, Of gaat hij dan alleen sneller draven?
En mensen, van die stieken is beslissing van de manege ;) en anders even op de volte sturen? Werkt bij mij ook wel eens en dan steeds groter laten die volte tot die na een paar lessen, weken of langer wel snapt dat hij mag stoppen. Succes! :)

Wodka_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 20:57

De verzamelde draf lukt ook meestal niet en dan gaat hij heel hard draven, pas als er een pony voor hem in galop is snapt hij dat hij in galop moet. Wanneer hij dan in galop is herhaal ik ook vaak het woord 'galop' zodat hij dan misschien zal snappen dat als ik aanspoor en galop zeg dat hij dan moet galopperen.

dankje wel voor de tip, ik zal er volgende keer goed op letten. @Resistance
@IlseRood Ik zal het is proberen, als het werkt laat ik je het weten :) .
Op de volte sturen heb ik al geprobeerd maar dat werkt niet. Ik heb ook geprobeerd om Milo achter een andere pony te laten lopen zodat hij om die manier gaat draven maar dat werkt ook niet (hij loopt er gewoon tegen aan). Maar dankje voor de tip @juliedo24

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:50

verzamelde draf is erg veel gevraagd voor een pony die niet eens weet hoe hij moet terug komen.
Probeer gewoon zwaar te gaan zitten en een ophouding te geven als je terug wilt in draf.
Probeer in de bocht aan te springen in de galop dat is voor de pony ook al makkelijker maar ga daarbij niet de teugels korter te pakken want dan hou je hem van de voorkant te veel tegen.
Probeer duidelijk te zijn naar de pony en blijf een en de zelfde hulp geven en zo krijgt hij na een aantal weken (misschien ook wel sneller of langzamer) door wat je bedoelt.
Bij elk ding wat hij goed doet belonen met je stem of een klopje op de hals

Wodka_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 10:28

oké, ik zal het proberen. Als het lukt laat ik het even weten op bokt. Heel erg bedankt voor de tip! @meisje2000