Wel hulpmidel geen hulp middel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krista1993

Wel hulpmidel geen hulp middel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 07:00

Ik vraag jullie advies.

Mijn onzekker merrie

Gaan enorm had rennen als ze het er niet mee eens is

Mn bijrijder wil dr nu met martingaal rijden ik vind personlijk dat je het kan op lossen met vetrouwen en n zachte hand

Dus wel of niet een hulp middel gebruiken?

Wat is jullie advies

CM_

Re: Wel hulpmidel geen hulp middel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:01

Martingaal vind ik geen zwaar hulpmiddel , kan juist wellicht je bijrijder over haar angst heen helpen.
Enige wat een martingaal doet is begrenzen als paard hoofd te hoog brengt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:03

Ik zou het dier vanaf de grond leren samenwerken en dan met name ook je bijrijder en het paard leren dat rennen niet de oplossing is. daarbij kun je gedrag vaak zien aankomen en gaat er veel aan vooraf. als je er steeds weer instinkt kun je ook eens een andere aanpak proberen?

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 07:04

Dankje wel voor je advies paard doet het aleen im groep of met andere paarden dus paard is enorm onzeker mn bijrijder niet maar zij is van het harde aanpak en ik wil het Zo zacht moglijk oplossen

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:04

Een martingaal kan in mijn ogen totaal geen kwaad.
Het zorgt er alleen voor dat het paard zijn hoofs niet heel erg hoog kan doen, waardoor je net wat meer controle hebt.

Als je bijrijder een martingaal graag wil proberen, zou ik daar dus geen bezwaar tegen hebben als ik jou was.

Want met en martingaal kan je alsnog met een zachte hand rijden. Dit houd dat niet tegen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:07

Ik zou het op andere manieren oplossen. Laat je bijrijdster bijv. lessen nemen bij je eigen instructrice.

Edit: je geeft aan dan je bijrijdster het liever harder aanpakt dan jij. Past jouw bijrijdster dan wel bij jou en je paard?
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 16-10-13 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 07:07

Maar op zicht gooit ze dr hoofd helemaal niet hoog is puure onzekerheid
Ze volgd groeps les met dr van zelfde waar ik les van hem
Soms heeft mn paard het ook echt wel nodig we rijden op zelfde manier aleen we denken ander
Laatst bijgewerkt door Elles op 16-10-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Drie berichten samengevoegd, graag 'wijzig' functie gebruiken als je nog iets wilt toevoegen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:18

Ook met martingaal kunnen ze wegrennen. Dat moet je oplossen met training. Ik rij ook met martingaal maar mn merrie wil aan het begin vd rit weleens terug naar stal. Ze gooit daarbij haar hoofd omhoog en om te voorkomen dat we dan met onze beide hoofden tegen elkaar komen een martingaal.
Als je bijrijder zekerder wordt van een martingaal kan je het best eens proberen. Zet em zeker niet te strak, dan is het niet gemeen naar je paard hoor. En als ze dr hoofd niet omhoog doet zal die ook niet in werking treden.....
Succes!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:26

Je kan met een martingaal amper kwaad doen. Dat is helemaal geen harde aanpak, dat idee moet je uit je hoofd halen. Als ze er een slof aan zou willen hangen is het aan andere zaak.
Als die martingaal je bijrijder het vertrouwen geeft, waarom niet?

Paarden willen duidelijkheid hebben en zachte aanpak werkt vaak averechts omdat er dan geen duidelijkheid is. Bij paarden onderling zijn ze ook niet zacht maar duidelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:27

zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Een martingaal is geen harde aanpak. Het begrenst het heel hoog opgooien van het hoofd. Verder werkt het absoluut niet in.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:53

Zacht én duidelijk, dat werkt, het geeft vertrouwen.

Hardheid, ruwheid en dwang werken alleen op korte termijn, het gaat dan om winnen.
De verliezer verliest het vertrouwen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:00

Maar hard met een goede timing wil bij sommige ook wel goed binnen komen hoor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:51

lailapri schreef:
Maar hard met een goede timing wil bij sommige ook wel goed binnen komen hoor.

