Ik ben 18 jaar en ik rij nu vier jaar paard. Ik rij een keer in de week vrij op een andalusiër die ik lease, en ik heb een keer in de week les op dit paard, een 19-jarige die M1 loopt onder een andere ruiter. Zelf rij ik recreatief. Het rijden op de andalusiër gaat best goed, we zijn goed op elkaar ingespeeld en ik weet waar zijn knopjes zitten. Bij dit paard is het eh - heel anders
. Ik heb eens in de zoveel tijd les op haar, en ik leer héél veel van haar. Ik heb wel het gevoel dat ik op haar opnieuw moet beginnen met rijden omdat ze totaal anders is dan de andalusiër. Er zit veel pit in en is ontzettend voorwaarts, daar moet ik heel erg aan wennen. Ik heb niet altijd controle over de snelheid omdat ze steeds maar harder wil, hieraan werken we ook in de les. Doordat ik het idee heb dat ze onder me uitloopt, span ik me op en zet ik me vast. Gevolg: ik kan niet meer ontspannen zitten waardoor ze niet terug komt op mijn zit en ik reflexmatig aan de teugels hang, ik klem mijn knieën waardoor ik mijn beugels verlies, en paardlief gaat uiteraard nog harder lopen. We zitten dus een beetje in een vicieuze cirkel.Mijn aandachtspunten zijn dan ook:
- ontspannen, doorademen en ZITTEN
- niet bang zijn om de teugels losser te laten, met name de binnenhand
- handen stil houden
- stoelzit
In de les die je ziet hebben we ons vooral gericht op die tempocontrole en mijn houding. Vandaar dat mijn aandacht voor de buiging af en toe afwezig is. De bijzetteugel hangt als back-up eraan, omdat ze in galop nog wel eens haar hoofd in de lucht wil gooien en wil racen, en ik haar dus nog niet goed terug kan rijden.
Ik heb er een tijdje over getwijfeld om dit hier neer te zetten omdat ik weet dat ik nog een heeeele lange weg te gaan heb en ik het gevoel heb dat ik op niveau 0 zit. Toch ben ik benieuwd of jullie tips voor me hebben die ik tijdens het trainen toe kan passen.
Wees aub een beetje lief
ik ben me bewust van mijn fouten en dat ik haar in de weg zit, maar ik ben hier tenslotte om te leren!Hier zijn dan de filmpjes: