Topper Guarneri (sunny x flemmingh) B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Topper Guarneri (sunny x flemmingh) B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:24

Guarneri is een negen jarige merrie Sunny (v. Heartbreaker) x Flemmingh. We rijden nu B. En ze is geweldig! Voor mij althans. Ze is super meewerkend maar af en toe wel een beetje een doos. Maar ze probeert nooit teleur te stellen tijdens het rijden! Ondanks dat hebben we natuurlijk wel wat zwakke puntjes. lichamelijk gezien had ik het best zwaar de afgelopen 1,5 jaar (tot nu!! Ik ben weer blessure vrij *\o/* ) Heeeeel veel blessures waardoor ik een tijd niet goed kon lopen/rijden. Ik heb zeker een goede 9 maanden heb moeten trainen om lichamelijk weer enigzins normaal te worden. Dit heeft ook zijn invloed gehad op Neri.. Gelukkig zijn alle blokkades verholpen bij het beestje en kunnen we vol aan de bak :D hoewel ik altijd pijntjes heb en snel blessures.. ben ik weer helemaal in vorm :D

Bij paard is het probleem dat de stijfheid soms nog tussen haar oren zit. Ze heeft een tijd teugelkreupel (door mijn slechte houding) gelopen omdat ze doorkreeg dat ik overbezorgd was en haar stil zette. Nu doet ze dat steeds om er onder uit te komen. De eerste tien minuutjes losrijden is dan even hard werken. Gelukkig wordt het steeds minder en steeds korter. De buiging is nog een beetje een issue, evenals de rechtergalop, maar ik zie aan mijn houding, dat dit ook aan mij te wijten valt. Impuls is ook een probleempje op wedstrijd, soms pak ik niet helemaal door en dat krijgt ze een beetje door.. -O- Verder zijn we veel bezig met overgangen rijden en activiteit van het achterbeen en lekker veel lossigheid erin, hierdoor zal de middendraf vanzelf wat beter gaan. Dit is namelijk een moeilijk puntje voor de knappe vosmerrie met haar korte gangetjes. En als laatste.. mijn vader heeft een hele mooie nieuwe camera maar hij na zoveel jaar een spiegelreflex snapt hij er nog steeds niets van, als iemand tips heeft voor mijn vader zou hij het op prijs stellen als je die zou willen geven (mag ook in een pb) hij heeft een Nikon D90 met een 18-105 lens.

Oke genoeg gepraat, de foto's!

Het losrijden, lekker stijfjes enzo :Y)

Afbeelding
Ik probeer een eerlijk beeld te schetsen dus hup deze ook.
Afbeelding

De eerste proef (187 punten)
Afbeelding
Middendraf (zwak punt)
Afbeelding
Hier lekker op de voorhand knallen :Y)
Afbeelding
Afbeelding
Terug naar de draf
Afbeelding
Meneer de lezer
Afbeelding
Soms probeert ze zich er uit een beetje uit te drukken, is hier goed te zien
Afbeelding

De tweede proef (183 punten)

Middenstappie
Afbeelding
Weer een paar foto's met een momentje van even geen zin een aanleuning :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Middendraffie
Afbeelding
Baas probeert 10 dingen tegelijk, paardje snapt er niets van en probeert het beste er van te maken :(:)
Afbeelding
https://lh6.googleusercontent.com/-Pq3O ... C_0162.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-UffE ... C_0164.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-BLsC ... C_0166.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/--Xfb ... C_0181.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-ZBF1 ... C_0182.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-GXj0 ... C_0187.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-2hKy ... C_0191.JPG

Zo. Dat was het alweer!
Laatst bijgewerkt door Coby op 22-10-13 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 15 zichtbare foto's.

