HELP!!Ander bit nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smittie16

HELP!!Ander bit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:50

Ik heb een scandic x jazz,loopt super tot dat ze iets ziet waar ze van schrikt..
Zodra ze schrikt draait ze zich in een rot gang onmiddelijk om..(kun je niet afknipogen)
Heb al een springzweepje gekocht om haar hier mee te overtuigen,been eraan leggen en rijdt er tot twee keer zeer versneld langs en kan een derde x zich zo weer omdraaien en met een kip zonder kop de bak door draven,zodat je de hele macht in een tel over haar kwijt bent..
Een elastiek heb ik ook al meerdere keren gebruikt,zodra ik haar nagevelijk heb niets aan de hand totdat we weer aan de enge zijde langs komen,is het weer helemaal mis klapt ze zodoor het elastiek heen..

Is het verstandig om er een ander bit in te hangen waardoor ik haar weer snel nagevelijk kan rijden?
Ik heb nu een dubbel gebroken watertrens bit..
Aan het been is ze ook wel ,maar op het enge punt heb ik daar ook niets meer aan..
Wil zo graag met haar starten en rijd regelmatig op ander terrein om dit er uit zien te krijgen maar dit lukt me niet..

Wat moet ik doen?

Ceriadwen

Re: HELP!!Ander bit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:51

andere instructeur?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:52

Heb je les?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:55

Ik zou eerst zorgen dat je haar goed voor elkaar hebt voordat je het nagevelijk rijden gaat forceren met hulpteugels en zware bitten.
Zeker niet gaan zagen of "kneden".

nageven komt voor uit ontspanning, niet uit kneden, hulpteugels of een zwaarder bit.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:56

Ik zag in je profiel dat dat ze artrose in haar voorbenen heeft, misschien heeft ze daar last van en uit ze het zo? Ik zou haar eerst eens na laten kijken of ze echt nergens last van heeft..

Smittie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:58

Ze is pas geleden nagekeken ,passend zadel en krijg les..

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:01

Dan zal dat het probleem niet zijn, als je een goed passend bit hebt zou ik niet gaan wisselen maar gewoon een goede instructeur vragen je te helpen!

Smittie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 16:04

Goede instructeur is het probleem ook niet,die heb ik
maar thuis gaat alles super,ander terrein is het probleem jury hokje,sponsor borden langs de kant,kantine..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:04

vervelend voor jou en haar dat ze dit heeft, ik denk inderdaad ook niet dat je haar strenger zou moeten rijden om dit probleem op te lossen. Ik denk dat het vertrouwen in jou op een gegeven moment zo groot moet zijn dat ze jou als leider ziet en er niet vandoor hoeft te gaan, of in ieder geval uit respect dat niet doen.
Respect en vertrouwen kun je niet afdwingen met strengere hand (of bit)ben ik van mening, dus of een op een andere manier gaan lesnemen of zelf je gaan beraden op andere rij/denkwijze , iets met Parelli of een andere "goeroe"maar daar je weg in vinden, hoop dat je er wat mee kunt aanvangen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:05

Jazz paarden zijn moeilijke paarden. Dit moet je oplossen door rijtechnisch anders te gaan rijden. Je moet je paard voor zijn inplaats van er naar toe gaan rijden. Een ander bit gaat hier echt niet bij helpen. Kan je niet van iemand anders een keer les krijgen, die ziet weer andere dingen dan de gene die je nu les geeft.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:06

Veel mee nemen naar vreemd terrein en niet alleen voor wedstrijd, zodat ze wat meer vertrouwen krijgt in alles wat anders is.

Smittie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 16:13

Buitenritten kan ik haar zo meenemen geen probleem,zodra ze maar iemand voorop heeft paard of een fietser,wandelaar is er weinig aan de hand..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:55

Gewoon beter africhten,je paard is gewoon nog te weinig aan de hulpen.
Bij mij hielp veel meenemen en buitenrijden niets.Ik heb gewoon goed doorgetraind thuis op absolute nageeflijkheid en inmiddels kan ik overal rijden.
Soms nog wel met spanning,maar ze blijft dan iig wel aan de hulp.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:06

ambre schreef:
Gewoon beter africhten,je paard is gewoon nog te weinig aan de hulpen.
Bij mij hielp veel meenemen en buitenrijden niets.Ik heb gewoon goed doorgetraind thuis op absolute nageeflijkheid en inmiddels kan ik overal rijden.
Soms nog wel met spanning,maar ze blijft dan iig wel aan de hulp.

