Voor het eerst op HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oedi

Voor het eerst op HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 13:46

Hoi bokkers!

Ik ben 18 jaar en ik rij nu vier jaar paard. Ik rij een keer in de week vrij op een andalusiër die ik lease, en ik heb een keer in de week les op dit paard, een 19-jarige die M1 loopt onder een andere ruiter. Zelf rij ik recreatief. Het rijden op de andalusiër gaat best goed, we zijn goed op elkaar ingespeeld en ik weet waar zijn knopjes zitten. Bij dit paard is het eh - heel anders :+ . Ik heb eens in de zoveel tijd les op haar, en ik leer héél veel van haar. Ik heb wel het gevoel dat ik op haar opnieuw moet beginnen met rijden omdat ze totaal anders is dan de andalusiër. Er zit veel pit in en is ontzettend voorwaarts, daar moet ik heel erg aan wennen. Ik heb niet altijd controle over de snelheid omdat ze steeds maar harder wil, hieraan werken we ook in de les. Doordat ik het idee heb dat ze onder me uitloopt, span ik me op en zet ik me vast. Gevolg: ik kan niet meer ontspannen zitten waardoor ze niet terug komt op mijn zit en ik reflexmatig aan de teugels hang, ik klem mijn knieën waardoor ik mijn beugels verlies, en paardlief gaat uiteraard nog harder lopen. We zitten dus een beetje in een vicieuze cirkel.

Mijn aandachtspunten zijn dan ook:
- ontspannen, doorademen en ZITTEN
- niet bang zijn om de teugels losser te laten, met name de binnenhand
- handen stil houden
- stoelzit

In de les die je ziet hebben we ons vooral gericht op die tempocontrole en mijn houding. Vandaar dat mijn aandacht voor de buiging af en toe afwezig is. De bijzetteugel hangt als back-up eraan, omdat ze in galop nog wel eens haar hoofd in de lucht wil gooien en wil racen, en ik haar dus nog niet goed terug kan rijden.

Ik heb er een tijdje over getwijfeld om dit hier neer te zetten omdat ik weet dat ik nog een heeeele lange weg te gaan heb en ik het gevoel heb dat ik op niveau 0 zit. Toch ben ik benieuwd of jullie tips voor me hebben die ik tijdens het trainen toe kan passen.

Wees aub een beetje lief :) ik ben me bewust van mijn fouten en dat ik haar in de weg zit, maar ik ben hier tenslotte om te leren!

Hier zijn dan de filmpjes:

xxIsaa

Re: Voor het eerst op HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:54

Ik vind je er keurig opzitten hoor ! :j
Het enige wat mij opvalt; zitten je beugels niet veel te lang? :)

Leuk paardje ! :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 14:02

Dank je voor je reactie:) ! Ik moet zeggen dat het er op de filmpjes ook beter uit ziet dan het voelde haha!
Mijn beugels vielen me inderdaad ook al op, maar voor mijn gevoel zitten ze wel goed. Ik kan ze de volgende keer wel een gaatje korter kan proberen, misschien dat ik dan ook minder snel de grip op mijn beugels verlies. Ben echter wel bang dat mijn stoelzit er dan niet beter op wordt!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:04

Je beugels zijn naar mijn mening inderdaad wat te lang, ik denk dat je lekkerder zal zitten als je ze een gaatje of twee korter zal doen.

De keuze van hulpteugel vind ik drie keer niks. Ik hou er niet van als een paard letterlijk vast zit, nu krijgt hij telkens een klap in zijn mond als hij zn hoofd iets teveel optilt. Wat in een natte bak vlug kan gebeuren als hij bijvoorbeeld even wegglijdt. Ik zou dan toch voor een martingaal of thiedeman gaan als je er echt iets op wilt hebben.

Verder zijn jullie een leuk stel, ik denk dat jullie veel van elkaar kunnen gaan leren :j

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:11

Ik vind het er ook helemaal niet verkeerd uitzien en je best netjes zitten :) Tip voor het doorzitten die bij mij erg geholpen heeft: probeer eens goed het ritme van het paard aan te voelen. Als het goed is voel je een links-rechts beweging. Probeer daar in mee te gaan (niet heel erg overdreven links-rechts inknikken natuurlijk maar gewoon losjes proberen mee te gaan met haar beweging) Begin in een langzaam tempo en begin met korte stukjes doorzitten en zo uitbouwen naar langere stukken en een hoger tempo.

Wat betreft je beugels: ik had juist een stoelzit door te lange beugels. Ik had geen steun aan mijn beugels en om toch wat steun te hebben stak ik dan mijn benen (onbewust) af naar voren. Beugels 2 gaatjes korter en stoelzit was weg :)

(Verder eens met _Mondy_: liever een martingaal of thiedemann als hulpteugel dan deze die er nu aan zit. Maar dat terzijde)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:32

Jannaa schreef:
Dank je voor je reactie:) ! Ik moet zeggen dat het er op de filmpjes ook beter uit ziet dan het voelde haha!
Mijn beugels vielen me inderdaad ook al op, maar voor mijn gevoel zitten ze wel goed. Ik kan ze de volgende keer wel een gaatje korter kan proberen, misschien dat ik dan ook minder snel de grip op mijn beugels verlies. Ben echter wel bang dat mijn stoelzit er dan niet beter op wordt!

