Zere vingers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmaudieee

Zere vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 19:16

Hoi,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Buiten is mijn pony heel erg druk. Ik denk dat ze het gewoon heel leuk vind, dus wilt ze graag heel hard. In stap is het prima te doen, dan kan ik vaak gewoon met een los teugeltje stappen, maar in draf begint het gedonder: ze draaft echt loeihard. Ik heb de teugels dan best kort & strak, maar ze blijft trekken en hard draven. Ik heb los vast, kneepjes een keer goed hard trekken (:$) geprobeerd maar dan is t hooguit 5 passen rustig... Ook de overgang van draf naar stap duurt lang en moet ik wel op teugels rijden... In galop kan ik haar beter houden, maar is de overgang naar draf ook wel moeilijk.. Op de dijken kan ik haar overigens wel prima houden, ook lekker met t neusje over de grond draven en alles. In de bak is ze ook braaf, dan kan ik dr helemaal op mn zit terug rijden.

Ik ben nu van plan om haar buiten in het bos op een veld gewoon normaal dressuurmatig te rijden, en hopen dat dit gaat werken. Ik wil er liever geen andere bitten of teugels aanhangen, maar als het niet ander kan, welke dan?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

aeolusnr1

Re: Zere vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:46

Je zegt ik wil liever niet een ander bit of hulpteugel, maar je zegt er dan al dadelijk bij maar als het niet anders kan, ....... ?????
Je bent het dus al aan het overwegen.
Als jouw paard echt zo goed luistert op de kleinste hulpen in de bak , dan mag dat echt niet een groot probleem geven buiten. Dus ik vrees dat het in de bak ook niet zo 100% in orde is, of toch zeker minder goed dan jij laat uitschijnen.
Waar moet je de fout zoeken , niet bij het paard maar bij de mens die er op zit.
Je zegt zelf ik neem mijn teugels best kort en stevig maar het paard blijft trekken, tjaaa het enige wat je je paard nu met dit aan het leren bent is dat het paard best wel wat mag tegentrekken, het zal dus altijd net iets moeilijker worden op deze manier.
De fout zit echt bij jou en niet bij het paard.
zoek goede les, eventueel ook tijdens de buitenritten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:49

Ben je zelf ontspannen? Span je je niet op omdat je weet dat ze zo gaat draven?
Heb je een lesgever? Ga anders eens ergens op een veld, weide rijden (wel eerst toestemming vragen uiteraard) met je lesgever erbij.
Hoe zit het op verplaatsing? Gewoon in een piste maar op een ander terrein.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:58

mijn paard deed precies hetzelfde maar die rende eigenlijk gewoon altijd als ik begon met draven, en galop was het ook racen vooral lekker in de bochten hangen, mijn paard is nog erg jong en we zijn haar nog heel erg aan het trainen maar ze deed dit vooral omdat ze op een lastigere hele onregelmatige ondergrond minder evenwicht had en heel gevoelig was op been geven dus als de ondergrond wat minder is, is de beweging in ons lichaam vaak ook anders. Ik ben heel regelmatig lessen gaan nemen en mijn trainer heeft me er doorheen geholpen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:00

Wat als je de nadruk op wat anders legt, een slalom om bomen, een zijgang, etc.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:16

Waarom geen ander bit? Ik ken mensen die met een strenger bit ontspannen buiten konden rijden doordat het bit ze bij nood net even dat beetje meer kracht gaf. Dat is ook lekkerder voor het paard. Ik kende iemand die haar fjord buiten met stang en trens moest rijden, anders ging hij ZOEF naar huis. Ik moet nog steeds glimlachen als ik eraan denk.
Verder staat bij ons een draver op stal die buiten met pessoa bit wordt gereden. Als je hem met dubbele teugel rijdt, kan je de hefboomwerking indien nodig erbij pakken.
Veiligheid voorop!

NB: ik ga ervan uit dat TS alleen dingen doet die binnen haar vermogen liggen en dat ze niet klakkeloos advies opvolgt zonder te kijken of dat bij haar paard past.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:28

Heb hier ook last van := Heerlijk vrolijk bomproof buitenrij paard, maar soms wat teveel 'werkbloed' zeg maar.

Paard luistert op de straat, polder, en in het begin van het bos heel goed. Loop regelmatig met hem in het bos, dan spelen we wat en loopt hij zelfs los, aandacht op mij. Zelfde ohz. Ook het eerste drafje/galopje gaat top.

Maar zodra we dan de duinen op komen := Of een lang breed pad. Dan gaan die oren erop en dan moet en zal hij. Vooral nu in de herfst! In de zomer op een touwhalster gereden, wel voorwaarts, maar wel aan de hulpen.
Rustig stappen gaat prima, maar draven en galopperen moet en zal hard, lange remweg. Nóóit vast blijven houden. Altijd ontspannen na een ophouding en bewust ademen helpt heel erg. Je wilt je paard niet leren hoe sterk jij niet bent. Na een flink galopje is de adrenaline hoog en rustig ademen helpt echt.