Romyv

Re: Topper Guarneri (sunny x flemmingh) B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:32

wat een plaatje! Mooie combi zo :D

Je hebt heel duidelijk de verbeterpunten benoemd, je maait het gras voor ieder zn voeten zo een beetje weg ;)

Wat ik vooral zie is een braaf paard maar mis het spatten van het scherm! Als ik dit zie vraag ik me bv af:

1. Kan je haar met je binnenbeen helemaal doorbuigen in de wending zonder iets met je handen te doen?
2. Kan je der neus over de grond krijgen zonder dat der hals recht wordt, dus dat ze mooi rond blijft en je aanleuning onveranderd is?
3. Kan je schakelen van bijna stap naar een sterke middendraf en weer terug in 1 korte zijde?

Ofwel: hoe bevestigd zijn de basisknopjes voor het voorwaards, neerwaards, sturen en schakelen? Braaf is voor B top, maar straks moet je meer.. Daar kan je nu vast mee beginnen want daar komen jullie wel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:22

Als eerste denk ik dat het verstandig is om je mindset even te veranderen over het stijve. Paarden lopen niet stijf om ergens onderuit te komen, waarschijnlijk is ze gewoon stijf. Ik ben wel benieuwd naar een filmpje wat betreft het begin.

Verder ben jij veel uit balans waardoor je paard automatisch ook uit balans komt. Ga beter in evenwicht zitten, neem je rust. Verder zoals boven gezegd wordt, ga wat meer van achter naar voren rijden. Ze is fijn opwaarts gebouwd dus ga dat gebruiken.
Succes!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 17:10

Dat is denk ik een misverstandje Joolien. Het stijve zit nog tussen haar oren omdat ze nog niet helemaal weet hoe ze lichaam moet gebruiken. Rechtsachter maakt ze vaak een tactfout/hupje en dat doet ze wel onbewust om onder het werk uit te komen zoals in OP staat. Osteopaat is geweest en ze heeft nergens knopen in haar spieren (meer) dus het is echt het rijtechische gedeelte

Maar Romy en Joolien, ik ben het helemaal met jullie eens! Balans herken ik zeker ja, zij is zo gevoelig voor balans van de ruiter. En dit zie je direct terug in haar gangen/balans. Ik ben ook bezig met (kracht)training, zodat ik onafhankeljker kan zitten.
En de actie mist nogal, maar ik denk dat dat ook wel meer komt naarmate de achterhand sterker wordt. Ik gun haar de tijd om verder te ontwikkelen aangezien ik dat ook bij mijzelf heb gedaan. Maar ze pakt het allemaal snel op dus ik laat het haar aangeven waar de grenzen liggen en daar probeer ik een beetje tegen aan te rijden.

Maar bedankt! Ik kan hier zeker wat mee! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:27

NOgmaals, een paard kan niet denken 'mm laat ik maar doen alsof ik stijf ben, dan stopt ze misschien'. Paarden denken niet op die manier. Het kan dat ze het moeilijk vind en dat ze er liever onderuit komt maar dat komt dan dóór die stijfheid, niet dat ze expres stijf gaat lopen om onder het werk uit te komen. Paarden zijn reactie dieren, die doen wat ze op dat moment voelen of zien, die gaan niet vooruit denken, zo zitten ze niet in elkaar.

En dat er een osteopaat is geweest wil niet zeggen dat er meteen niets mis is met je paard ;) Stijfheid kan bijv ook voortkomen uit artrose of andere problemen. Wil niet zeggen dat ze dat heeft maar een osteopaat is niet heilig en geen da ;)

Ik vind haar wel mooi bergopwaarts komen trouwens, vind het op de voorhand duiken wel meevallen :) Ik denk dat als jouw balans constanter wordt dat haar aanleuning ook rustiger wordt :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:41

Joolien schreef:
NOgmaals, een paard kan niet denken 'mm laat ik maar doen alsof ik stijf ben, dan stopt ze misschien'. Paarden denken niet op die manier. Het kan dat ze het moeilijk vind en dat ze er liever onderuit komt maar dat komt dan dóór die stijfheid, niet dat ze expres stijf gaat lopen om onder het werk uit te komen. Paarden zijn reactie dieren, die doen wat ze op dat moment voelen of zien, die gaan niet vooruit denken, zo zitten ze niet in elkaar.

