Voor het eerst bitloos op vreemd terein..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danvel

Voor het eerst bitloos op vreemd terein..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:44

.. en ze deed het super! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de een of andere manier wou bokt hem niet verkleinen, dus dan maar in linkje.
http://i40.tinypic.com/2crvtk9.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en als laatste.. :D
Afbeelding

Vragen en tips mogen altijd !

jjustangela

Re: Voor het eerst bitloos op vreemd terein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:50

Probeer minder streng met je handen te zijn!
Verder ziet het er goed uit! leuk paard

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:53

Ik zie ook erg veel druk op de teugels en een valse knik. Wel een ontzettend leuk paard!
Probeer eens wat meer ruimte van voren te geven en hem te laten zakken van voren, wat ronder te maken. Van achteren naar voren rijden en dan komt de ontspanning en de nageeflijkheid daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:55

Sorry, maar jouw foto's zijn het bewijs dat bitloos absoluut niet paardvriendlijk hoeft te zijn. Wat een druk. Naar vóren die hand!

danvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 20:01

Ze was vrij sterk in haar hals. Ik denk dat ik dan er veel druk op wil zetten omdat ik anders bang ben ofzo.
Aangezien ze in de bak wel ontspannen is. Maar ik zal toch proberen wat meer los te laten. Bedankt !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:02

de eerste 2e en laatste foto is leuk, de rest... bah. ;)

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:03

Leuk paardje! Was misschien ook wel wat eng voor het eerst zo buiten misschien? dat je wat gespannen bent, wat ruimte van voor en verder vind ik dat je erg netjes zit!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:06

Je lijkt inderdaad heel veel gewicht in je handen te hebben. Ik kan me voorstellen dat ze misschien wat drukker was op vreemd terrein. Maar probeer als je dressuurmatig rijdt niet zoveel druk te zetten.

Ze loopt achter de loodlijn en lijkt een erg gespannen kaak te hebben. Een typische valse klik, ze mag veel meer over de rug lopen, maar als jij haar zo in elkaar trekt heeft ze daar de kans niet voor.

Ontspannen dus!

danvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 20:07

Bedankt! Ik zal er zeker mee gaan oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:16

danvel schreef:
Ze was vrij sterk in haar hals. Ik denk dat ik dan er veel druk op wil zetten omdat ik anders bang ben ofzo.
Aangezien ze in de bak wel ontspannen is. Maar ik zal toch proberen wat meer los te laten. Bedankt !

+:)+ Ik zie ook staartgezwiep, vaak een teken van protest. Als je de spanning op voelt komen, dan niet gaan trekken en je benen afsteken, maar been eraan laten en het probleem voorwaarts op proberen te lossen.
Een instructeur kan je hierbij, óók buiten de bak, helpen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:25

Met wat voor bitloos hoofdstel rijd je eigenlijk?

Als je met een kin- of kaakgekruist hoofdstel rijdt, moet er ook zgn release zijn. Je mag niet constant met druk rijden, maar moet juist loslaten oo het moment dat je paard ook (enigzins) nageeft. Dus dat speelt hier wel extra mee, bij een sidepull speelt dat minder, maar die gekruiste hoofdstellen hebben echt een aansnoereffect en dan moet je dus ook kunnen loslaten.

Misschien is het ook vooral je egen spanning om ergens anders bitloos te rijden. Rijd anders eerst nog meer op bekend terrein zodat jij je in elk geval 200% safe voelt en dan hoef je ook niet meer zo 'strak' te rijden. ;) Vaak vindt der ruiter bitloos spannender dan het paard, hoor! :j

danvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 20:30

@ simodi Dit is een gewoon hoofdstel, bakstukken en bit eraf gehaald & teugels aan de neusriem vastgemaakt. Was sinds gister weer begonnen met bitloos rijden in de binnenbak. Misschien was het ook een beetje stom op nu al naar buiten te gaan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:48

Ik zie dat jouw paardje een vrij aanwezige onderhals heeft, wat erop kan wijzen dat je op de verkeerde manier 'aan de teugel' probeert te rijden. Ik zou die voorkant loslaten (gewoon normaal contact) en lekker voorwaarts neerwaarts denken en rijden. Zoals eerder gezegd: Goed ondersteunen met been op het juiste moment. Wat is trouwens de keuze om bitloos te rijden, gewoon uit nieuwsgierigheid

Verder vind ik dit een erg aansprekend, leuk paardje!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:53

danvel schreef:
@ simodi Dit is een gewoon hoofdstel, bakstukken en bit eraf gehaald & teugels aan de neusriem vastgemaakt. Was sinds gister weer begonnen met bitloos rijden in de binnenbak. Misschien was het ook een beetje stom op nu al naar buiten te gaan.

Niks is stom hoor, soms moet je gewoon dingen uitproberen en ervaren. ;)

Maar juist omdat je zelf al aangeeft dat je bitloos buiten rijden zelf best nog spannend vindt, kun je beter eerst binnen, dan in de buitenbak en dan echt naar buiten gaan om te rijden. Dan bouw je het een beetje op, tenzij je paard natuurlijk super bomproof is en jijzelf ook! :D

Eigenlijk is met zo'n hoofdstel rijden, dus met je teugels aan de neusriem, niet altijd even handig om goed de hulpen te kunnen geven, dat geeft dan ruis. Bitloze hoofdstellen zijn zo ontworpen dat als je eenmaal het voor jouw paard geschikte model hebt gevonden, je daamee ook goed kunt communiceren.
Je kunt best eens zo rijden, maar het is dan net een beetje zoals rijden met je gewone halster, dat kan best maar echt goed aan de hulpen en dressuurmatig rijden wordt lastiger.
En dan ga je sneller trekken en plukken. ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:35

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.