Actief houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Actief houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 19:16

Hoi!

Ik heb een paardje en ze is van zichzelf lui en niet voorwaarts.
Ik geef altijd een lichte druk met me kuiten, als ze niet reageert een wat minder kleine impuls en dan gebruik ik me zweepje.
Maar ze blijft zo ontzettend sjokken. Iemand tips?
Ze wilt alleen actief worden als ik les heb, maar 9/10 keer rijd ik alleen.

xAnnouk

Re: Actief houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:45

misschien zou je na kunnen denken over waarom ze wel actief word met les? wat doe jij dan anders? of is ze op ander terrein etc etc.

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:25

Je moet het werk leuk gaan maken.
Als je met het rijden bijvoorbeeld een vaste volgorde hebt en je doet galop meestal tegen het eind, gooi je alles een keertje om en doe je galop meer naar het begin.
Verder doe ik ook vaak oefeningen zoals bijna een overgang maken naar stap en dan op het laatste toch weer naar volle draf.
Verder veel overgangen, worden ze goed aan het been van.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:10

Klinkt me bekend in de oren. Probeer ervoor te zorgen dat ze alleen rijden ook leuk gaat vinden. Is lastig omdat een paard een kuddedier is. Je zegt dat ze actief is als je les hebt, dus dan ook niet sjokt. Rijd ten eerste veel overgangen en geef meteen been als je voelt dat ze iets langzamer gaat. Ga anders een keer op pad als ontspanning of doe spelletjes als je rijdt, of zet een sprongetje neer.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:37

Veel verschillende activiteiten doen en goed en wellicht wat strenger aan je been houden, ingrijpen als je het al voelt aankomen. Maak het voor haar de moeite waard om lekker actief te lopen, hou 't interessant. Al het advies dat ik kan geven ..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:26

Als ik les heb, rijd ik ook alleen. Heb privéles.

Zij kan van die geluiden maken met haar mond, die helpen, die lukken mij niet.

Had haar vandaag heel actief, maar had inderdaad een lesje.
Overgangen doe ik al heel vaak. Springen kan ze niet.

Wat ik vandaag merkte, mijn benen langhouden is voor mij een ding, en als ik dat doe in galop, valt ze eruit. Waarschijnlijk omdat ze mij niet snapt. Dus ik moet haar leren begrijpen dat als ik mijn benen lang houd, zij vooral door moet gaan.

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:29

Dat worden nog veel lessen volgen......

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:31

Leuk maken... mwah niet mee eens. Je paard moet gewoon luisteren en als ze braaf is dan kun je juist meer afwisseling erin brengen door meer dingen te vragen, maar voorwaarts, goed aan het been is toch echt een gehoorzaamheidsprobleem en het eerste wat goed moet zitten, als je paard niet voorwaarts is kun je sowieso weinig. Dus ik denk dat je toch strenger moet zijn. Been geven, geen reactie, nog een keer duidelijker been geven en anders meteen tik en dit consequent blijven volhouden voor je het weet is ze niet meer lui. :) En als ze braaf is niet te lang rijden.

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:57

saskiakefie schreef:
Leuk maken... mwah niet mee eens. Je paard moet gewoon luisteren en als ze braaf is dan kun je juist meer afwisseling erin brengen door meer dingen te vragen, maar voorwaarts, goed aan het been is toch echt een gehoorzaamheidsprobleem en het eerste wat goed moet zitten, als je paard niet voorwaarts is kun je sowieso weinig. Dus ik denk dat je toch strenger moet zijn. Been geven, geen reactie, nog een keer duidelijker been geven en anders meteen tik en dit consequent blijven volhouden voor je het weet is ze niet meer lui. :) En als ze braaf is niet te lang rijden.