En dat er een osteopaat is geweest wil niet zeggen dat er meteen niets mis is met je paard ;) Stijfheid kan bijv ook voortkomen uit artrose of andere problemen. Wil niet zeggen dat ze dat heeft maar een osteopaat is niet heilig en geen da ;)

Ik vind haar wel mooi bergopwaarts komen trouwens, vind het op de voorhand duiken wel meevallen :) Ik denk dat als jouw balans constanter wordt dat haar aanleuning ook rustiger wordt :)

Helemaal mee eens!
Leuk paard, maar ik ben wel erg benieuwd naar film materiaal :j.
Verder vind ik je paard wat slecht in de bespiering met name in zijn achterhand.
En toont ze eerlijk gezegd best strak en stram in haar lijf...
Welke oefeningen doe je allemaal daarvoor en heb je oefeningen van je osteopaat gekregen? :)
En misschien kun je zelf houding en balans oefeningen voor jezelf gaan doen, als ik je verhaal zo lees, xit je in de weg voor je paardje.
Heb je ook rechtricht lessen of iets dergelijks?
Ik ben erg benieuwd, het is als opbouwend advies bedoelt en niet om je af te kraken.
Laatst bijgewerkt door knetterhard op 22-10-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:42

knetterhard schreef:
Joolien schreef:

Helemaal mee eens!
Leuk paard, maar ik ben wel erg benieuwd naar film materiaal :j.
Verder vind ik je paard wat slecht in de bespiering met name in zijn achterhand.
Welke oefeningen doe je allemaal daarvoor en heb je oefeningen van je osteopaat gekregen? :)

Oh ja, die slechte bespiering wilde ik ook nog noemen ja :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:48

Joolien, goed lezen, dat zegt ze niet ;) Ze zegt dat haar paard nog moet leren haar lichaam te gebruiken, dit dus moeilijk vind. Vooral een paard dat lang niet helemaal soepel is geweest, kan best moeite hebben met vertrouwen dat ze het lichaam kan buigen en gebruiken zonder pijn! Natuurlijks denkt ze niet "Goh ik hou me vandaag stijf zodat ik niet hoef te werken" , dat is logisch.

TS; Wat een fijn paardje ziet dat eruit! Prachtig gebouwd, mooie benen en ze zier eruit alsof ze hard haar best doet! Verder zijn alle tips eigenlijk al wel gegeven. Ze mag iets ronder, korter, iets losser, maar dat weet je zelf ook en dat gaat helemaal goedkomen zo :j

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:50

aanvulling op jolien want stijfheid door atrose klinkt direct wel heel drastisch. Maar stijfheid is natuurlijk een gebrek aan lengte en ontspanning in de spieren. Ik zou dan vooral op gaan trainen dat ze meer ontspanning in de rug krijgt. Je ziet op de foto's nog spanning in de onderhals dat moet meer naar ontspanning gaan. Als ze los over de rug is zal dat hupje achter ook weg zijn waarschijnlijk. Meestal is een hupje een teken dat een spier ervoor zorgt dat het achterbeen niet mee naar voren kan komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:01

rooswita schreef:
aanvulling op jolien want stijfheid door atrose klinkt direct wel heel drastisch. Maar stijfheid is natuurlijk een gebrek aan lengte en ontspanning in de spieren. Ik zou dan vooral op gaan trainen dat ze meer ontspanning in de rug krijgt. Je ziet op de foto's nog spanning in de onderhals dat moet meer naar ontspanning gaan. Als ze los over de rug is zal dat hupje achter ook weg zijn waarschijnlijk. Meestal is een hupje een teken dat een spier ervoor zorgt dat het achterbeen niet mee naar voren kan komen

