Wanneer beginnen met inrijden tinker en hoe lang duurt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Wanneer beginnen met inrijden tinker en hoe lang duurt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:05

Ik ben van plan later een onbeleerde tinker te kopen, en vroeg mij dus af wat de beste leeftijd is.
Ook vroeg ik mij af wat het kost om een paard (bitloos, als dat wat uitmaakt) te laten inrijden? Of om iemand je te laten helpen met inrijden? En hoe lang duurt het zo ongeveer (1 maand, 1/2 jaar, 1 jaar?) om een tinker in te rijden?
Hoe zit het met het beleren voor de kar/sulky?

Alvast bedankt!

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:32

Ehh.. Je bedoelt bij een paard? Een tinker is geen andere diersoort :') maar volgens mij zijn hier genoeg algemene topics over.

Nala

Re: Wanneer beginnen met inrijden tinker en hoe lang duurt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:35

Ja dat snap ik ook, het gaat bij mij nu toevallig over een tinker. Ook hoor je vaker dat koudbloeden, en dus ook tinkers, rustiger zijn en makkelijker in te rijden, weet niet of het klopt?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:38

dat is denk ik toch wel een fabeltje ;)

Elk dier kan langer en korter duren tot de basis erop zit.
Of dat nou bij koudbloeden eerder is dan anderen, nee hoor.
ligt vaak ook aan hoe ze vanaf veulen aan zijn opgevoed, met of zonder mensen (op een grote opfok) etc.

er zullen geen statistieken zijn die aanwijzen dat koudbloeden sneller zijn.
sommige paarden gaan sneller als anderen etc.
is altijd even een gokje, hoeveel tijd het duurt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:38

Vaak wel ja, maar dat hoeft helemaal niet! Verkijk je daar niet op!

Over het algemeen zou ik op 4 jarige leeftijd beginnen met zadelmak maken, longeren, verkeersmak maken.
En je vraagt hoe lang inrijden duurt, maar dat hangt ervan af waar je heen wilt. Als je 3x per week gaat trainen dan denk ik dat je er met een maand los op kunt zitten, maar beleren tot een net B niveau zal een paar maanden extra duren.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:40

Als het wat uitmaakt: Het hoeft voor mij echt geen top klasse dressuurpaard te zijn, zolang ik maar veilig buitenritten en relaxte bakritjes zou kunnen maken.

Maar is er wel een soort van gemiddelde prijs?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:42

MorganeR schreef:
Als het wat uitmaakt: Het hoeft voor mij echt geen top klasse dressuurpaard te zijn, zolang ik maar veilig buitenritten en relaxte bakritjes zou kunnen maken.

Maar is er wel een soort van gemiddelde prijs?

zadelmak maken is zadelmak maken.
dat stapje is voor elk paard hetzelfde!

Of jij nou dadelijk Z gaat lopen of gewoon op zondag het bos in gaat,
basis is basis.
Ik zie het al voor mij, komt een paard voor training,
"ja hij hoeft enkel in het bos te lopen'
ooww! dan gaat er 200euro van de prijs af! :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:43

Nee dat bedoel ik er niet mee, maar ik kan me voorstellen dat het scheelt in de tijd die het duurt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:44

Ligt eraan hoe je het wilt? Bij de meeste africhtingsstallen kun je binnen een maand een zadelmak paard hebben waar de stuur/rem en gas op zit in stap/draf/galop. Dan hoeven ze niks te kunnen.

ik zelf ben ervoor wat meer tijd te nemen. Mbv grondwerk leren longeren, dingen oefenen met schrikken. Dekje opleggen aan alle kanten overal, en ook met andere voorwerpen, verkeersmak maken met wandelen, dan eens een longeersingeltje en pas als dat goed gaat een zadeltje.longeren aan dubbele longe ernaast en erachter zodat je sturen/remmen kunt leren Ernaast gaan staan op een krukje en hem dan overal mogen aanraken. Pas steeds een stapje verder dus als het ok is voor het paard zonder enige vorm van stress. Dit kost langer de tijd maar jeb je wel veel baad bij mijn inziens, hoelang het duurt ligt aan wat het paard al kan en hoe rustig/schrikachtig hij is. Bij mijn paard was van eerste keer zadel opleggen tot iemand alleen een rondje buiten kon maken de 7de keer onder het zadel zonder enige vorm van stress. Het is maar net wat je wilt!

