Arwen waarheidsgetrouw aan het trainen! Filmpje! (niveau?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Arwen waarheidsgetrouw aan het trainen! Filmpje! (niveau?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 22:28

Vaak vermoed ik dat de foto's en filmpjes op HAW alleen de beste momenten van de combinaties zijn. Zonde, want juist van je fouten leer je! Daarom plaats ik hier filmpjes van echte, waarheidsgetrouwe trainingen met Arwen (14 jaar, Kigali x Joost). Na de uiterst succesvolle delen 1 en 2 daarom nu een deel 3. :D De laatste was ook alweer meer dan een jaar geleden.

Dus men neme:
- 1 waarheidsgetrouw paard
- 1 waarheidsgetrouwe ruiter
- 1 waarheidsgetrouwe cameraman
en daarna plakken we alle gemaakte filmpjes chronologisch aan elkaar! Het geeft wel een leuk effect, omdat je echt de ontwikkeling te zien krijgt.

Het belangrijkste voor ons de laatste tijd was: op eigen benen lopen! Ik heb geprobeerd wat te varieren in tempo en in hoofd-halshouding, maar ik zie nu ook wel dat dat nog veel duidelijker mag :) Ze heeft net een tijdje stilgestaan wegens een hoefzweertje, dus ze oogt ook weer wat slap.

Ik zou het leuk vinden als jullie een reactie achter willen laten :). Het staat op HAW, dus ik wil graag leren. Ook ben ik benieuwd naar het (KNHS-)niveau dat jullie bij ons vinden passen. Ik heb namelijk al een tijdje geen les meer en heb geen idee.

Er zit geen geluid achter de video, want de cameraman was aan het bellen :z . Dus zet zelf een leuk muziekje op, zou ik zeggen :P

karijn

Re: Arwen waarheidsgetrouw aan het trainen! Filmpje! (niveau?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:48

Je rijdt vriendelijk, je ziet duidelijk dat hij aan het eind los is in de hals. Mooi. De M oefeningen kan hij wel, echter ik vind hem dan nog net iets teveel uit elkaar lopen. Hij mag meer gaan sluiten in zijn lijf, van achter net even wat meer eronder komen zodat hij van voren wat meer omhoog beweegt vanuit de schouder. Met het achterwaarts staat hij niet gesloten, niet vierkant. Eerst recht zetten dan pas achterwaarts.
Ik zou veel werken aan het schakelen in tempi, sterker maken in de achterhand. Voor het feit dat je een tijd niet gelest hebt, ziet het er goed uit.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:29

Paard loopt netjes ontspannen dus dat ziet er wel goed uit. Echter hij loopt erg op de voorhand en daarom denk ik dat als ik je in moest schalen op knhsniveau je uitkomt op L1. Je zult zien dat als je hem sterker gaat maken van achter dat oefeningen die in lage hoofd-halshouding goed gingen ook weer meer werk nodig hebben als hij zichzelf wat beter leert dragen. Basis qua ontspanning is goed dus ik zie geen grote rijtechnische fouten in je rijden die je zouden blokkeren om je paard te verbeteren. Succes met trainen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:19

Qua oefeningen zit je in de M1, qua (hoofd-hals) houding in de B (te lange hals, te diep, valt uit elkaar, te weinig achterhand). Al met al denk ik ook dat het ongeveer L1 is.
Vanaf 4.00 rijd je een heel stuk op het verkeerde been licht, let daar op. Het achterwaarts mag meer diagonaal (dus dat hij 2 benen tegelijkertijd verzet, i.p.v. 1 been per keer).
Het ziet er mooi ontspannen uit, als ik jou was zou ik in de trainingen proberen om hem iets meer op de achterhand te kunnen krijgen, maar verder gewoon zo doorgaan! Je hebt ook een hele nette houding!

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:32

karijn schreef:
Je rijdt vriendelijk, je ziet duidelijk dat hij aan het eind los is in de hals. Mooi. De M oefeningen kan hij wel, echter ik vind hem dan nog net iets teveel uit elkaar lopen. Hij mag meer gaan sluiten in zijn lijf, van achter net even wat meer eronder komen zodat hij van voren wat meer omhoog beweegt vanuit de schouder. Met het achterwaarts staat hij niet gesloten, niet vierkant. Eerst recht zetten dan pas achterwaarts.
Ik zou veel werken aan het schakelen in tempi, sterker maken in de achterhand. Voor het feit dat je een tijd niet gelest hebt, ziet het er goed uit.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Vindt je een erg vriendelijke ruiter op het filmpje.
Ik zou zeggen ga zo door en idd schakelen om hem sterker te maken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:03

