Wijken, mijn paard en ik vooral vinden het moeilijk.. hoe nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Wijken, mijn paard en ik vooral vinden het moeilijk.. hoe nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 21:33

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het leren wijken, voor zowel mij als mijn paard. Hoewel mijn paard erg goed reageert op druk, vindt hij het zijwaarts gaan nog wel erg moeilijk. Wat er vooral gebeurd is dat hij op dat moment in tempo terugvalt en uit de aanleuning komt. Dit is echter ook aan mij te wijten, ik vind het namelijk erg moeilijk om en met beide benen druk te houden, mijn been te verleggen en stelling en begrenzen enz. Eigenlijk alles tegelijk. Hierbij ga ik zelf ook scheef zitten.
Nu ben ik maar eens begonnen met het wijken in stap. Dit gaat steeds beter, maar ik vroeg me af, zijn er oefeningen die me kunnen helpen tot mijn doel te komen, zonder het saai en vervelend te laten worden?

Zelf dacht ik aan schouder binnenwaarts, maar ik weet niet goed of die volgorde wel kan.

Wat ik dus eigenlijk graag wil, zijn tips en tricks om het wijken voor mezelf te leren en voor mijn paard, stapje voor stapje op een uitdagende manier, zodat hij het juist leuk vindt en ik tijd heb om aan mijn houding te werken. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Angela

Re: Wijken, mijn paard en ik vooral vinden het moeilijk.. hoe nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:35

Als je beide groen bent moet je zorgen dat je of goede instructie hebt die je er op dat moment stap voor stap doorheen kan helpen, of je moet het je paard laten leren door iemand die er ervaring mee heeft, zodat je het daarna op kunt over pakken.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 21:41

Het zit er niet in dat ik het hem ga laten leren door een ander, dat vind ik niet nodig. De instructie die ik krijg, geeft vooral steeds aan, lange zijde afwenden(of iets dichter bij de hoefslag zodat het minder ver weg is) en dan been aanleggen en belonen als het lukt.

Ik ben juist op zoek naar oefeningen die hierbij kunnen helpen om het voor ons makkelijker te maken, als extra oefening. Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen die me dus tips en tricks kunnen geven, zodat we het samen kunnen leren. Hiernaast neem ik wel les, maar als extra oefening zeg maar.

Ik heb er zelf al wel ervaring mee, met mijn vorige paard heb ik het geleerd en gedaan. Echter, ik vind het lastig met dit paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:46

Als je nu al aangeeft dat je houding niet klopt, dan schiet je instructie echt tekort in mijn opzicht. Het is geen trucje, het is een gevolg van een paard die jou gewichtshulp begrijpt en volgt. Als je houding niet klopt, dan kun je blijven afwenden en het je paard vragen, maar die gaat het niet begrijpen, of in ieder geval nooit juist uitvoeren. Je instructie moet je eerst coachen op het geheel juist vragen, pas dan kan het paard je ook begrijpen.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:52

Ik herken je probleem direct. Ik heb dit ook gehad. Inderdaad Goede instructie!!
het is bij mij helemaal goed gekomen! :)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:06

ik vond wijken vroeger ook moeilijk. nu heb ik sinds maart andere instructie en bij haar zijn we begonnen met wijken op de diagonaal. daarbij ga je van hand veranderen bijv k-x-m. als je net voorbij de x bent zet je het wijken in en ga je vanaf de x dus zijwaarts verder met van hand veranderen. in het begin paar pasjes en goed belonen na iedere goede pas. eventueel kun je een zweepje gebruiken om de achterhand goed mee te nemen als hij dat moeilijk vindt. (soms is de extra druk van de zweep genoeg en anders klein tikje zodat hij weet dat de achterkant er ook bij hoort.) je paard moet wel lekker actief zijn om deze oefening te doen. dus merk je dat hij steeds terugvalt/ minder reageert weer even actief maken door overgangen en schijnovergangen en daarna kun je eventueel weer proberen. en verder niet eindeloos in een training op gaan oefenen. gewoon steeds kleine stukjes en dat een paar keer, eventjes wat anders doen en dan misschien nog 1-2 keer en dan weer verder met wat anders. en als de kleine stukjes goed gaan kun je uiteraard gaan uitbouwen.