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:45

Het ligt puur aan het karakter van het paard, ik heb jaren tinkers gereden. De tinker waar ik op reed was redelijk sloom maar hartstikke eigenwijs, wou doen wat die zelf wou, vooral op buitenritten vond die het leuk om er spontaan bokkend vandoor te gaan. Absoluut geen beginnerspaard. Daar integen een andere tinker was een erg vlotte tinker maar die zou nooit en stap verkeerd zetten.
Hiermee wil ik even duidelijk maken dat niet alle Tinkers erg kalm zijn en het erg verschilt. Tinkers zijn hartstikke mooi en hebben een zacht karakter, maar hebben een echte eigen wil. je kunt ze niet vergelijken met haflingertjes en fjordjes.

Maar ik hoop dat het allemaal goed gaat, het zijn prachtige paarden en een vriend voor het leven!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:48

Ik heb er ook 3 als verzorgpaarden gehad en ze hadden inderdaad een flinke eigen wil, maar ik ben helemaal verliefd geworden op het ras dus die eigenwijsheid neem ik dan maar voor lief.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 08:19

Ja hoeveel ervaring heb je zelf met jonge dieren?
Het probleem met de meeste paarden is dat als je een 3 jarige wil ze vaak al ingereden , dus veel te vroeg naar mijn mening, als je echt vanaf het begin wil , dan zou ik een 2 jarige kopen en 2 jaar de tijd nemen , om het dier te leren kennen, grondwerk te doen , alles eigen maken en dan rond 4 jaar stap je op en dan is het vaak ok met de meeste paarden , als ze je vertrouwen is het op de rug zitten heel normaal, als je het maar spelenderwijs doet, naar mijn mening gaat het vaak fout omdat mensen het te snel willen , dus in 1 maand, doe goed het voorbereidend werk en je rijd zo weg , tenminste dat heb ik al 2 x ervaren en wat is eigenwijs, als je een goeie band hebt met je tinker dan zal hij alles voor je doen, ik heb er 7 en geen en het zijn schatten , maar heel eerlijk, tinkers worden vaak als eigenwijs gezien en daarom al gelijk met flinke hand aangepakt, maar in mijn beleving zijn ze zo gevoelig dat ze door die te harde hand juist tegen de draad in gaan, want hoe zachter je ze behandelt hoe meer ze jou vertrouwen en zullen dan alles voor je doen, dus het inrijden zou ik lekker zelf doen met behulp van iemand, maar breng een dier niet een maand weg dat kan mentaal heel veel doen bij een tinker , ook bij andere rassen trouwens, neem de tijd zou ik zeggen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:10

Een paard zadelmak / ruitermak maken duurt idd zoals reeds aangeven werd door anderen 1maand.
meestal kan het paard deze dingen al wel ; stilstaan bij het opstijgen, voorwaarts, achterwaarts, links en rechtsom draaien, een rem om te vertragen en te stoppen, en dit in de verschillende gangen stap - draf - galop.
Is dit voldoende om hier dan veilig een recreatief buitenritje mee te gaan maken, nee zeker niet, dit is echt onvoldoende.
Beetje schriktraining, nageven, zijgangen, achterhand en voorhand kunnen verzetten zijn absoluut dingen die een paard moet kennen voor we er maar mogen over denken om hem op buitenrit mee te nemen.
Dit kan in de maand na het zadelmak maken bevestigd worden, dus tjaaa eigenlijk een 2 maanden training dus.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:14

Ligt ook heel erg aan de bouw van een tinker. Sommige tinkers zijn rond hun 3,5 mooi gebouwd en zijn er lichamelijk en geestelijk aan toe om ingereden te kunnen worden. Daarentegen heb ik ook tinkers gezien die nog heel jong en slungelig zijn en meer tijd nodig hebben.
Ook valt het soms nog vies tegen met hoe lang je bezig bent om een tinker in te rijden. Ben van de zomer begonnen maar màn wat kon dat beest gek doen onder het zadel.

Daarnaast moet je ook rekening houden met het puberen van tinkers. Ik heb gehoord dat ze daar vaak later mee zijn dan andere paarden en dit heb ik mijn leasetinker wel gemerkt. Hij is nu 7 en het puberen wordt nu minder. Hij wordt nu volwassen en begint ook lekker uit te zwaren.