je hebt fijn meewerkend paard, een mooie zit met een mooi rustig afhangend been en vriendelijke hand. Het is jammer dat je met zulke voordelen, er rij technisch zo weinig uithaalt. Het ziet er vriendelijk uit, maar je paard loopt te veel op de voorhand en heeft geen constant contact. Ik snap je wens om hem uit te schuiven, maar dat heeft pas zin op het moment dat hij op de achterhand loopt, niet als hij nog op de voorhand duikt. Een paard kan nl als het uitgeschoven is op de voorhand, niet meer de kanteling naar de achterhand maken. Dus eerst paard op de achterhand zetten, dan uitschuiven en op het moment dat hij weer op de voorhand duikt, terug oppakken, achterhand onderzetten en opnieuw willen uitschuiven. Niet door blijven rijden op de voorhand in die lage halshouding!
De oefeningen worden niet correct uitgevoerd dus daar zou ik echt even mee wachten tot je paard in een beter evenwicht loopt en daarvoor ook echt les nemen. bv, de schouder binnenwaarts is geen schouder binnenwaarts maar meer een achterhand buitenwaarts. Je legt je binnenbeen naar achteren waarmee je het je paard onmogelijk maakt om te buigen rond je binnenbeen...en dat is juist de bedoeling van de sb...buigen om jouw binnenbeen, waarmee zijn binnenachterbeen meer onder treedt en meer tot dragen komt. Ook de appuyement in stap is volledig verkanteld en hier is je paard echt nog niet aan toe. Dit soort dingen verkeerd aanleren maakt het veel moeilijker om ze later nog correct aangeleerd te krijgen.
Je hebt een leuk paard, je hebt zelf heel veel mee om het gewoon goed voor elkaar te krijgen. Neem les dan kunnen jullie een hele fijne combinatie worden!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 14:08

Bedankt voor jullie reacties en de tips! :) Ik ben het helemaal met jullie eens, ze valt nog erg op de voorhand. Ik ben erg blij met de soepelheid die ze momenteel heeft, ze heeft namelijk Kissing Spines en wilde zich in het begin erg vastzetten. Ik ben dus ook erg blij dat ze wat flexibel is geworden in de rug en in de hals. Ik kan, nu ik haar weer meer kan rijden, ook echt iets gaan doen met jullie tips en haar op de achterhand krijgen.
En bedankt voor de complimentjes over mijn houding, want in mijn vorige topics zat ik daar nog wat mee te knoeien op dit boomloze zadel.

Oji: bedankt voor de duidelijke uitleg, ik zal het zo proberen als jij zegt. Sb reed ik ook niet (ik deed inderdaad de achterhand naar buiten, dus een soort wijken langs de zijlijn) dus dat scheelt alweer :P. Ook was het niet mijn plan een appuyement in stap te maken, hoewel het daar misschien wel een beetje bij in de buurt kwam. Om haar soepeler te maken buig ik haar vaak verschillende kanten op, in combinatie met naar links/naar rechts gaan, en dan wil ze inderdaad nog wel eens wat kantelen als ze het nog moeilijk vindt. Kan ik dat dus beter niet doen? :)

Binnenkort spreek ik weer eens een lesje af. Onze laatste was in april 2010 (tussendoor nog wel eens een lesje gehad met bijrijdpaarden).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:20

Wat zit jij onwijs goed in je Barefoot!

Probeer vooral in de galop iets meer activiteit te vragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:24

Ik vind jou er heel fijn en netjes opzitten, maar vind paardlief wel wat krabbelig lopen, niet lekker door het lijf. Zou dat van de KS kunnen komen wellicht?

Barefoots worden best vaak gebruikt voor paarden met KS, ze kunnen vaak heel flink verbeteren onder een zadel waarbij ze de rug beter durven te welven en ontspannen, echt heel mooi hoe paarden daarvan op kunnen knappen :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:47

Zou zeker kunnen pmarena. Wat bedoel je met krabbelig? Ze loopt wel inderdaad een heel stuk fijner met een barefoot, het was ook eerst heel moeilijk om een goed passend zadel te vinden. Ze krijgt ook echt meer spieren in haar rug en dat zakken wat ze eerst deed, wilde ze eerst echt niet! Topzadel! :D

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:19

Gezien het feit dat ze KS heeft, zou ik eigenlijk qua niveau niet verder gaan. Blijf wel trainen op het sterker maken van de achterhand door te schakelen maar ga niet te ver in het sluiten van het lijf. Ik zie je paard dan liever wat lager en ronder van voren maar wel met de motor van achteren.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:03

qua niveau kan ik niks zeggen want daar heb ik geen verstand van, wel vind ik dat ze in de galop meer actief mag lopen. En let erop dat je op het goede been licht rijd. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 14:43

Bedankt :)

Waarom zou je niet verder gaan in de training, Karlijn? Het is toch altijd goed om een paard meer te trainen, in de zin van soepeler en sterker maken? Zolang je in de basisdressuur blijft komt er geen onevenredige belasting op het paard te staan, hij leert zichzelf alleen meer te dragen en zijn spieren te gebruiken.

