Ik rijd nu een jaar op een tinker en het gaat fantastisch zolang hij zijn bokkenpruik niet op heeft. Als we in de bak op de volte rijden, wil hij nog wel eens zijn nek erop zetten en over zijn buitenschouder wegrennen. Er is dan geen houden meer aan. Omzetten lukt mij niet. Ook niet als ik hem met mijn buitenbeen begrens, kijken naar de andere kant zodat mijn bekken ook de andere kant op draaien (vage omschrijven, proberen te corrigeren met mijn zit zeg maar) of als er mensen voor de uitgang staan. Hij loopt hier dwars doorheen.
Daarnaast hebben wij laatst een onderling wedstrijdje geprobeerd, gewoon puur voor de lol. Zijn maatje was mee en toen ik wilde gaan warm rijden, ging het mis. Hij vloog weer weg over de buitenschouder en ik kon er zeer weinig mee (als ik thuis ben heeft hij geen moeite met van het terrein afgaan en dergelijke). Al mijn moed maar bij elkaar geraapt maar ik kon wel janken in de ring
Ik draafde aan en hop, hij ging over de buitenschouder weg en struikelde over die witte hekjes heen om weer richting zijn vriend te kunnen gaan. Dit is 3x gebeurd en daarna deed hij het gelukkig niet meer, maar het leek wel een slechte funniest home video, ik kon wel door de grond zakken.. Omzetten lukt niet, heb het geprobeerd met als resultaat kapotte handschoentjes (na 1 keer gebruiken) en flinke blaren op mijn handen. Kreeg wel als tip om te gaan springen, maar ook loopt hij dwars door de hindernis tenzij het voor hem hoog genoeg is..Op buitenrit is hij super en zoals ik eerder zei; in zijn uppie van het terrein af is geen enkel probleem, maar zodra hij aan het werk moet of een van zijn maatjes op vreemd terrein ziet vertrekken, gaat hij klieren en loopt hij onder mij vandaan en krijg ik maar weinig gedaan.
Op dit moment los ik het wel op, maar het kan naar mijn weten gewoon zo veel makkelijker. Ik heb een goede instructeur maar door omstandigheden heb ik al een aantal weken geen les meer gehad. Tijdens de les geven we niet op en blijven wij doorgaan. We blijven juist op die volte rijden en de aanhouder wint uiteindelijk. Laatst voelde ik alleen iets raars in mijn schouder en deed het goed zeer. Mijn instructeur is er toen op gaan zitten, maar die had er ook wel even moeite mee.
Is dit nou puur dominantie of is het onkunde van mijn kant en los ik het gewoon niet goed op?
Ik krijg ook nog les in vrijheidsdressuur en ik kreeg daar nog als tip; zodra het knielen erin zit, remmen en laten knielen onder het zadel. Dan moet hij wel laten zien dat hij onderdanig is aan jou, maar ik weet niet zo goed of dit wel gaat werken of niet omdat ik niet weet of het nou dominantie is of gewoon pubergedrag (hij is 7jaar).
Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Ik heb hetzelfde doel. Maar de weg daar naartoe is minstens net zo boeiend. Je leert