Stilstaan en niet verder willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmenxoxo

Stilstaan en niet verder willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 10:47

Hallo!
Mijn tinker gaat wel eens stilstaan en loopt dan niet verder, wat je ook doet. Stem-commando, zweepje etc. Ze loopt niet verder.
Heeft iemand een idee hoe ik haar toch voorwaarts kan krijgen?
Wij hebben op dit moment geen les maar volgende maand gaan wij zeker een lesje volgen!
Alvast bedankt!

fortuna126

Re: Stilstaan en niet verder willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:50

Ik denk dat je met stem en commando niet ver zal komen.
Een harde tik zal meer helpen...
Ik denk dat les nemen erg belangrijk is,je moet leren het paard voor te zijn alvorens hij stil gaat staan.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 10:58

fortuna126 schreef:
Ik denk dat je met stem en commando niet ver zal komen.
Een harde tik zal meer helpen...
Ik denk dat les nemen erg belangrijk is,je moet leren het paard voor te zijn alvorens hij stil gaat staan.

Heel erg bedankt!
Stemcommando helpt van stap naar draf beter dan met been of zweep, maar vanuit het stilstaan helaas niet! Voor volgende maand staat er inderdaad een lesje gepland want dan staat ze ook bij haar nieuwe stalling en hebben we bak etc. nu hebben we alleen een weiland om in te rijden.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:00

Dit deed mijn verzorgpony ook op een buitenrit, wou ook absoluut niet vooruit. Na een tijdje had ik zoiets van, nou prima, je wil niet vooruit maar we gaan ook niet achteruit dus dan blijven we staan. Na drie kwartier ging ze eindelijk lopen :+ Maar les nemen lijkt me ook wel slim, waarschijnlijk is ze je gewoon aan uit uitproberen

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:03

naomi_g1998 schreef:
Dit deed mijn verzorgpony ook op een buitenrit, wou ook absoluut niet vooruit. Na een tijdje had ik zoiets van, nou prima, je wil niet vooruit maar we gaan ook niet achteruit dus dan blijven we staan. Na drie kwartier ging ze eindelijk lopen :+ Maar les nemen lijkt me ook wel slim, waarschijnlijk is ze je gewoon aan uit uitproberen

Dat is inderdaad wel slim! Ja, ze heeft er oas sinds een tijdje last van de eerste 3 / 4 maanden ging het heel goed, reageerde overal op, sinds ik terug ben van zomervakantie is ze zo geworden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:05

Heb je er ook last van in de bak?
Of is het alleen met buitenrijden als je paard wat spannend vind?

Of kan het ook zijn dat je paard ergens last van heeft en dus staakt?

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:07

linnie050 schreef:
Heb je er ook last van in de bak?
Of is het alleen met buitenrijden als je paard wat spannend vind?

Of kan het ook zijn dat je paard ergens last van heeft en dus staakt?

We hebben nog nooit in een bak gereden, het is in de wei maar ook op buitenrit, maar bij buitenrit gaat ze stilstaan, achteruit lopen, rare sprongen maken etc. Daarom rijden we nu vooral in de wei zodat het eerst daar goed gaat. Maar vanaf volgende maand staat zee rgens anders en hebben wij binnen en buitenbak.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:17

Toch een stuk strenger zijn. Ze moet de simpele regel leren dat doen wat er gevraagd wordt aanmerklijk prettiger is dan stil staan en stout zijn. Dus ik zou echt de druk opvoeren, ofwel steviger aansporen met kuit of met een zweepje. Niet zozeer steeds harder maar wel volhouden! Net zo lang irritant zijn tot ze eieren voor haar geld kiest en doet wat je vraagt. Kies dus vooral wel een manier die jij zeker een 10 minuten kan volhouden, als jij opgeeft heeft zij haar zin en leert ze dat stug volhouden werkt en dat wil je juist niet natuurlijk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:09

Ik heb ook dat het paard als hij iets eng vind buiten dat hij gaat stilstaan en op een gegeven moment in zijn achteruit.

Ik heb van iemand geleerd die veel grondwerk doet en ook lessen hierin geeft als het paard dit doet laat je hem nog wat extra passen achteruit gaan totdat jij het genoeg vind.

Op zijn kont een goede tik werkt echt niet tenminste bij mij niet. Gaat hij nog sneller achteruit paard krijgt hierdoor echt geen vertrouwen. En het paard blijft het eng vinden mag je hem wel 7x hard slaan :+ Het lost het probleem niet op ;)

Je blijft ook al duurt het 15 minuten doorgaan totdat hij er langs wilt.
Paard in zijn achteruit jij laat hem gaan maar hij mag niet stoppen hiermee als hij dit wilt jij bepaald hoever hij achteruit mag.
Dan wacht je even en dan weer voorwaarts laten gaan elke stap voorwaarts is mee genomen!

De spoorlijn lukt mij nog niet om alleen overheen te komen maar veel dingen kunnen we nu gewoon langs.
Ook ben ik veel gaan wandelen met hem en hem dingen laten aantikken met zijn neus.
Ook dingen die hij niet eng vind bv een boom of een paal of een hekwerk enz en elke keer stukje biks of snoepje geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:18

troi schreef:
Toch een stuk strenger zijn. Ze moet de simpele regel leren dat doen wat er gevraagd wordt aanmerklijk prettiger is dan stil staan en stout zijn. Dus ik zou echt de druk opvoeren, ofwel steviger aansporen met kuit of met een zweepje. Niet zozeer steeds harder maar wel volhouden! Net zo lang irritant zijn tot ze eieren voor haar geld kiest en doet wat je vraagt. Kies dus vooral wel een manier die jij zeker een 10 minuten kan volhouden, als jij opgeeft heeft zij haar zin en leert ze dat stug volhouden werkt en dat wil je juist niet natuurlijk.

