Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleDH

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 10:12

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen moeite hebben met doorzitten. Ik vind het zo lastig om ontspannen te blijven zitten. Nu ik het ook bijna niet doe, denkt mijn paard ook dat hij of aan moet galopperen of stappen, wat het nog lastiger maakt. Als ik dan weer ga lichtrijden, rijden we weer heerlijk relaxt verder. Iemand nog tips of adviezen om dit te doorbreken? Ik probeer al vaker een stukje door te zitten, maar we raken er allebei gespannen van :) Ik moet L starten...
Laatst bijgewerkt door DanielleDH op 23-10-13 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

melanietje14

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:16

Zonder beugel of zadel zo leer je goed doorzitten

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 10:20

Ja inderdaad, maar zowel paard als ik bouwen dan zoveel spanning in het lijf op. Dat het er echt niet beter van wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:23

Telkens kleine stukjes, doorzitten moet je echt leren, als je een half uur alleen maar door gaat zitten terwijl het nog niet zo goed lukt is het voor jou en je paard niet leuk.
Vooral is het belangrijk om te ontspannen, niet knijpen met je benen, want dat zorgt voor spanning.
Probeer te voelen hoe je paard beweegt en dan mee gaan en zijn bewegingen ( niet te overdreven natuurlijk ;) )
Wees tevreden met een paar passen doorzitten, want het is beter als je 5 passen goed en ontspannen doorzit, dan 20 waarbij je op het laatst alleen maar alle kanten op stuiter.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:25

Een bareback helpt om je goed te laten zitten zonder zadel en helpt je dus ook ontspannen :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:26

Miss gaat het beter als je je beugels langer/korter maakt :) en idd zonder zadel of beugels gaan rijden, proberen hoe je lekker zit enz.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:30

Ben ook nog steeds geen kei in doorzitten, maar inderdaad zoals linda zegt langzaam elke keer een paar passen doorzitten
en zo elke keer weer een paar passen meer. Ik ben nou al blij als ik 10 passen haal maar ik ga vooruit.en lekker blijven oefenen dat is het belangrijkste! succes ermee het blijft een lastig iets

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:31

Hier zijn HEEL VEEL topics over. Even de zoekfunctie gebruiken en van die topics kan je ook tips vandaan halen :)

Vooral blijven oefenen en uren maken en loslaten. Uiteindelijk gaat het beter.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:41

Allereerst: het komt goed! Ik ben het afgelopen jaar druk geweest om te leren doorzitten op mijn paard. Precies hetzelfde verhaal als jij vertelt. Hij zit niet fijn, raakte er van in de war en doordat ik alles moest corrigeren stuiterde ik nog harder. Drama... Dacht echt dat ik het nooit zou leren...

Alle truukjes hebben bij mij niet gewerkt. Zonder beugels of zadel al helemaal niet. Ik heb de druk op de beugels echt nodig. Het enige wat werkt is jezelf er echt toe zetten en blijven proberen. Ik heb voor de grap met een viertal een M-proef geoefend. Doordat ik als derde reed, leerde mijn paard in één ritme mee te draven in de rij, ongeacht mijn gestuntel. Het was een M-proef, dus ik moest in vier keer oefenen leren om een hele proef te blijven zitten. Dat kostte erg veel moeite en het was tijdens de uitvoering van de proef nog steeds erg zwaar. Maar... Toen ik na de wedstrijd zelf aan het rijden was en een paar passen ging doorzitten, lukte het ineens stukken beter! Inmiddels ben ik zover dat ik niet doorzit omdat het moet, maar ook omdat het bij bepaalde oefeningen fijner is.

Kortom: schop onder je kont en flink oefenen! En vooral niet denken dat het nooit gaat lukken (trust me, been there) want je moet het echt leren op motivatie. Laat iemand je een L2-proef voorlezen en verplicht jezelf om alle doorzitstukken uit te rijden! De eerste keer gaat ruk, maar na een paar weken zul je echt verschil merken. Succes!