Natuurlijk is dat drastisch maar meer om aan te geven dat een osteopaat niet heilig is ;) Hoogstwaarschijnlijk is het idd rijtechnisch zoals jij zegt :)

Bailey, zo kun je het ook lezen idd, ik las het anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:59

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-23 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:06

Het gebeurt niet vaak maar ik ben het toch eens met Joolien in deze. Stijfheid kan niet tussen de oren zitten. Er valt IMO weinig anders te lezen aan

Citaat:
Bij paard is het probleem dat de stijfheid soms nog tussen haar oren zit. Ze heeft een tijd teugelkreupel (door mijn slechte houding) gelopen omdat ze doorkreeg dat ik overbezorgd was en haar stil zette. Nu doet ze dat steeds om er onder uit te komen.

dan dat dit dier stijf zou lopen om onder het werk uit te komen. Dat doet een paard niet, bokken of in protest komen wel maar niet kreupelen of stijf lopen, dat doen ze omdat ze stijf zíjn of kreupel zijn. Niet omdat ze door hebben dat hun ruiter "overbezorgd is"..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 11:56

Lees de post van BaileyMix :D
Paard is ook op de foto geweest, alles is netjes. Jaartje geleden hebben wij om dezelfde reden een dierenarts laten kijken en een second opinion bij een andere dierenarts en ze hebben beide hetzelfde gezegd. We hebben haar een tijdje op supplementen gezet dit hielp wel wat maar niet zoveel dat we hier mee door zijn gegaan. Het was gruwelijk duur en het is gewoon rijtechnisch dus ik wil het ook niet oplossen met supplementen, dat gaat tegen mijn principes in.
Gister was het 'hupje' helemaal weg en duurde het houterige drafje maar 1 à 2 rondjes ipv enkele minuten :D Ik heb er vertrouwen in dat dit weggaat, ik moet goed naar mijn paard luisteren en constant bezig zijn met vooral mijn eigen ontwikkeling.
Een filmpje... poehhh heb ik zo snel niet. Maar je ziet het wel een beetje bij de eerste foto (althans.. dat denk ik). Ze sleept een beetje en durft niet echt een echt zweefmoment in de draf te maken.

Ik ben blij dat jullie wat over de bespiering zeggen! Voor mijn gevoel is namelijk al echt een hulk maar dat komt omdat ik haar zo gewend ben (1 jaar geleden) https://lh5.googleusercontent.com/-1rXOp3K-JH8/UGtKxynNWmI/AAAAAAAAADY/_MUegrMme1I/w273-h206-no/even+op+neri.jpg
Ze was zo dun omdat ik niet meer mocht rijden en ze verveelde zich onwijs, het is sowieso een paard dat moeilijk dik is te krijgen (jaaa gebit is goed :) )

Dat ze haar mond opendoet is omdat ze soms een beetje gaat hangen, ik reageer niet vlot genoeg. Maar volgensmij was ze in de proef ook een paar keer lekker aan het knabbelen op het bit dus ik laat het even in het midden. Ik ben totaal niet van het trekken, dan krijg ik namelijk weer last van mijn vingertjes. Ik had nog als commentaar gekregen dat ik vriendelijk reed.

Knetterhard, nee hoor is alleen maar advies, ik ben er blij mee :) Het eerste gedeelte rijd ik haar niet lang en laag onder het zadel, simpelweg omdat ze alleen maar om zich heen koekeloert dus dan rijd ik aan niets. Daarom longeer ik haar eerst even omdat ze het dan niet doen. Dan stap ik op en heb ik teugels op maat (in stap) tot dat ze een beetje op let en dan mag ze zie iets lager dan horizontaal (langer heb ik haar liever niet omdat ze achterhand gebruik mist. dit duurt een half uur ongeveer. Ik doe dan veel overgangen en achtjes rijden. Middendraf en galop rijd ik niet meer dan driepassen. Soms wel langer maar dat is meer gehoorzaamheid, dat ze dus van tempo mag veranderen als ik het zeg.. vind ze moeilijk :(:) Dan pak ik haar op en mag ze in stap moeilijkere oefeningen doen zoals schouderbinnenwaarts/wijken simpelweg omdat ze het leuk vind. Niet te lang en ze krijgt een dikke knuffel daarna. Voor de rest gooi ik haar dood met overgangen en wendingen. Ik vergeet de helft volgensmij.. Ik heb 1 x in de twee weken privéles. Zelf sport ik naast paardrijden heel fanatiek en dat heb ik nodig dit heeft mij al heel erg verbeterd. Ik ben erg bezig met mijn houding en vooruitgang wordt gemaakt :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:11