Dit is inderdaad de tweede stap. De eerste stap is dat het paard WIL aannemen dat hij moet doen wat de ruiter zegt. Als je daar niet eerst voor zorgt kun je proberen af te dwingen wat je wil maar het gaat gewoon niet werken. Het maakt het waarschijnlijk zelfs alleen maar erger.

Ik denk dat je paard nog niet van je op aan durft te gaan TS.

Overigens verschilt het natuurlijk per paard welke hulp uiteindelijk het beste werkt. Mijn paard moonwalkt ook achteruit als je 'm buiten been geeft wanneer hij in de ankers gaat. Als je 'm dan een hulp geeft met je lichaam heeft hij een lichaam waar hij mee kan reageren. Als je 'm daarentegen een stemhulp geeft kan hij niet doen alsof hij je niet hoort en gewoon maar aanstappen is de enige oplossing die hij tot nu toe gevonden heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:24

Draai je vraag eens om. Jij wil graag dat het paard doorloopt, maar wat heeft het paard van jou nodig om dat te kunnen doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:25

fjordnina schreef:
Draai je vraag eens om. Jij wil graag dat het paard doorloopt, maar wat heeft het paard van jou nodig om dat te kunnen doen?

Dit dus :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:33

Toen mijn ruin nog jong was en hengst en pas bij me was had hij dit ook. Hij was echt nergens bang voor en bij hem was het pure dominantie. Tikken enz. pfff maakte hem niets uit en hielp ook niet. Het was echt een kwestie van wie de langste adem had. Ikke dus. Maar met tien minuten kwam je er niet hoor. Heb wel eens twee uur staan wachten voordat hij een bruggetje over ging. Ik liet hem dan gewoon staan en zoals eerder geschreven werd zacht drijven deed ik dan en bij geen reactie liet ik hem staan. Hij mocht NIET naar achteren of zich omdraaien want dan draaide ik hem gelijk weer terug. Rustig blijven, goed doorademen maar NOOIT opgeven. Dat was wat ik heel duidelijk altijd gevoeld heb. Nadat het een aantal keren gebeurd was hield het bij mij vanzelf op. Soms met een diepe zucht ging hij dan toch maar weer verder alsof hij wilde zeggen ik ga maar want anders sta ik hier over een uurtje nog want baas geeft nooit op.
Wel was ik altijd heel duidelijk dat ik zijn gedrag niet fijn vond. Maar als hij dan eindelijk doorging dan was het braaf paard, aai en huppakee alsof er niets gebeurd was reed ik dan verder. Om thuis te godverre op die kl.te knol. Wij hebben echt heel wat dominantie gehad hoor terwijl wij super consequent waren voordat we er echt een gouden paard aan hadden.
Omdat jij een tinker heb verwacht ik ook dat het karakter is en geen angst. Dus volhouden hé. Het enige waar ik spijt van heb als ik terug kijk naar die tijd, is dat ik er toen met te weinig humor naar gekeken heb. Ik lag er soms wakker van omdat ik dacht dat het aan mij lag. Totdat ik terug kreeg van mensen dat ik het goed deed maar dat hij een vader hengst was en wel heel erg dominant. Ergerde me ook dood aan dat paard dat hij zo vervelend kon doen met name als ik eigenlijk nog werk had te doen en daar als een idioot koosje in het bos stond. Maar ik heb nooit toegegeven en dat is de reden dat het nu al lang helemaal klaar is.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:35

pien_2010 schreef:
Toen mijn ruin nog jong was en hengst en pas bij me was had hij dit ook. Hij was echt nergens bang voor en bij hem was het pure dominantie. Tikken enz. pfff maakte hem niets uit en hielp ook niet. Het was echt een kwestie van wie de langste adem had. Ikke dus. Maar met tien minuten kwam je er niet hoor. Heb wel eens twee uur staan wachten voordat hij een bruggetje over ging. Ik liet hem dan gewoon staan en zoals eerder geschreven werd zacht drijven deed ik dan en bij geen reactie liet ik hem staan. Hij mocht NIET naar achteren of zich omdraaien want dan draaide ik hem gelijk weer terug. Rustig blijven, goed doorademen maar NOOIT opgeven. Dat was wat ik heel duidelijk altijd gevoeld heb. Nadat het een aantal keren gebeurd was hield het bij mij vanzelf op. Soms met een diepe zucht ging hij dan toch maar weer verder alsof hij wilde zeggen ik ga maar want anders sta ik hier over een uurtje nog want baas geeft nooit op.
Wel was ik altijd heel duidelijk dat ik zijn gedrag niet fijn vond. Maar als hij dan eindelijk doorging dan was het braaf paard, aai en huppakee alsof er niets gebeurd was reed ik dan verder. Om thuis te godverre op die kl.te knol. Wij hebben echt heel wat dominantie gehad hoor terwijl wij super consequent waren voordat we er echt een gouden paard aan hadden.
Omdat jij een tinker heb verwacht ik ook dat het karakter is en geen angst. Dus volhouden hé. Het enige waar ik spijt van heb als ik terug kijk naar die tijd, is dat ik er toen met te weinig humor naar gekeken heb. Ik lag er soms wakker van omdat ik dacht dat het aan mij lag. Totdat ik terug kreeg van mensen dat ik het goed deed maar dat hij een vader hengst was en wel heel erg dominant. Ergerde me ook dood aan dat paard dat hij zo vervelend kon doen met name als ik eigenlijk nog werk had te doen en daar als een idioot koosje in het bos stond. Maar ik heb nooit toegegeven en dat is de reden dat het nu al lang helemaal klaar is.

Ik herken uw verhaal heel erg ! Ik denk dat ik hier echt veel aan heb!
Heel erg bedankt allemaal!