nou ja heel verhaal, maar dit heeft bij mij dus goed geholpen :) ook met mn eigen houding trouwens, wijken op de diagonaal vond ik veel makkelijker dan met afwenden en daardoor ging ik ook veel minder scheef zitten etc.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:10

Oefen je ook wel eens het sluiten en openen van een volte?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:05

Je wil geen centen uitgeven aan het laten beleren van je paard
Je vindt van jezelf dat jouw niveau ver genoeg gevorderd is om het het zelf te gaan aanleren.
Je krijgt nu instructie (ik vermoed gewoon een manége les) , en je vraagt tegelijkertijd hier om oefeningen en om tips en tricks, dit zijn de dingen die je eigenlijk aan jouw instructie zou moeten vragen, als zij je niet kunnen verder helpen, is het gewoon geen goede instructie.
Het kan ook zijn dat deze instructie mensen jou wel kunnen verder helpen maar niet in de gewone lessen, dan zul je dus privélessen moeten regelen en die kosten idd net iets meer.
Maar het is duidelijk jij kan het zelf niet, dus moet je echt willen investeren in het leerproces,n wil je dat niet dan had je een paard moeten kopen die alles al kende.
Een paard opleiden en trainen kost centen, daar had je rekening moeten mee houden bij de aankoop van het paard.

Franciska15 schreef:
Het zit er niet in dat ik het hem ga laten leren door een ander, dat vind ik niet nodig. De instructie die ik krijg, geeft vooral steeds aan, lange zijde afwenden(of iets dichter bij de hoefslag zodat het minder ver weg is) en dan been aanleggen en belonen als het lukt.

Ik ben juist op zoek naar oefeningen die hierbij kunnen helpen om het voor ons makkelijker te maken, als extra oefening. Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen die me dus tips en tricks kunnen geven, zodat we het samen kunnen leren. Hiernaast neem ik wel les, maar als extra oefening zeg maar.

Ik heb er zelf al wel ervaring mee, met mijn vorige paard heb ik het geleerd en gedaan. Echter, ik vind het lastig met dit paard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:32

Aeolusnr1, ik vind je reactie overdreven negatief.

De volte groter en kleiner maken door daadwerkelijk opzij te gaan (en niet schuin te sturen) is een goede oefening. Daarnaast klein beginnen met wijken, 2 pasjes is genoeg. Wel ten alle tijden consequent blijven, opzij=opzij dus het paard moet niet stug rechtdoor blijven lopen. Het maakt dan niet uit hoe hij opzij gaat, als er maar reactie is. Later is het natuurlijk de bedoeling dat het paard nagevelijk en recht blijft, maar eerst zal hij moeten snappen dat je opzij wil.

Ik vond wijken trouwens eerst ook moeilijk en heb nu nog steeds dezelfde instructrice. Ik kan ook prima wijken nu. Schouderbinnenwaarts wil ik je nog even afraden.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 07:23

aeolusnr1 schreef:
Je wil geen centen uitgeven aan het laten beleren van je paard
Je vindt van jezelf dat jouw niveau ver genoeg gevorderd is om het het zelf te gaan aanleren.
Je krijgt nu instructie (ik vermoed gewoon een manége les) , en je vraagt tegelijkertijd hier om oefeningen en om tips en tricks, dit zijn de dingen die je eigenlijk aan jouw instructie zou moeten vragen, als zij je niet kunnen verder helpen, is het gewoon geen goede instructie.
Het kan ook zijn dat deze instructie mensen jou wel kunnen verder helpen maar niet in de gewone lessen, dan zul je dus privélessen moeten regelen en die kosten idd net iets meer.
Maar het is duidelijk jij kan het zelf niet, dus moet je echt willen investeren in het leerproces,n wil je dat niet dan had je een paard moeten kopen die alles al kende.
Een paard opleiden en trainen kost centen, daar had je rekening moeten mee houden bij de aankoop van het paard.

