Sporen of toch maar niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Sporen of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 19:24

Hier zijn waarschijnlijk al veel topics over gemaakt maar vindt er geen persoonlijk antwoord in.

Ik heb 2 jaar geleden tot een klein jaartje geleden altijd met sporen gereden op mijn paard. Op een gegeven moment reageerde ze ook niet meer op de sporen en heb ik ze uitgedaan en terug begonnen bij bij het begin.
Neus vooruit en voorwaarts. Op korte tijd toch wel een zichtbaar resultaat behaald en nu gaat omlaag en voorwaarts ons ook goed af.
Maar nu stoot is dus tegen het probleem aan dat er bij de zwaardere oefeningen te weinig impuls is.
Grote voltes gaan goed, volte op 10 meter gaat ook goed maar na 5 voltes begint te impuls te verliezen, slangenvoltes gaan redelijk goed maar zodra ik ga doorzitten voor een kleine 8, schouderbinnenwaarts en wijken valt ze terug helemaal uit elkaar en is de impuls helemaal weg.
Ik krijg haar op dat moment ook niet meer actief genoeg met mijn been, maar zodra ik stop met een zwaardere oefening en terug op een kleine volte ga is er niks aan de hand en loopt ze terug voorwaarts.

Nu werd mij aangeraden om toch terug met sporen te gaan rijden in de les... Zodat ik net dat ietje meer heb.
Maar ik ben bang dat ze op den duur weer door de sporen gaat lopen, dus dacht ik om enkel op les met sporen te rijden en thuis gewoon zonder.
Of gewoon een kwestie van blijven trainen en hopen dat ze op een keer de klik maakt om ook in de moeilijkere oefeningen voorwaarts te blijven?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:44

Conditie opbouwen met lange buitenritten.
Je paard de tijd geven om zich te ontwikkelen.

Leer je paard te werken voor beloning.
Rijdt hem niet murw zoals zovelen doen.

Vraag zwaardere oefeningen weinig en kort.
Houdt het leuk.

_mexx_lady_

Re: Sporen of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 19:47

Ik probeer zo vaak mogelijk dressuur te combineren met een sprongetje tussendoor omdat ze dat graag doet, schouderbinnenwaarts is maximum 5-6 keer op iedere kant verdeeld over de hele training en wijken is maximum 3 keer op iedere kant verdeeld.
Dus het is wel leuk, maar het is niet dat ze niet wil ik krijg er gewoon te weinig impuls uit

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:48

En als je zou afwisselen (voor de check soms weer een keer zonder)? Als jij je paard verder goed voor elkaar hebt en het niet zo is dat je zonder niets meer kunt? Sporen zijn voor de fijne communicatie bedoeld en je kunt heel goed rijden met sporen zonder ze te gebruiken. Het is het proberen waard toch? Als je merkt dat je weer terug af bent weet je wat je te doen staat :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 19:50

Oke dank je! Kan het wel eens een keertje proberen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:50

_mexx_lady_ schreef:
Ik probeer zo vaak mogelijk dressuur te combineren met een sprongetje tussendoor omdat ze dat graag doet, schouderbinnenwaarts is maximum 5-6 keer op iedere kant verdeeld over de hele training en wijken is maximum 3 keer op iedere kant verdeeld.
Dus het is wel leuk, maar het is niet dat ze niet wil ik krijg er gewoon te weinig impuls uit

Heeft ze dat aangegeven, dat ze het leuk vindt?
Waarschijnlijk ben jij de enige die het leuk vindt.

Kennelijk vindt je paard het niet zo leuk.
Daar moet je iets aan doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:53

_mexx_lady_ schreef:
Maar nu stoot is dus tegen het probleem aan dat er bij de zwaardere oefeningen te weinig impuls is.
Grote voltes gaan goed, volte op 10 meter gaat ook goed maar na 5 voltes begint te impuls te verliezen, slangenvoltes gaan redelijk goed maar zodra ik ga doorzitten voor een kleine 8, schouderbinnenwaarts en wijken valt ze terug helemaal uit elkaar en is de impuls helemaal weg.
Ik krijg haar op dat moment ook niet meer actief genoeg met mijn been, maar zodra ik stop met een zwaardere oefening en terug op een kleine volte ga is er niks aan de hand en loopt ze terug voorwaarts.