Zo bouw je dan natuurlijk "lichtheid".

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:57

Jouw paard, jouw regels!!
Als jij niet wilt dat er een hulpteugel gebruikt wordt dan heb jij hier de beslissing in en niet de bijrijder

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:00

Simpelman schreef:
Zacht én duidelijk, dat werkt, het geeft vertrouwen.

Hardheid, ruwheid en dwang werken alleen op korte termijn, het gaat dan om winnen.
De verliezer verliest het vertrouwen.

Hier ga ik in mee. En om in de spreekwoorden te blijven: Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.

Hard en met een goede timing zoals lailapri aangeeft is naar mijn idee beslist niet de goede aanpak voor een onzeker paard zoals dat van TS.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:17

Het onzekere paard hier maakt er een potje van als we niet af en toe zeggen tot hier en niet verder en dan dit is Super zo heb je goed gereageerd. Heb het gister weer gezien. Keer ervoor met rijden paardje gaan rennen, opgelost maar niet gecorrigeerd. Gister aan de kletter en bokken omdat het eng is. Morgen niet meer te rijden als er geen andere ruiter op stapt die paard kan zeggen niet rennen maar werken. Dan kun je ontspannen en is de wereld heel veel anders.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:35

Evelyne79 schreef:
Als jij niet wilt dat er een hulpteugel gebruikt wordt dan heb jij hier de beslissing in en niet de bijrijder

Die vlieger gaat ook niet altijd op :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:00

krista1993 schreef:
Mijn onzekker merrie

Gaan enorm had rennen als ze het er niet mee eens is

Mn bijrijder wil dr nu met martingaal rijden ik vind personlijk dat je het kan op lossen met vetrouwen en n zachte hand

Dus wel of niet een hulp middel gebruiken?

Ik ga mee met "zacht en duidelijk" en ik heb een concreet advies: neem de balansteugel.

(En verbied de martingaal!!!)

Balansteugel: koop bij de watersportwinkel een touw van plm. 1 centimeter dik en 6 meter lang, vlecht dat met je handen en hang dat om de hals van het paard.
Je werkt in op de boeg. Vlak bij het zwaartepunt van het dier en het is ook de plek, waar veuens van mamam leren, dat het "ho" betekent. Mijn ervaring is, dat paarden het snel snappen en erg prettig vinden. Ook in absolute panieksituaties reageren ze op de balansteugel door te vertragen/ stil te gaan staan.
(En nu is het uiteraard een teugel en dus niet bedoeld als houvast, but if the worst comes tot the worst en je houd je vast aan de balansteugel, doe je je paard geen pijn.)
Verder heeft e balansteugel om een of andere manier het effect, dat paarden 'ronder', dus in elk geval niet met een paniekerig hoog hoofd gaan lopen.

(Het enige wat een martingaal doet, is de kracht van je hand op de lagen (=vel over bot!) vergroten. Zou iemand zelf haar evenwicht verliezen en zich vasthouden aan de teugels, doet de martingaal nog meer pijn dan een bit al zou doen.)

En verder: werk aan het echte vertrouwen. Jij bent de leider. Jij beloont. En jij stelt redelijke eisen.
(Er zijn helaas mensen die onredelijke eisen stellen aan hun paard. Meestal zijn de dieren dan helaas nog steeds braaf, maar met echt leiderschap heeft het weinig van doen. Het zijn trouwens ook precies de paarden die weigeren zodra het kan, wegschieten als je even niet oplet en ga zo maar door. Tineke Bartels vertelde ooit, dat haar paarden op wedstrijd bijna altijd hun beste beentje voorzetten - ze voelen, dat hun leider annex vriendin dat belangrijk vindt - en dan doen ze hun best.)

