Mijn verzorgpaardje en ik rijden altijd op de weide, omdat er geen bak is en er genoeg weidegrond is. Tevens is de weide ook prima, maar af en toe levert het wel problemen. Ik zal even uitleggen hoe het zit: Toen ze vorig jaar werd ingereden door de eigenaresse zelf was het vele malen steigeren omdat ze naar het gras wilde happen. Nu is er een bak in de buurt waar de eigenaresse zelf wel eens in rijd, maar dat is voor mij geen mogelijkheid. Het steigeren om het eten werd minder en uiteindelijk stopte het helemaal. Wat ze wel nog blijft doen is het bokken, kan zijn door veel energie of gewoon om eigenwijs te zijn, weet ik verder niet. De eerste keer dat ik kwam proefrijden was het een rodeo bokfestijn, de 2e keer (1e keer dat ik alleen ging) was dit nog maar 2 bokjes hooguit. Uiteindelijk periode gehad dat bokken er helemaal niet meer was, maar vgm kwam dit ook omdat ik toen op een kleinere weide reed waar ik echt in bakvorm kon rijden en ze weinig kans had weg te galopperen. Steigeren had ze in die tijd nog niet gedaan bij mij. Na 2 maanden steigerde ze plots aan de hand toen ze niet mocht grazen. Weken daarna niets vernomen, wel af en toe een bokje bij de 1e x aangalopperen, tot vorige maandag. Onder het zadel, steigeren en bokken omdat ze niet mocht grazen. Ze gaat er nog wel eens in rengalop tussenuit en nu aanstaande vrijdag weer flink aan het bokken geweest. Dit komt waarschijnlijk omdat ze deze week bijna niet gereden is en dus teveel energie had.
Ik krijg haar altijd wel snel terug als ik eens waarschuwend roep dat ze eens normaal moet doen, of een waarschuwende tik geef, maar het afleren is toch echt lastig. Vooral af en toe erg gevaarlijk als ze tijdens het bokken naar het gras hapt, dat is wel erg stijl. Volgens mij heeft de eigenaresse zelf niet heel veel last van het bokken en steigeren, maar ik weet dit niet precies want ik heb niet heel veel contact met haar. Ik geloof dat zij vrij vaak buiten rijd of in die bak in de buurt rijd.
Iemand een soort zelfde situatie gehad met een erg eetgraag paard?
Missschien heeft de pony wel gewoon last van de rug. Overleg even met de eigenaar over een eventuele ostheopaat/masseuse die de pony even checkt. Liever dat alle lichamelijke klachten zijn uitgesloten voordat je de pony gaat aanpakken terwijl ze jou gewoon laat merken dat ze ergens pijn heeft