Franciska15 schreef:

Ik vind je reactie erg kort door de bocht en ik snap niet goed waar die vandaan komt. Je kent mijn situatie niet en je weet niet in wat voor les ik rijd. Dan kun je gokken wat je wilt, maar je reactie is negatief en voor mijn gevoel neerbuigend. Dat ik met mijn paard samen aan de slag wil is niet raar en dat we allebei wat om te leren hebben is nog minder raar. Hoe je er ook bij komt dat ik er geen geld aan wil spenderen is me een raadsel. Kortom, je reactie bestaat volledig uit aannemingen en ik vraag me ernstig af hoe je daar allemaal aan komt. Ik zou je willen verzoeken om de volgende keer na te denken voor je een dergelijke reactie plaatst.

Om je antwoord te geven op de verborgen vragen, ik rijd wel degelijk privelessen en mijn paard gaat voor alles. Dat betekent ook dat geld eraan spenderen iets is, wat dus al zeker gebeurd. Mijn niveau is zo, dat ik het al eerder heb gedaan en weet dat ik het dus kan en gewoon oefeningen wil, om het mijn paard makkelijker te maken. Zal wel heel raar van me zijn, om dat te vragen aan een grote groep mensen, die er allemaal ervaring mee hebben. Tien personen weten meer als een.
Laatst bijgewerkt door Franciska15 op 17-10-13 07:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 07:24

Dank je wel, hier heb ik wat aan! Mijn instructrice is ook meer als prima en ben erg tevreden over haar. Ik wil het, om ons beiden gemakkelijker te maken, gewoon wat meer op andere manieren oefenen.

Volte sluiten en openen doen we inderdaad ook, hoewel het openen beter gaat als sluiten, omdat ik het lastig vind om mijn buitenbeen aan te leggen, terwijl mijn binnenbeen ook druk geef.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:06

Probeer eens op de korte zijde af te wenden, een paar meter voor de hoefslag, stel je paard een tel recht en 'wijs' met je buitenteugel (die je goed op contact houdt) eens richting de hoefslag, binnenhand op de plaats houden. Geef dus gewoon richting aan. Zodra de voorhand van je paard 1 pas richting hoefslag gaat drijf je met je binnenbeen achter de singel de achterhand van je paard richting de hoefslag. De kunst hier is om vlug te reageren, dus 1 pas recht, 1 pas richting aangeven en daarna direct de achterhand bijdrijven.

Als je paard te weinig opzij wil voor je been: rij in stap een zo klein mogelijke volte, denk wending om de voorhand. Ga in die volte halt houden en de paar passen vóórdat je paard stilstaat drijf je met je binnenbeen achter de singelde achterhand naar buiten. Eventueel zou je met een tikje achter je kuit de aanwijzing wat duidelijker kunnen maken. Uiteraard de hemel in prijzen als je paard het goed doet.

Succes :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:19

Starbreeze schreef:
Probeer eens op de korte zijde af te wenden, een paar meter voor de hoefslag, stel je paard een tel recht en 'wijs' met je buitenteugel (die je goed op contact houdt) eens richting de hoefslag, binnenhand op de plaats houden. Geef dus gewoon richting aan. Zodra de voorhand van je paard 1 pas richting hoefslag gaat drijf je met je binnenbeen achter de singel de achterhand van je paard richting de hoefslag. De kunst hier is om vlug te reageren, dus 1 pas recht, 1 pas richting aangeven en daarna direct de achterhand bijdrijven.

Als je paard te weinig opzij wil voor je been: rij in stap een zo klein mogelijke volte, denk wending om de voorhand. Ga in die volte halt houden en de paar passen vóórdat je paard stilstaat drijf je met je binnenbeen achter de singelde achterhand naar buiten. Eventueel zou je met een tikje achter je kuit de aanwijzing wat duidelijker kunnen maken. Uiteraard de hemel in prijzen als je paard het goed doet.

Succes :)

Starbreeze , met het richting aangeven zet je het wijken in met de verkeerde stelling en wordt het nog moeilijker om het wijken in te zetten met de juiste stelling .

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:22

Nee, het hoofd moet naar binnen gesteld blijven!
Met het richting aangeven net na de wending zet je de voorhand even opzij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:26

mijn instructrice zegt dat wijken puur een gehoorzaamheids oefening is. als je voor je rechterbeen gaat wijken, ook je rechter zitbeen knobbel omhoog doen, toen deed mijn pony meteen 2 passen, toen deed ze het voor de eerste keer! :)