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 11:30

Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt Shirley. Je hebt het wel handig aangepakt door met een viertal te oefenen. Dan loopt je paard tenminste door en kun je je meer op het doorzitten concentreren. Ik heb ook al gedacht om iemand anders mijn paard te laten rijden, iemand die goed kan doorzitten zodat ze begrijpt dat ze niet hoeft te galopperen of stappen. Dan is het voor mij daarna misschien ook wat relaxter. Maar ik ga inderdaad ook gewoon meer doorzetten ... zie er nu al tegenop :)

foekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:33

goed druk houden op je beugels en je buikspieren aanspannen! zodat je de rest ontspant en goed kunt meevoelen met het ritme van je paard, en blijven trainen. ik vind het nu heerlijk om door te zitten terwijl ik eerst alleen mijn paard maar in de weg zat

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:58

Het klinkt alsof jou paard het doorzitten ziet als een ''hulp'' namelijk gaan stappen of galopperen.
Mijn tip voor jou, zorg ervoor dat je paard het doorzitten niet als een ''hulp'' ervaart. Ik zou er heel veel op gaan oefenen. Zorg dat je paard voorwaarts blijft denken, dus probeer ervoor te zorgen dat je paard van achter naar voor loopt. Je zet een goede basis draf in, en gaat bij voorkeur op een grote volte rijden. één halve volte lichtrijden, en één halve volte doorzitten. Je dwingt jezelf daarbij om door te zitten en te blijven zitten waarbij je de draf constant houdt (niet versnellen of vertragen). Probeer hierbij de passen van het paard te voelen, en hierin mee te gaan met je lichaam (bekken, en los vanuit de schouders/polsen)
Dit kun je vanuit deze oefening voor jezelf gaan uitbreiden.
Ik zie het namelijk niet werken wanneer je nu direct een L2 proef zou gaan rijden, waarbij je waarschijnlijk spanning zult opbouwen omdat je niet alleen moet doorzitten, maar ook figuren moet rijden. Dan zul je spanning krijgen die niet nodig zou zijn.
Maar goed, ieder voor zich ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-23 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

foekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:19

je kniëen naar beneden duwen en je eigen bekken/heupen kantelen. druk op je beugels geven. hoofd recht vooruit(1 centimeter naar beneden om goed mee te kunnen veren) buikspieren aanspannen en de rest ontspannen. probeer het ritme van je paard te zoeken en niet tegen te werken.

ik zal denk ik in het begin niet te lange stukken doorzitten maar korte stukken die je steeds meer uitbreid.

ik hoop dat je er iets aan zult hebben, en succes verder!

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:49

Wie heeft het probleem niet aan de hand gehad?
Doorzitten gaat allen als de basis goed is... een tuigpaard of arabier zit meestal minder lekker door dan een yslander.
er zijn altijd paarden die moeilijker doorzitten dan andere paarden en dat vergt meer doorzettingsvermogen (doorzittingsvermogen ha ha) van de ruiter en dus een betere ruiter!
de vraag is zit jou paard moeilijk door of kun jij op een ander paard ook niet doorzitten.
De basis je paard moet goed zijn voordat je gaat doorzitten.voldoende voorwaarts zijn nagefelijk en ontspannen in de rug eerder is doorzitten eigenlijk geen optie en doe je jezelf en je paard er geen plezier mee!
Daarna zorg je ervoor dat je paard iets meer gaat dragen je houd impuls maar houd het tempo onder controle van je zit (dus niet terug door in de teugels te gaan hangen)houd je handen stil,maar houd zijn hoofd wel iets hoger Borst hoogte.
hierbij moet het paard dus blijven ontspannen in de bovenlijn hetzelfde tempo houden (let op impuls) maar toch niet versnellen.
dit moet je idd niet in een keer doen maar stapje voor stapje meestal lukt het eerst een pas of twee drie het makkelijkst vanuit stap aandraven en zitten drie passen en dan weer lichtrijden dit bouw je uit.
(mijn eigen ervaring, dit ging bij mij het beste) is het tempo goed niets meer doen onstpannen en los durven laten.
zodra je voelt dat je de controle in je zit kwijt bent ga je weer stappen en begin je overnieuw!
maar je uitgangs punt blijft de basis een paard moet eerst snel en licht aan het been zijn en voldoende op je hulpen reageren. daarna moet je leren de controle te krijgen over het tempo met je zit dieper zitten en schouders terug is langzamer lichter zitten en mee met het bekken (onder je uit rijden) is voorwaards.
en altijd ademen in je buik durf te ontspannen en los te laten laat je paard op zijn eigen benen lopen. hiermee ga je dus straks ook de galop terug rijden en de verzamelde draf maar eerst komt nog doorzitten in middendraf M1 .
succes !!!!!!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:59

