...volgende vraag: wat is balans...?
Als een paard vastpakt, is dat in mijn idee, dat hij een 'steuntje' aan de voorkant wil hebben. En het grote 'gevaar' is, dat het zwaartepunt naar voor komt.
(Veel ruiters praten over houdingscontrole dmv. de teugel, en als je het voorwaarts vanuit de achterhand over de rug etc. niet vergeet, is daar niet zo veel mis mee.)
Maar als een paard in een perfecte houding zou lopen, maar wel met 10 kilo op de teugel, dan ligt het zwaartepunt aanzienlijk verder naar voren dan bij diezelfde houding en een licht contact.
Ik leerde in dit verband: "alles wat hij vastpakt, laat jij los" (= geef geen gelegenheid om te gaan hangen, lat het gewicht meteen ''vallen'').
En er zijn idd ook ruuiters die zweren bij "extra been geven, als het dier op de teugel komt". Daar zit iets in, mits het dier niet gaat versnellen.
Aangezien hij het even vrolijk op de linker- als de rechterteugel doet, is het geen kwestie van links/rechts balans, eerder van horizontale balans (graag een steuntje van voren).
En mijn ervaring is, dat je soms lang met een paard aan het 'spelen' bent: hij geeft gewicht, jij gooit het weg/ drijft bij, even is alles goed, en hoepla, geeft hij weer gewicht...
Aan de andere kant: als het om kleine grammen gaat en het dier verder lekker soepel blijft lopen, "het zij zo".
Wat ik wel eens een enkele keer heb gedaan (een grapje uit de ijzerwinkel
) is het trainingsbit van Linda Tellington. Die merrie vond het echt helemaal geweldig, om met het rollertje te spelen, te voelen hoe dat bit aan alle kanten kon bewegen en ze vergat toch echt he-le-maal om te gaan hangen...