Een paard dat het hoofd hoog heeft, staat in de "er is onraad, zal ik vluchten?" stand. idealiter"probeer dat te voorkomen. (Vraag aandacht, een paard hoort te letten op de leider. Laat haar aan een los teugeltje een beetje naar links kijken, een beetje naar rechts, etc laat haar de hals strekken, noem maar op.)
Als het gebeurt, dat ze haar hoofd omhoog doet: jij bent de leider, jij hoort vertrouwen uit te stralen: ga briesen, letterlijk laag in je buik ademen, ga "kauwgom kauwen", ga desnoods zingen, ontspan je armen, ontspan je benen (ga nadrukkelijk niet klemmen) etc.etc.
Dat is lastig, maar het is wel leiderschap!

En: oefen met allerlei malle en ongebruikelijke en (op termijn) enge voorwerpen. Eerst ga jij er als leider op af, dan vraag je (...je verzoekt, heel zachtjes...) je paard om 1 pas dichterbij te komen (een leadrope van 6 meter bewijst her goede diensten) - belonen.
En dan nog een pasje dichterbij - belonen.
Ik heb met een angsthaas heel wat keren zelf aan de tractor 'gesnuffeld'. _/-\o_ net zo lang tot het angsthaasje dat ook ging doen: belonen!

...en het is me een paar keer gebeurd, dat het dier na het snuffelen een soort van verbaasd keek: "Dus dit is nu het monster, waar ik zo bang voor was...?!"

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:16

@ Janneke2, wat is er zo fout aan de martingaal dat deze verboden zou moeten worden?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:49

Sammie schreef:
Evelyne79 schreef:

Die vlieger gaat ook niet altijd op :+

Dan zou je toch eens een hartig woordje met je bijrijder moeten spreken. Moet niet gekker worden >;)
Ik ben zelf ook bijrijder. Ik mag in principe alles doen wat ik wil van de eigenaar maar als er iets is wat hij niet wil dan heb ik me daar in te schikken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:03

Ik heb geen bijrijder, maar mijn ruin is wel eens ‘bijgereden’ en in die zin zodanig dat zij het .e.e.a. nodig achtte.

Het ligt er ook maar net aan waarom je een bijrijder hebt. Net als dat je geld vraagt of geld geeft :D Heb je een bijrijder voor jouw en haar/ zijn gemak of heb je een bijrijder om je paard duidelijk beter te laten worden. Bij dat laatste heb je weinig te ‘eisen’.

Bovendien zijn een aantal paardeneigenaren imo ook niet echt het meest geschikt om te bepalen wat het beste is voor het paard (in die zin dat het paard zich fatsoenlijk gedraagt en blijft gedragen. Met een paard dat over je heen loopt en een eigenaar dat niet wil corrigeren want dat is zielûg is niemand gebaat, het paard zeker niet).

En ik heb ook wel eens een paard bij gereden van iemand. Ik mocht nergens lessen, want was niet goed genoeg. Maar zelf had ze ook geen zin. :+ Heeft niet lang geduurd..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:55

ingvdh schreef:
@ Janneke2, wat is er zo fout aan de martingaal dat deze verboden zou moeten worden?

.....te verbieden bij mensen die onzekerheid met kracht willen oplossen.

(De Britten zeggen: never hit a shyer - en dat geldt ook voor trekken. Zou je alleen de hoofdhouding willen aanpassen, zou dat ook met een gogue of bijzetteugel kunnen. )
De martingaal brengt nl. niet eens het hoofd naar beneden, hij verdubbelt alleen de kracht van de hand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:26

Wat betreft het laatste heb je vast wel een goed gedegen onderzoekje die dat bevestigd..?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:35

Eh: ik leerde op de middelbare school hoe hefbomen werken.
Wat de martingaal doet, is neerwaartse kracht uitoefenen op de teugel. Daarmee wordt de druk die het dier voelt groter en daardoor denken sommige mensen dat het ding het hoofd omlaag zou brengen. (Dat is met regelmaat wel wat gebeurt, maar dat is dan de beslissing van het paard, op basis van fikse druk genomen. Het dier leert vooral, dat als het hoofd omhoog gaat - lees: het paard bang is - het pijn gaat doen. )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:38

Een martingaal is geen hefboom, zodanig dat het de hand verdubbelt.... Wil een paard bang worden van de martingaal moet je wel erg ver gaan en lijkt mij nagenoeg onmogelijk bij normaal gebruik.