maradhja schreef:
Ik zie het namelijk niet werken wanneer je nu direct een L2 proef zou gaan rijden, waarbij je waarschijnlijk spanning zult opbouwen omdat je niet alleen moet doorzitten, maar ook figuren moet rijden. Dan zul je spanning krijgen die niet nodig zou zijn.
Maar goed, ieder voor zich ;)

Dat werkte voor mij juist goed. Doordat je zo nu en dan een oefening moet rijden heb je minder tijd om aan het doorzitten te denken en ga je gewoon doen. Bovendien heeft een L2-proef regelmatig wat stukjes waarbij je mag lichtrijden en zijn de stukjes galop ook een fijne afwisseling. Mijn 'denken' is bij dit soort dingen mijn grootste vijand, door mijn gedachten af te leiden (proefje, viertal, even kletsen) en te gaan doen gaat het doorzitten bij mij makkelijker.

En bij het op deze manier een proef rijden in je training is het doorzitten je doel. De oefeningen hoeven niet vlekkeloos te gaan. Als je het juiste doel voor ogen houdt, kan er met een proefje weinig mis gaan.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:03

Wat ik heb geprobeerd, beugels uit. Degene die me les gaf, longeerde het paard en ik lette heel bewust op het blijven zitten bij het draven. Doordat me trainster voor het tempo zorgde, hoefde ik me alleen te concentreren op mijn houding. Paard had wel iets van 'huh, waarom zit er iemand op me tijdens het longeren?' maar die had het ook vrij snel door.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:33

Je kunt op een paard pas gaan doorzitten waneer het zich volledig ontspant, de hals laat vallen, aanleuning neemt en begint te dragen.

Als je het voor die tijd probeert wek je alleen maar spanning op (= dus het tegenovergestelde van ontspanning).

Je voelt het, op de dag dag dat je het bovenstaande voor elkaar hebt dan kun je gewoon gemakkelijk gaan zitten, het gaat van zelf.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:06

Simpelman schreef:
Je kunt op een paard pas gaan doorzitten waneer het zich volledig ontspant, de hals laat vallen, aanleuning neemt en begint te dragen.

Als je het voor die tijd probeert wek je alleen maar spanning op (= dus het tegenovergestelde van ontspanning).

Je voelt het, op de dag dag dat je het bovenstaande voor elkaar hebt dan kun je gewoon gemakkelijk gaan zitten, het gaat van zelf.

zoiets probeerde ik ook te zeggen haha!
:) agree

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 15:58

Dat is waar Drunny, maar mijn paard gaat zich juist spannen als ik ga doorzitten. Hij ziet het inderdaad als een hulp om te gaan stappen of galopperen. Hij snapt er dan niets meer van en raakt gespannen in het lijf. Na 1 pas lichtrijden, is ze weer opgelucht (en ik ook). Ik moet overigens L1 starten hoor en tot nu toe heb ik ook in de B-proef alleen maar lichtgereden. Meestal zagen de juryleden het wel door de vingers en mijn proef liep verder heerlijk ontspannen. Achteraf had ik het beter meteen mee kunnen nemen natuurlijk... Vanavond heb ik les, dus dan weet ik wat ik moet doen...

