Sinds een tijdje ben ik privé-les aan het volgen op een jong paardje. Elke keer als ik met haar een volte naar rechts wil maken schiet ze op het laatst naar links eruit.
volgens mijn instructeur heb ik tijdens mijn volte naar rechts te veel gewicht nog op links. Iemand een idee hoe ik hier vanaf kom? Heb al geprobeerd met mijn rechter beugel langer te rijden, en ga ook starten met zitles.
groetjes
Tereno
Geplaatst: 18-10-13 10:38
Bij mij hield het om mijn kont een beetje naar de binnenkant te verplaatsen. Draai je goed mee met je schouders? Begrens je hem op je buitentuigel en eventueel buitenbeen (naar achter)?
In je hoofd de lijn "rijden" die je wilt rijden, en er dan ook echt vanuit gaan dat de volte word zoals jij wilt. Niet denken zodra je de volte op rijd "ojee, dalijk gaat ie weer" maar juist blijven focussen op de goede kant. Schuif in stap eens wat van links naar rechts/voor naar achter zodat je je zitbeenknobbels voelt. Zodra je de volte op rijd, meer op je rechter zitbeenknobbel gaan zitten, desnoods heel je linkerbil optillen.
misskrisss
Geplaatst: 18-10-13 10:54
Ik heb ditzelfde gehad met mijn jonge paard in galop op de grote volte. Wat bleek, ik haalde mijn buitenhand licht van de hals af waardoor je eigenlijk zegt, chancheer en ga de andere kant op. Dat deed hij dan ook braaf. Ook moest ik op die hand tijdelijk iets meer stelling geven om duidelijk aan te geven welke kant ik op moest gaan en omdat hij zich snel aan de stelling onttrok. Dit soort dingen liggen eigenlijk altijd aan de ruiter, zoek het probleem dan ook bij jezelf en straf het paard er niet op af want eigenlijk is het juist braaf door precies te doen wat jij zegt. Je moet gewoon heel hard aan jezelf werken en je automatismen die je doet afleren. Later krijg je van zulke paarden heel veel profijt als je verder komt met het rijden, mits je het paard hierop niet hebt afgestraft/afgestompt.