De mijne wordt ontzéttend pissig van slalommen, inbuigen, en dat soort stomme dingen. Hij wil gewoon lopen! Enthousiasme en spanning uit zich bij hem gewoon in voorwaarts. Dat zou bij jou paard misschien ook wel zo zijn ts. Ook stilzetten en achterwaarts helpt niet, dan willen ze nog liever weer naar voren.
Zeker als die hersenen op standje 'gaan' staan, en niet bij jou, leert dat ze helemaal niks.

Ik probeer een beetje de grens te vinden waar hij kalm en bij mij is, en wanneer hij over enthousiast wordt en het dan soms allemaal wat teveel wordt voor hem. En dan hoop ik ooit zo kundig te zijn de rust meteen weer in dat hete lijf te kunnen krijgen.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:34

Bedankt voor de reacties! Ze is inderdaad nog jong, 5. Ik overweeg geen nieuw bit of hulpteugel, maar ga dit pas overwegen als er geen rijtechnische oplossing is. Ik denk persoonlijk dat het uit onbalans is, omdat het goeie grond is, en ze na een flinke galop al een stuk rustiger is. Op andere locatie gaat het wel gewoon goed. (In een bak op andere locatie bedoel je toch?) de reden dat ik niet meteen naar bitten en hulpteugels grijp, is omdat ik bang ben dat ik ze er dan niet meer afkrijg zegmaar.. Dat ze dan niet luistert omdat ze mij als baas ziet maar dat ze luistert omdat ze anders een zere mond heeft. Ik hoop dat ik jullie vragen zo eem beetje goed beantwoord heb, en bedankt voor de tips!(:

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:35

Oh, en ik ben naar mijn idee zelf wel ontspannen ja.

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:59

Die van mij is buiten, op wat voor terrein (bos, strand, weg) altijd gewoon heel blij. Ze vind het zo leuk dat ze inderdaad alleen maar graag hard wil. Soms is ze slecht te houden, maar ik probeer dan langs de weg ook dressuurmatig te gaan rijden. Ze moet langs de weg ook gewoon luisteren naar mijn hulpen. Ik zie het nu als een extra stukje dressuurtraining, omdat ze in de bak die 'go' wel is mist. Ik vraag haar langs de weg dus gewoon rond, stukje langzaam stappen, stukje harder, weer terug. En na 6 jaar is ze nog steeds af en toe heel druk buiten, maar wel gewoon te rijden. Ook in draf probeer ik te schakelen en vooral even duidelijk te maken dat buiten ook een knopje ho is. Als ik vind dat ze in stap goed gaat dan pak ik een stukje draf mee en zo verder. Soms mag ze van mij op bepaalde stukken waar de berm het toelaat een stukje gassen, maar wel gecontroleerd. Zo blijft het voor ons beide leuk om erop uit te gaan

Sammyvg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:33

Dit komt me wel een beetje bekend voor haha! Alleen het paardje waar ik altijd op rij doet het niet allen buiten.
Nu heb ik privé les en heb hier al ontzettend veel van geleerd en ook gemerkt dat heel veel van haar energie, (het onder me uit lopen) eigenlijk bij mezelf gebeurt.
Je moet proberen om helemaal ontspannen op je paard te zitten (dit gaat bij mij fout). Je handen,schouders en armen helemaal te ontspannen. Zorg eerst dat je een rustig gecontroleerde stap hebt met teugels die op maat zijn (niet te kort en niet te lang). Rijden met korte strakke teugels zoals je in het begin zegt werkt alleen maar tegendraads. Hierdoor gaan ze alleen maar harder, en winnen van een dier van honderden kilo's ga je niet redden. Probeer daarom niet hard en zwaar te gaan rijden.
Als je de stap onder controle hebt ,draaf je rustig aan, merk je dat ze onder je uit gaat lopen, sluit dan even snel allebei je handen, ontspan daarna gelijk weer. Als je op de volte rijd of in de hoek alleen je buitenhand sluiten. Probeer daarna weer totaal te ontspannen anders neemt het paard je spanning over.
Lukt het echt niet? Gaat ze echt te hard? Neem haar even terug naar stap, zorg dat dit weer rustig is en draaf weer aan. Ik hoop dat je er iets aan hebt! Succes!

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 23:04

Bedankt voor de tips!!

Appelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:06

Jij bent baas over je paard. Gooi er een hulpteugel over en hopelijk werkt dat. (niet elke keer dan gaan gebruiken!)

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:18

Ik weet niet of je haar van te voren ook nog wat rijd in de rijbaan? Anders eerst even losgooien/kwartiertje draven/galloperen dat haar energie level iets lager is?

Soms kan het helpen om samen met iemand te gaan, mocht ze het allemaal gewoon nog spannend vinden. Dan kan je samen afspreken rustig tempo te gaan, wellicht dat ze dan kalmer is..
Verder zo consequent mogelijk proberen te zijn. Jou tempo is jou tempo, en niet een stapje harder. terug nemen, komt ze terug dan braaf & ontspan (adem door) etc..