rijden op 'gevoel'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NailB

rijden op 'gevoel'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 15:56

hoihoi, ik hoor van veel mensen dat ik teveel volgens de regeltjes rijd.
Ik zou ook best wat meer op gevoel willen rijden alleen, hoe doe je dat?
Zijn daar oefeningen voor of is het iets wat je gewoon hebt, of niet hebt?
Laatst moesten we in de les met onze ogen dicht proberen te rijden, het lukte bijna iedereen alleen ik merk dat ik dan toch snel uit evenwicht raak en een houding krijg die verre van goed is :P . Nouja, weten jullie dus of je 'op gevoel rijden' kunt oefenen?
Alvast bedankt :)

rianca1

Re: rijden op 'gevoel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:59

zonder zadel rijden zo heb ik op gevoel leren rijden

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:07

oke, zonder zadel rijden doe ik al best vaak, op mijn vp (ijslander) die zit zo lekker :P

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:10

Zitlessen en een instructeur die je duidelijk zegt wanneer het goed gaat en je het "goede" gevoel leert herkennen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:13

Lang genoeg volgens de regeltjes rijden. Niemand wordt geboren met gevoel, dat ontwikkelt door te doen. Een keer wat andere dingen doen dan dressuuroefeningen (zonder zadel rijden, cowboytje spelen, bosritten enz) helpt daarbij imho wel.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:16

oke! Nou dat klinkt perfect, beetje leuke dingen doen en dan komt t goed, dankjulliewel!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:26

Wij hebben gister gebruik gemaakt van balkjes op de hoefslag (bij B en E bijvoorbeeld) om het gevoel te vergroten. Door aan te proberen te voelen met welk been je paard als eerst over de balk stapt(steeds hetzelfde been? wisselend, welke vaker?), versnelt hij, vertraagt die voor de balk of gaat die bijvoorbeeld verzamelen?
Ook een stukje op je paard durven vertrouwen/ je paard op eigen benen laten lopen, door hem niet bewust over de balk heen te rijden (dus alsof je op een sprong afrijd) maar te doen alsof die er niet ligt, en daar het je paard dus zelf een beetje uit laten zoeken hoe ze het beste uitkomen en dus goed proberen te voelen/ voorspellen wat je denkt dat je paard zal gaan doen.
Afhankelijk van het niveau van jezelf en je paard kan je dit in zowel stap draf en galop doen.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:32

oke, nog nooit van gehoord, maar leuk om eens te proberen, dankje!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:58

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 20:32

oke, ik ben benieuwd, ik ga het morgen proberen. Ontzettend bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:46

Op gevoel rijden is iets wat je niet letterlijk kunt leren maar wat moet groeien met de jaren dat je "volgens de regeltjes rijdt".

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:59

Simpelman schreef:
Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.

Voltige is trouwens ook goed voor evenwicht en het opgebouwde vertrouwen helpt bij de ontspanning.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:10

Oefenen.
Wij kunnen jou niet uitleggen hoe je moet rijden om op gevoel te rijden. dat is hetzelfde dat je iemand moet herinneren die je niet kent bijwijze van.
Dat moet je aanvoelen en veel oefenen.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:15

Als je tijdens het rijden je ogen dicht doet en dan voelt hoe je paard beweegt is ook goed voor het rijden met gevoel.