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:55

Je moet je benen, en dan met name je knieen, ontspannen! Met een zadel is dit echter wat lastig, maar probeer het eens zonder. Eerst gewoon stappen, om je benen te kunnen ontspannen, en dan lekkere stukjes draven! voorral veel oefenen, oefenen baart kunst ;-)

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:32

Ik was echt eerst ook heel slecht in, bij mij hielp het om minder gespannen en strak te zitten en meer los en een beetje meer steun naar achteren te zitten waardoor ik meer ruimte kreeg om mee te bewegen in 't zadel. Nu zit ik als een bank :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:39

Ik had er ook eerst heel veel moeite mee. Tot ik een keer op m'n verzorgshet in galop reed, ik de beugel kwijtraakte en toen de controle over de pony verloor. Je wilt dan alles behalve vallen. Sindsdien blijf ik ontzettend goed zitten in het zadel. Maar jij kan moeilijk gaan galopperen, beugel kwijtraken en het verhaaltje hierboven naspelen :P
Probeer eerst eens een beetje je heupen als het ware naar achteren te kantelen. Je zit dan iets meer op je kont. Of hou het simpel en de voeten uit de beugels.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:07

En als je het aan de longeerlijn probeert? Het paard evt. wat bij laat zetten en een goede longeur je paard laat longeren? Iemand die dus een paard aan de longeerlijn goed van achteren naar voren kan laten lopen in een constant tempo. Doe een halstertouw om de hals (voor je zelf als houvast, voorkomt dat je aan de teugels gaat trekken wanneer je je balans verliest), en oefen gewoon kleine stukjes vanuit ontspanning.. Eerst gewoon is een paar pasjes en dan weer lichtrijden. Dit breid je uit.. Uiteindelijk kun je dan ook zonder beugels gaan oefenen etc.

Maar de basis is inderdaad erg belangrijk, een paard die goed van achteren naar voren loopt die z'n bovenlijn goed ontspant en een ruiter die ook zelf durft te ontspannen en los te laten. Je kan aan die longeerlijn ook beginnen met simpele oefeningen die helpen om je evenwicht te bewaren en om meer zelf vertrouwen te krijgen. De oefeningen die je op de manege wel eens moest doen, draai bewegingen met je armen. Eerst de rechter en dan de linker bv. dan eens allebei, vervolgens door je alleen je bovenlichaam naar links of rechts te draaien. Etc. etc. Zorgen dat je daarbij netjes mee blijft gaan in de beweging van je paard. Een goede longeur (of een derde persoon erbij) die daarbij goed op jou houding let (en ook goed kan zien wanneer en waar jij spanning op bouwt in je lichaam) kan je hier dan heel goed bij helpen! ;)

En zoals vaker gezegd, blijven oefenen! :)
Maar niet 'krampachtig' perse toch willen oefenen, ontspanning is het sleutelwoord. Voor zowel de ruiter als voor het paard, is er geen ontspanning hoef je het niet eens te proberen.

Vraag, met de B proefjes thuis eens rijden sloeg je dan ook het doorzitten over? Ik kan zelf op mijn eigen ook heel slecht doorzitten (andere paarden lukt me weer wel), en weet van mezelf dat ik erg gespannen ben tijdens wedstrijd. Ik sla het dus vaak in de proef ook over, alleen als de proef echt lekker ontspannen gaat en ik dat zelf ook ben pak ik korte stukjes mee. Maar thuis probeer ik het toch wel altijd gewoon mee te pakken... Op de voorwaarde dat er ontspanning is.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 08:26

Gisteravond even geoefend en moet zeggen dat het al veel beter ging. Ook gewoon even doorzetten met doorzitten zodat mijn paard ook leert door te lopen. Alleen mijn benen bleven wat klapperen en om mijn paard in een mooi tempo door te laten lopen was iets lastig... Soms ook even om me heen gekeken zodat ik ontspannen blijf ... Marinke, ik kan mijn paard zelf schouderbinnenwaarts laten lopen terwijl ik aan het lichtrijden ben... om maar aan te geven dat ik echt een consequente lichtrijder ben :)