Ik schaam me diep dat ik op het verkeerde been lichtreed :')

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:47

Dat is zeker goed, ik zou alleen waken voor het te ver gaan sluiten dan. Dat zou ik, als het mijn paard was, doen. Hier op dit niveau houden en de oefeningen uit het Z laten voor wat ze zijn. Maar goed, ik ben geen dierenarts. Ik ga af op mijn gevoel bij een aandoening als KS.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:07

Dank je wel voor je uitleg :). Het is altijd uitkijken en alleen maar sluiten als je eraan toe bent. En die Z is nog zo ver weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:21

Is er een reden voor het feit dat je meestal op het verkeerde been lichtrijdt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 14:03

Nee :P. Misschien dat ik lange tijd alleen heb doorgezeten en ik er dus niet meer zo goed op let :P

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:49

ik vind je heel netjes zitten. alleen probeer je polsen niet naar binnen te draaien, maar houd deze in een lijn met je arm. en bij het achterwaarts en het wijken, probeer dan vanuit je heup je been naar achteren te leggen en minder vanuit je knie.
qua niveau denk ik M1 oefeningen maar idd de geslotenheid is daar niet passend bij.. probeer wat actiever te rijden, vooral in galop. en probeer idd wat hierboven ook al wordt genoemd de achterhand te trainen zodat hij die wat meer onder gaat treden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:10

Ten eerste, ik vind dat je netjes rijdt op een niet al te eenvoudig paard.
Je paard heeft een lange rug. Daardoor loopt ze al gauw in twee 'stukken' (vooral goed te zien bij de eerste stap-reprise, maar ook in andere oefeningen).
De combi van het lange lijf + het ongemakkelijke lijf (kissing spines), maakt dat het paard het lastig vind om de verbinding tussen voor en achter te 'verzorgen'.

Wat ik je wil aanraden is om, afgestemd op wat jou paard aankan, meer schijnovergangen en tempowisselingen rijden. Oefenen met balkjes is ook van belang. Gymnastiseren blijft het allerbelangrijkst. Dit komt haar coördinatie en spierkracht ten goede.
Doe dit wel in goed overleg met je DA/osteopaat, ivm kissing spines.
Liever kortere, effectieve training, dan te lang en te veel doen. Je zou ook de optie 'lange teugel' kunnen overwegen.
De grens tussen goede training en overbelasting is soms lastig te vinden; vooral bij een paard met een chronische blessure.
(doorzitten zou ik sowieso voorlopig achterwege laten).
Succes.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 00:03

Wat mij opvalt bij het laatste stukje galop, is dat je voor de bocht/volte je hand bijna achter je been hebt om te sturen. Even een puntje om op te letten dus :j

de rest van het commentaar is al gegeven.
ik vind dat je heel vriendelijk rijd, en een mooie (been)houding hebt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 13:32

Bedankt :)

Klopt Senna, dat ze het lastig vindt om bij elkaar te lopen. Nu heeft het ook nog deels met de bespiering te maken, want ze heeft op zich een fijne hals en achterhand, alleen een lijf en hals die in combinatie wat aan de lange kant zijn. Echt op de achterhand komen vindt ze dus ook moeilijk :). Mijn trainingen zijn al kort en effectief, ik heb meestal geen tijd om heel lang achter elkaar te rijden, en als mijn paard weer iets moeilijks goed doet, dan stop ik er ook vaak mee. Ze is dan ook vaak wel moe. Het filmpje was heel verhelderend in die zin dat ik het idee had dat ik grote verschillen liet zien, maar dat dat in de praktijk een beetje tegenvalt :'). Daar zijn we nu dus mee bezig :)
De kissing spines zitten bij het achtereind van het zadel/het dekje en zijn niet heel ernstig. Ik merk wel dat ze er last van krijgt als ze haar rug enorm wegdrukt en met haar neus omhoog loopt. Loopt ze met haar rug 'horizontaal', dan heeft ze nergens last van. Buigen naar links en naar rechts zijn dan ook geen probleem.
Doorzitten doe ik wel, maar alleen op een goed losgewerkte rug. Ik merk dan ook dat het heel makkelijk gaat :)