Streng en consequent zijn is belangrijk, daar ben ik mee eens. Voorheen reed ik inderdaad op deze manier met de zweep.
Maar als je het paard dat niet reageert na het been te hebben gegeven een tik geeft, gaat ie op gegeven moment op het been reageren omdat ie weet dat er een tik achterna komt.
Ik heb zelf toch liever dat ze actief en voorwaarts gaan omdat ze dat zelf willen en niet omdat ze bang zijn van een tik van de zweep.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:23

In sommige paarden zit het nou eenmaal om voorwaarts te zijn uit zich zelf en andere paarden zijn flegmatiek of liever lui dan moe. Dat is karakter en wat je uiteindelijk doet is ook gewoon een vorm van wijken voor druk en dat is precies de manier die bijna alleen maar gebruikt wordt in de paardenwereld. Dat begint al met het meelopen aan een halstertje van een veulen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:18

Nou is er gelukkig wel iedere keer iets verbetering, dat motiveert. Ik moet vooral afleren niet te vaak me zweep te gebruiken anders reageert ze er niet meer op.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:24

En vergeet vooral niet te belonen als ze het wel goed doet dat was ik nog vergeten bij mn post te zetten. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:27

saskiakefie schreef:
En vergeet vooral niet te belonen als ze het wel goed doet dat was ik nog vergeten bij mn post te zetten. :)

Zeker weten (: als iets goed gaat krijgt ze altijd een schouderklopje.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:27

Beter is om juist een rondje te stappen met lange teugel want rust is blijkbaar voor haar een goede beloning :) Maar natuurlijk niet te vaak alleen als ze het echt goed doet :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:32

Je zegt paard kan niet springen, ieder paard kan een sprong maken , dus ook jouw paard kan dat.
Het hoeft uiteraard niet dadelijk 1,40m te zijn, want idd niet ieder paard kan dat, maar een sprong van 50 à 60 cm das voor geen enkel paard een probleem.
Mssn zit het probleem een beetje bij jezelf, en dus niet bij het paard.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:44

aeolusnr1 schreef:
Je zegt paard kan niet springen, ieder paard kan een sprong maken , dus ook jouw paard kan dat.
Het hoeft uiteraard niet dadelijk 1,40m te zijn, want idd niet ieder paard kan dat, maar een sprong van 50 à 60 cm das voor geen enkel paard een probleem.
Mssn zit het probleem een beetje bij jezelf, en dus niet bij het paard.

Had al zo'n reactie verwacht.

De vorige eigenaar heeft met haar gesprongen en Fleur (paard) vond dat echt niet leuk en stootte altijd met haar benen tegen de balken en haar benen zitten nu vol littekens daarvan. Ik ga haar niet dwingen iets te doen wat ze niet leuk vindt echt niet goed kan. Want een paard hoort niet elke keer tegen de balken te stoten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 06:29

Eerst algemene conditie en het voorwaarts gaan verbeteren.
Je paard leren zich te ontspannen tijdens het werk.
Gezien je foto's laat je paard zich niet los waardoor werken nu onaangenaam voor hem is.

6 Weken lang iedere dag 30 minuten longeren deels aan een stootteugel.

Voorwaarts!
5 Minuten stap
5 Minuten linksom in draf
5 Minuten rechtsom in draf
5 Minuten stap
5 Minuten linksom in draf mét stootteugel
5 Minuten rechtsom in draf mét stootteugel
Afstappen, zonder stootteugel.

Veel stapritjes maken.

Tekst stootteugel:
Er van uitgaand dat er lichamelijk verder niets mis is, dat is jouw verantwoordelijkheid, raad ik je aan:
Longeer je paard op een ruime cirkel van minstens 15 meter.
Alles RUSTIG, maar mét energie, drijf hem voorwaarts, maar niet tot in de vlucht.

Gebruik een stootteugel: dit is de zachtste en vriendelijkste hulpteugel om je paard naar losgelatenheid en vertrouwen te brengen.
Doe je paard een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster. Niet aan het bit!
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.

Je gaat longeren.
Gesp eerst de stootteugel los!
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard rustig los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp nu de al afgestelde bijzetteugel aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel). 5 Minuten links en 5 minuten rechts in draf, niet meer. Géén galop, de galop komt volgend jaar.
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en totaal niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.

Een paard dient rijkunstig ten alle tijde de neiging te hebben voorwaarts en neerwaarts te gaan.
Eenmaal hieraan gewend wordt het werken voor je paard aangenamer, het is voor hem een natuurlijke houding.
Werk in blokken van 6 weken, minder heeft geen zin.

Heb geduld en zie af van je eigen ambities, laat je leiden door de beperkingen van je paard.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 08:24

Zo! Dat is een uitgebreid stappenplan.
Misschien had ik in de eerste post moeten neerzetten dat het een lease paard is.
Vanwege mijn studie, rijd ik maar 2x per week. Dat maakt het trainen al lastiger.