Als je schrijft na 5 voltes begint ze impuls te verliezen dan vraag ik me gelijk af, wat doe je voor oefeningen op de volte? Verveelt ze zich waardoor ze het niet meer leuk vindt en dus wat inkakt?

Vervolgens schrijf je "zodra ik ga doorzitten" valt ze helemaal uit elkaar etc.... Dat roept bij mij de vraag op wordt je paard wel goed losgewerkt en heeft ze een soepele swingende rug waar je fijn op kunt doorzitten? Met andere woorden, kijk eens waar de oorzaak zit. Kun jij fijn doorzitten, of stuiter je op je paard? Stuiteren kan komen omdat de rug van je paard vast zit omdat jij stuitert, maar kan ook komen doordat je manier van rijden, loswerken van dien aard is dat de rug niet fijn en los is of waarschijnlijk combinatie van niet weten hoe paard door de nek te rijden zodat rug gebruik goed is en je dus fijn kunt doorzitten en niet fijn kunnen doorzitten vanuit jezelf. Een rug van een paard is zo kwetsbaar en het paard zet die gauw vast. Dat zou kunnen verklaren dat ze met licht rijden wel voorwaarts is en impuls heeft.

Daarnaast is het zo dat sommige oefeningen wat zwaarder zijn waardoor paard wellicht in het begin wat trager is. Ik geloof niet dat je jouw probleem oplost met spoor. Als je paard goed van achter naar voren wordt gereden en juist rug gebruik heeft reageert ze gemakkelijk op voorwaartse hulp. Je kunt dat zien "als beeld" met de vergelijking van een brug. Rug gebruik is goed, dus "brug is gesloten", alle hulpen komen vlot en gemakkelijk door. Rug gebruik is niet goed, "brug staat als het ware open", dan zal je paard nooit actief zijn op je been want de hulpen KUNNEN niet doorkomen. Dat lost je ook niet op met een spoortje.

Oplossing zal eerder liggen in correct les gaan krijgen om je probleem op te lossen.

Een buiten rit zoals Simpelman beschrijft is altijd goed en fijn voor je paard. Want conditie probleem kan ook meespelen en variatie is altijd fijn. Mijn ijverig jong paardje vandaag eens beloond na de dressuur "les" op de wei met een buitenrit er achter aan waar ze hele stukken heeft mogen galopperen (keurig netjes links en rechts afwisselend onder controle) en toen dat goed ging mocht ze eens helemaal hard gaan de lange heuvel op. Wat genoot ze en greep ze haar kans om eens echt lekker te spetteren. Ik kan je verzekeren dat ze dat af en toe erg leuk vinden en dat ze dat goed doet.

poetssarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:36

ik heb hele stompe spoortjes voor mijn welsh pony. /3
het help goed bij het sturen en om hem wat sneller te laten lopen... voor scherpe sporen ben ik niet zo. :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:42

Gebruik je weleens een zweepje?
Daar heb je voor dit probleem misschien meer aan, dan aan sporen. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:35

Is het niet gewoon nog wat te moeilijk voor je paard?

Verder ga ik ook mee in het antwoord van Simpelman en pien_2010..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:41

Als ik het zo lees zit jouw probleem in het doorzitten, daar heb je geen spoor bij nodig. Ik denk dat je in je zit blokkeert, probeer je zit iets meer te openen naar voren, in de oefeningen achter je paard blijven zitten en niet te veel te verschuiven.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 15:32

Doorzitten op zich gaat wel, ik stuiter niet omhoog.
Wat princesj zegt ga ik wel op oefenen!
Mika: van een zweep wordt ze zenuwachtig, en focust ze hele tijd op die zweep

Ik ga eens vragen wat er moet veranderen aan mijn houding om het soepeler te laten lopen