Ik herken wel wat de TS zegt hoor.. Mijn merrie van 5 hebben we in het begin ook moeite gehad met te overtuigen van de ontspanning en hebben flink gewerkt aan het soepel gebruiker van der lijf. Dit is een combinatie tussen coördinatie, balans, spierkracht en ook vertrouwen in elkaar. Dat gaat niet over 1 nacht ijs, moet groeien.

Dan, je bent top bezig! Je vliegt de wedstrijden door straks als jullie dit stukje samen hebben opgelost, wacht maar ;)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:34

Ik zie inderdaad al erg veel veranderingen vergeleken met de oudere foto :j.
Ik mis alleen het stukje rechtrichten in je verhaal, ik denk dat het erg gaat helpen om dat met haar te gaan doen!
Lang en laag is niet perse alleen het uitschuiven van de hals, maar ook de activiteit van achteren.
Je moet het zo zien, dat ze zich eigenlijk als een balletje vormt, waarbij de schoft het hoogste punt is en de achter en voorhand wat afhellend zijn (Hals loopt dus niet recht naar beneden maar in een boogje horizontaal naar beneden). Doordat ze rond als een balletje word getraind, train je de bovenlijn van haar en daardoor krijg je haar sterk en gaat op ten duur de stijfheid/onregelmatigheid weg! Paardrijden heeft meerdere puzselstukjes en daar is rechtrichten een van.
Ik weet niet als je mijn verhaal snapt? Ik ben echt slecht in uitleggen :+, maar ik raad je echt iemand aan die op deze manier les geeft en niet alleen les geeft om een mooi plaatje te zien. Kortom er komt veel meer bij kijken, dan alleen aan de teugel.

Waar woon je eigenlijk in de buurt?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:46

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:33

Goed bezig!
Leuk te horen dat jullie er volop tegenaan gaan.
Grotendeels weet je, je eigen werkpunten al aan te geven. Dit is al goed, dat je dit van jezelf kan.
Wat me opvalt is dat het allemaal er heel braafjes uitziet.
Ze loopt er zo wat braafjes bij wel over de rug maar achterhand zit niet mooi onder. Als je dit nog zou kunnen bekomen zal het al een iets dynamischer zicht zijn!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:41

Ze lijkt qua bouw heel erg op mijn paard, ook zon lekker lange slungel(en die van mij is ook niet dik te krijgen).
Ik weet hoe lastig het is voor de ruiter, maar ook zeker voor het paard om netjes met stelling en buiging en niet te lang door een bocht heen te lopen. Ik vind dat je haar netjes rijd, hier en daar drukt ze zich een beetje weg, maar ze ziet eruit als een heel braaf en meewerkend paard :D Ik vind je ook absoluut niet streng in je handen.
Haar bespiering is inderdaad nog een beetje slap in de achterhand, bij mijn paard werkte het heel erg om galoptrainingen te houden in de bossen, dus veel schakelen in de galop op lange paden. En springen, daar krijgen ze ook een flinke bips van :+ En als ze dan die dikke bips hebben, en de kracht hebben van achteren wordt het opeens allemaal een stuk makkelijker :D
Ze is al flink veranderd met een jaar geleden, dus je bent goed bezig!