Wel of geen hulp vanaf de grond voor impuls?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Wel of geen hulp vanaf de grond voor impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 14:15

Hallo Bokkers,

Ik was benieuwd wat jullie hiervan vinden aan de hand van een filmpje wat ik op YouTube tegen kwam.
Dit filmpje kan ik niet meer vinden maar het ging over een dressuuramazone (GP niveau) die haar paard van een normale draf naar een"extra" draf bewegingen let gaan met behulp van iemand op de grond.

Deze persoon sloeg het paard niet hoor maar tikte alleen iets aan op kont en achterbenen.
Wat vinden jullie hiervan, werkt dit om je paard net dat beetje extra te laten geven of is het een tijdelijk trucje?

En zijn er misschien Bokkers die dit ook wel eens doen tijdens trainingen en waarom doen jullie dit?

Graag hoor ik jullie reactie! :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:19

Zoals bij veel trainingsmethoden denk ik niet dat het kwaad kan, zolang iedereen weet waar hij of zij mee bezig is.

Ik heb mijn vorige pony op die manier ook de beginselen van piaffe geleerd, met behulp van mijn instructrice van de grond :)

xSlvna

Re: Wel of geen hulp vanaf de grond voor impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:21

Inderdaad, zo wordt vaak de piaffe aangeleerd, een extra steuntje om het paard te leren begrijpen dat die gewoon door moet 'huppen', ook als die op de plek blijft.

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 14:46

Zou dit ook voor die extra impuls kunnen werken of zal een paard zo gauw er geen zweep meer in de buurt komt weer gewoon gaan lopen/draven

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:04

Dit werkt als het goed is ook echt goed, een paard snapt vaak in het begin niet wat die moet doen bij die toch wel ingewikkelde hulpen (en oefeningen).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:05

idd, aanleren doe je met belonen. Wanneer het paard reageert op een externe hulp ipv de ruiterhulp, kan de ruiter belonen en op die manier de link gelegd worden. Zo leer je bij een jong paard bv toch ook de basis hulpen aan? Werkt prima!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:12

Voor impuls werkt dat ook ja.
Ik heb het probleem gehad dat ik ofwel met de nodige go reed maar dan alles aan de voorkant weer weggaf (al dan niet met hulp van pony die bijv. door het bit sprong), of ik sloot de voorkant wel op op de gepaste momenten maar kreeg de activiteit niet die ik wou dus ik kreeg hem gewoon niet in verzameling aan het dansen. Toen heb ik in de les een keertje hulp vanaf de grond gehad (ook alleen toucheren hoor) terwijl ik me bezig kon houden met op het juiste moment weer opsluiten. Omdat pony het een keer gedaan had en ik het gevoel had gehad waar het naartoe moest kon ik dat zelf ook makkelijker proberen na te rijden. (ik was minder snel tevreden :+ )

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 05:27

Lijkt mij wel handig, kan misschien net even dat zetje extra zijn bij het aanleren van iets.