Jep, is een heel herkenbaar probleem :o gewoon verder trainen voor meer controle en regelmatig naar vreemd terrein blijven gaan. Desnoods met je instructie op een andere lokatie zodat je goed weet hoe te reageren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:45

HAW -> RT-V

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:12

Het klinkt me meer in de oren als klooien dan als echt per see bang zijn voor iets. Tenzij jullie allemaal rare dingen langs de bak hebben staan...
Ik denk dat er altijd best veel oplossingen zijn voor een probleem, dus kijk even goed welke oplossing bij je paard past:
- Meer aan het werk zetten, wanneer ze begint met klooien. Hopelijk heeft ze dan minder 'tijd' om dingen te zoeken.
- Met iemand anders samen naar buiten en probeer dan het hoofd van jouw paard voor het hoofd van het andere paard te houden.
- Als je op veilige stukken bent buiten (dus geen prikkeldraad of grote weg in de buurt), laat je teugels los (net geen contact) en laat het haar zelf maar uitzoeken. Hou haar 100 % opgesloten tussen je benen zodat ze niet omdraait / achteruit gaat / opzij gaat. Stil staan mag wel, laat haar kijken en telkens een stapje dichter naar het enge ding toe.

Er zijn best wel veel verschillende redenen waarom je paard doet wat ze doet. Ze kan ergens pijn hebben, ze kan zich vervelen, ze schrikt echt etc. Probeer er dus ook achter te komen waarom ze doet wat ze doet. Dan kan je daarbij een plan van aanpak bedenken. Ik heb de afgelopen jaren veel paarden een tijd gereden en bij de een moest ik even boos worden (een brul geven en tikje op de hals) en bij de ander had dat totaal geen zin (die werd dan alleen nog maar zenuwachtiger). De laatste moest ik dan loslaten, rustig blijven, opsluiten en geduld hebben.

Waarom denk jij dat je paard doet wat ze doet?

Owja, om je vraag te beantwoorden: Een ander bit kan helpen om je paard sneller / makkelijker (voor jou) nageeflijk te rijden. Maar hoe sterker het bit, hoe sterker het paard ook wordt in zijn mond en later afbouwen is lastig. Ik denk niet dat nu je probleem het nageeflijk krijgen is. Het probleem is meer dat ze gewoon niet zo moet schrikken van elk vliegje :P

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:14

Ga naar een betere instructeur die je dit kan leren

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:31

Ik ga hier helmaal mee met "AlphaDaemon"
Er is nog heel wat werk aan de winkel, vooral aanjouw manier van probleemoplossend werken dan.
Paard correct aan het werk zetten, minder tijd geven voor gekke stunten dus.
En als die gekke stunten dan toch gebeuren, er gepast en duidelijk op inspelen, en let op dit is niet door er hardhandig op te gaan reageren, nee helemaal niet.
Wat je wel moet doen ga ik hier niet uitleggen, daar heb je les voor nodig, je zegt zelf ik heb les, maar blijkbaar kan jouw instructie niet of nauwelijks hulp bieden bij het oplossen van dit probleem, en is het dus ook geen goede instructie bij dit probleemgeval.
Een ander bit is hier heel zeker een foute gedachte, heeft er helemaal niets mee te maken.
Zoek instructie die je kan helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 02:22

Smittie16 schreef:
Goede instructeur is het probleem ook niet,die heb ik
maar thuis gaat alles super,ander terrein is het probleem jury hokje,sponsor borden langs de kant,kantine..

Instructeur meenemen naar ander terrein? Als je zo goed les hebt als je zegt lijkt het mij het handigst om met die goede instructeur aan het probleem te gaan werken.