Ik denk dat je met de beugels wat korter betr zit. Ook neem je je handen nu mee naar boven met draven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:41

Ik vind het een erg apparte les. Er word geschreeuwd wat je moet doen, maar totaal geen feedback, niet waarom je die dingen moet doen.

Ook ik vind de hulpteugel niks. Idd liever een martingaaltje.

Verder, in de voltes 10 m zie ik veel tacktfouten omdat het tempo te hoog ligt, ook je overgangen zijn gehaast en rommelig. Bij het doorzitten zit je achter de beweging aan, probeer meer mee te gaan. Ook hang je aan de teugels bij het doorzitten.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 16:12

Bedankt voor de snelle reacties, ik kan zeker wat met jullie tips!
@Peelie, dat is het hem nu juist. Ik heb weinig controle over het tempo waardoor ik me ga spannen en ik de figuren en overgangen niet goed kan maken omdat mijn zithulpen door spanning niet goed doorkomen. Dat verklaart ook waarom ik niet lekker doorzit en ik ook weer ga lichtrijden. Ik ben me bewust hiervan (evenals het hangen aan de teugels, zie beginpost). Je benoemt de dingen die verkeerd gaan, maar heb je ook tips hoe ik dit kan oplossen misschien? :) er was trouwens uitleg in het begin gegeven (niet gefilmd) en in het laatste filmpje zie je het ook terug. De figuren die ze noemt waren om de feedback toe te passen. Later ook verschillende oefeningen gedaan met op mijn zit terugkomen, dit is helaas ook niet gefilmd.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:24

Ik denk dat een deel van de les puur focussen op je zit je erg zal helpen. Teugels laten voor wat ze zijn en echt alleen focussen op ontspannen zitten en meegaan met de bewegingen. Verder helpt het als je je paardje over de rug gaat laten lopen door middel van goed lang en laag te rijden. Dmv lang en laag rijden kun je ook minder steunen op je teugels en moet je wel met je zit werken. Maar als je dit nog nooit gedaan hebt, heb je daar wel goede begeleiding bij nodig om het goed uit te voeren. Je paardje moet namelijk voldoende zakken, maar wel goed actief van achter blijven en je moet net zoals met opgericht rijden een regelmatige aanleuning hebben. Bovendien, als het paard het niet gewend is lang en laag gereden te worden, zal ze dit in het begin waarschijnlijk best lastig vinden.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:32

Met zulke lange beugels zou ik ook niet lekker kunnen doorzitten op een paard wat hoog opgooit hoor, zou ze eens een gat of 3 korter doen en je zult merken dat dat een wereld van verschil is!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:42

Ik vind het er netjes uitzien. Het paard is behoorlijk loperig, maar jij blijft toch rustig in je hulpen (met een correctie hier en daar).
Dat kan niet iedereen!
Lekker dooroefenen, vooral op tempocontrole, dan komt het vast goed.
(en de beugels een keer een gaatje korter :) )
Succes.

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:45

Wat een leuk paard! Zoals ook al eerder opgemerkt zou ik de beugels wat korter maken en die hulpteugel er af halen want die lijkt me erg storend voor het paard.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:55

Ik zou me eerst mee bezig houden met tempo controle. Gaat ze te hard, op de rem en weer los. Figuren lichtrijdend rijden, waarborg het tempocontrole. Desnoots trek je haar een keer goed op de rem door een flinke ophouding te maken als je zit niet helpt.

Figuren ook nog niet zo klein rijden, daar zijn jullie als combinatie duidelijk nog niet aan toe. Ga je eerst bezig houden net de basis. Ofwel controle controle controle.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 12:11

Dank jullie wel, hier heb ik echt wat aan! Ga er volgende keer zeker mee aan de slag!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:47

Wat misschien een leuke oefening is voor jou en dit paard is volte sluiten en weer langzaam openen. Als je een kleinere cirkel maakt zullen de meeste paarden van zichzelf al langzamer willen draven. Dus als ze wat te snel draaft sluit je langzaam je volte en gaat tegelijk iets langzamer lichtrijden. Het paard zal dan langzamer gaan draven op een gegeven moment. Dit geeft jou een gevoel van controle. Draaft ze in een rustig tempo, neem dan een moment voor jezelf om bewust te ontspannnen, in je hele lichaam maar ook in je teugelvoering. Niet losgooien maar wel heel duidelijk ontspannen. Als alles weer op orde is ga je langzaam je volte wat openen. Blijf in jouw tempo lichtrijden, hiermee zorg je ervoor dat je paard beter in jouw tempo blijft lopen en niet sneller gaat. Als ze toch sneller wil, afremmen met kleine kneepjes in je teugel en je stem en je zit.gaat ze echt weer te snel, dan weer ietsjes sluiten en afremmen.
Op deze manier kun je zowel je paard opvoeden als jezelf de kans geven een gevoel van controle te ervaren en bewust een rustmoment in te bouwen.