paard knikt/schudt constant zijn hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandraax

paard knikt/schudt constant zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:22

Hee,
Mijn probleem is, mn paard knikt heel vaak met zijn hoofd tijdens het rijden.
Hij doet het ook gewoon als ik mn teugels op het langste vast heb dus ik weet echt niet waar het aan kan liggen.
Hopelijk weten jullie een oplossing. :)

kleinvosje

Re: paard knikt/schudt constant zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:24

Heb je zijn oren al eens laten controleren op mijten? Dat jeukt enorm en daardoor gaan ze schudden!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:25

Loopt je paard verder wel goed?
Ik bedoel, niet kreupel of niet helemaal rad?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:26

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:27

Dat is lastig, voor jou maar vooral ook voor je paard.
Ik denk ook dat je heel goed moet nagaan waar hij last van heeft. Hij kan niet praten en probeert je te vertellen dat het ergens niet goed zit. Dat kan echt alles zijn, hoofdstel wat niet goed zit en irriteert, maar inderdaad ook mijten, of zelfs pijn in zijn benen.
Vanuit Bokt zul je moeilijk je antwoord krijgen ben ik bang, omdat er zoveel mis kan zijn.

sandraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:27

zijn oren zijn helemaal uitgeknipt, dus volgensmij zitten die er niet in.
Soms loopt ze een paar passen kreupel. Ze hebben tegen mij gezegt dat het aanstellerij is want ze doet het alleen als het te moeilijk voor hem word.

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:28

Dat deed mijn paard een paar maanden geleden ook! Eerst een paar maanden doorgereden, vaderlief geloofde niet dat 't niet goed zat bij m'n paardje. Toen hebben we de osteopaat erbij gehad een paar weken geleden. (Christel Dubbeld uit Zuilichem). Heeft geholpen! Ze had drie blokkades, waarschijnlijk door het gek doen in de wei.
Ik raad dus echt een osteopaat aan als het door blijft gaan!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:29

sandraax schreef:

Mijten kunnen erg diep zitten. Deed hij het ook al voordat zijn oren helemaal uitgeknipt waren? Want anders heb je kans dat er iets in is gekomen van buitenaf. Die haren zitten er niet voor niets, helemaal uitknippen is niet goed.

sandraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:32

ik bedoel daar eigenlijk mee, van wat er echt uitsteekt, er kan niks in gevallen zijn want de haren die dat tegenhouden heb ik wel laten zitten.
Ik zal die osteopaat in mn hoofd houden, voor als dit langer aanhoud!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:33

Ok, dan is iets van buitenaf erin niet echt mogelijk nee.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:35

Controleer eerst of hij nergens last van heeft.. Lichamelijke kwaaltjes.. Los dat eerst op voordat je verder gaat zoeken en/of experimenteren wat het zou kunnen zijn.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:37

Heb je zijn tanden al na laten kijken?

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:46

Mijn paard heeft/had hier ook erge last van. De volgende dingen heb ik allemaal geprobeerd en nu is het redelijk onder controle en heeft hij er af en toe nog een keer last van:
- zadel en mentuig zijn nagekeken (hij deed het zowel tijdens het rijden als tijdens het mennen)
- gebit is nagekeken
- vliegenkapje over zijn neus (dit hielp het beste, dus waarschijnlijk toch een soort pollenallergie)
- vliegennetje over zijn oren (met name als het hard waait helpt dit erg goed en omdat je zijn oren hebt uitgeknipt zou het kunnen dat hij last heeft van de wind in zijn oren)
- nagekeken op kreupelheid
- nagekeken door een paardenmasseur (ook dit heeft erg goed geholpen, hij had niet echt grote mankementen, maar wel een paar kleinere blokkades).

Ik zal vast nog iets vergeten zijn, want wij zijn ook al een eeuw aan het zoeken waar het vandaan komt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:45

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 06:53

Haal het bit er eens uit en rijdt hem op een halster met de teugels aan de zijriemen van het halster.
Als dit geen verschil geeft kijk dan wat er gebeurt aan de longe zonder bit en zonder ruiter.
Zonder zadel, enz..

Waarschijnlijk zul je op deze manier de oorzaak van je probleem vinden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:26

sandraax schreef:
Soms loopt ze een paar passen kreupel. Ze hebben tegen mij gezegt dat het aanstellerij is want ze doet het alleen als het te moeilijk voor hem word.

Onzin, een paard stelt zich niet aan (hoe komen mensen daar in g*dsnaam bij?? 8)7 )
Hij mankeert dus iets en dat zal je moeten laten verhelpen.
Ostheopaat bellen dus.

sandraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 10:11

Bedankt voor de tips! ik ga het eens uitproberen.
Hij heeft dit alleen de laatste 2 dagen, die dag ervoor had ik les en moest ik dingen doen die ik anders totaal niet doe. ik weet niet of het hieraan kan liggen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:13

Als het paard af en toe ook kreupel is denk ik eerder aan een rijtechnisch probleem dan gelijk aan Head Shaking….

krijg je het paard wel goed aan je been en met impuls gereden?

sandraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 10:19

op het been reageert hij redelijk, zijn we ook nog mee aan het werken.
Het impuls is minder, hij houdt zn nek vooral recht en wil niet echt buigen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:26

Impuls zit aan de achterkant. Hij moet wel zijn rug los kunnen laten om optimaal die beweging door te laten vloeien. Als dat voor elkaar is zal hij in de hand ook zakken/opzoeken. Maar als zijn rug ergens blokkeert dan wordt de impuls ook al snel minder. Dan gaat hij in drie stukken lopen en dat uit zich in het onregelmatig lopen en knikken met het hoofd.

Een osteo is dan zeker geen slecht idee. Dan sluit je iig een lichamelijk blokkade uit. Verder goed richten op de impuls (achterhand er onder) en bekijk ook eens je eigen lichaam. Ontspan je schouders en lijf en zit mee.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:29

Als ik hoor hij is soms kreupel dan denk ik gelijk aan rugproblemen. mijn paard doet dat namelijk ook en ik heb hierdoor 100den artikelen opgezocht en alles afgegoogled. been problemen komen vaak voort uit de rug, toevallig een voorbeen? Moet je eens kijken of zijn schoft niet toevallig vast zit?

dierenloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:32

Misschien even controleren of het bit niet onder de tong van je paard/pony zit daar kan hij/zij zich ook aan storen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:56

Mijn jonge merrie heeft erg kleine kaken, waardoor het dragen van een gecombineerde neusriem voor haar erg ongemakkelijk is. Ze wisselt en haar wangen drukten dan tegen haar kiezen, waar soms nog doppen op zaten. Sinds ik met een lage neusriem rijdt is het schudden met het hoofd voorbij.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:22

Mijn jongste pony deed/doet dit ook. Bleek ernstiger dan gedacht, buitenste kniebaden stuk. Hij word niet meer gereden (ook met moeilijkere dingen liep hij niet lekker/trillingen bovenbeen spier) en loopt met een brace buiten. Nu gaat goed. Hij was regelmatig matig kreupel de afgelopen 2 jaar. Nu weten we waarom.

Ga er niet gelijk van uit dat het ook bij jou paardje zo is. Wat hier al gezegd is, en paard loopt niet zomaar kreupel/zwaait et hoofd. Er is iets aan de hand, en dit is zijn manier van praten.