hangbuik....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

hangbuik....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 09:06

Geen idee of het hier goed staat een het zal ongetwijfeld ergens ook n topic over zijn ( alleen geb ik hem nog niet gevonden)... maar situatie als volgt: mijn friese ( echt barokke) ruin is nu 13. Tussen zijn 5e en 7e heeft ie 7 zware kolieken gehad ( op de reden ga ik nu niet in, kan per pb ). Hij heeft n enorme hangbuik aan overgehouden plus een doorgezakte rug. Nu hebben wij de laatste jaren niet viel tot bijna niets met hem gedaan. Gewoon veel wei omdat ik zelf bijna geen tijd had. Sinds 1,5 jaar hebben wij ons eigen stal. Alles gaat super en wij hebben het rijden/ trainen weer opgepakt. Hij loopt lekker los in hals en rug... maar de de hangbuik blijft. Klein bijkomende detail... hebben geen binnenbak ter beschikking, ik werk overdag dus nu in de wintermanden wordt het trainen natuurlijk weer minder :-(. Ons paardjes staan afhankelijk van het weer van 8 tot 6 buiten. Grote wei met padock en track. Dus basisbeweging is er.Als ik ooit leer om photos te plaatsen ( heeft ook hier iemand n tip, "mijnalbum" werkt niet) zal ik photos uploaden hoe hij voor de kolieken eruit zag en ernaa ( dus nu nog steeds).
Heeft iemand tips ? Galoppwerk, balkjes ,kietelen onder de buik, overgangen... al dat doen wij al. Maar wat kan er nog meer?

Sammie

Re: hangbuik....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:09

Accepteren dat hij een hangbuik heeft lijkt mij de meest logisch..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 09:25

Tot op n bepaalde hoogte heb ik mij ook bij neer gelegd . Hij is er voor mij ook absoluut niet minder om :-).... alleen dat Tot nu toe helemaal niets veranderd...

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:53

Die van mij heeft doordat ze vrij weinig aan het werk hoefde ook een 'hangbuikje' gekregen, ik trainde haar niet intensief en vroeg weinig van haar spieren.
Paardenmasseur was geweest en omdat ze er toch was heb ik haar ook om informatie gevraagd. Die kon met de klachten aan geven dat ze teveel op de voor hand liep en dat ze haar buikspieren beter moest gaan gebruiken. Dit zou de stijfheid van mijn paard verbeteren, maar ook ten goede zijn voor haar buik. Zij vergeleek het met 'oudere mensen' zakken ook wat uit, dit kan met paarden ook gebeuren als je ze niet correct traint en ze ouder worden (die van mij is 18)/
Met hulp heb ik dit rijtechnisch dus aan kunnen pakken. Het heeft heel geholpen dat ze haar achterhand echt onder haar lichaam zet, zelf actief op vier benen gaat lopen, etc. Bij mij was het rijtechnisch dus bij te sturen.

Geen idee of het voor jou paard ook zal helpen, maar goed spiergebruik tijdens het werken heeft bij mij wel geholpen. De buik is niet ineens verdwenen, maar is wel verbeterd.
Succes in elk geval!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:04

Ik upload foto's met photobucket!
Verder geen idee wat je er aan kan doen :(

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 14:01

Dankje jullie. Rij technisch zal ik proberen en ook photobucket :-)