Probleempje met voltes lopen en stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny2002

Probleempje met voltes lopen en stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:13

Hey Allemaal,

Ik heb een probleempje met Sunny
Mijn verzorghaflinger Sunny (11 jaartjes jong) is een (voor haflingers) slank menpaard, er wordt 1x per 2 weken een tocht van 30km gemaakt en voor de rest zo wat gemend in de buurt en sinds 2 jaar rijd ik haar ook onder het zadel, dat gaat steeds beter vooruit. Nu wil ik wat meer en gerichter dressuur gaan rijden... Maar Sunny kan heel moeilijk een volte draaien of gebroken lijn enz. Dus komt allemaal omdat ze geen stelling kan lopen, ik probeer het op te lossen met vooral mijn benen (helaas werkt die druk niet, ze gaat dan over haar schouder weg lopen) en ook wel met logeren (Wat de laatste tijd echt een ramp wordt: Ze loopt helemaal weg over haar buiten schouder en 'hangt' als het ware dan echt aan de longeerlijn)..
Kan iemand mij misschien tips geven hoe ik haar wat meer gebogen krijg lopen in bochten enz. oftewel hoe ik stelling krijg?

Alvast bedankt :) .

capopjekop

Re: Probleempje met voltes lopen en stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:16

Waarschijnlijk is ze gewoon stijf en scheef. Heb je al les met haar? Anders kan ik je een paar lessen dubbele longe aanraden. Dan kun je haar vanaf de grond al soepeler maken. Dan zal het rijden makkelijker gaan. Als ze over haar buitenschouder wegvalt moet je haar met je buitenteugel en been begrenzen. Een goede instructeur kan je hierbij helpen. Daarnaast moet je zorgen dat je vzpony goed aan het been is. Dus veel overgangen rijden en figuren.

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:23

@Capopjekop Ja les heb ik met haar... Alleen de instructeur zegt de laatste tijd erg vaak af (En meestal zijn we dan mennen met haar zo'n rit van 30 km), dat is met een groep, aangezien Sunny in het begin naar elk paard wilde trappen gelukkig is dat helemaal weg.. Maar ook met de lessen, ze kan draven en dan lijkt het goed te gaan totdat ze in een keer 'buiten' de bak staat. Daar zijn we nu al een tijdje mee bezig: Overgangen en figuren.
Trouwens bedankt voor de reactie ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:03

Het is eigenlijk een gebrek aan basis, dit paard blijkt dus niet of nauwelijks te willen wijken voor druk, das iets dat bij de basis hoort en had dus al heel lang in orde moeten zijn voor je uberhaubt aan rijden zou mogen denken.
Het is wel mogelijk dit nog aan te leren maar is moeilijker nu, en met het mennen moet een paard recht lopen, dus tjaaaa dit zijn 2 verschillende disciplines die elk een eigen houding vragen, das dus ook een beetje een probleem.
Zelf wat gaan prutsen met de hier gegeven tips zal mssn wel iets helpen maar zal het probleem nooit kunnen oplossen, hier moet je echt een goede instructeur of trainer mee laten werken, alleen die mensen kunnen zoiets weer goed krijgen, zelf even gaan oplossen zal echt niet lukken.

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 19:16

@aeolusnr1, Ja ze is gefokt voor de mensport... Heb ook niet zo'n hoge verwachtingen van haar in de dressuur... Het allerliefst doen we onder het zadel toch wat crossen buiten, springen gaat ook super...
Dit paard heeft 5-6 jaar lang alleen ingespannen gestaan en is pas 2 jaar onder het zadel, een goede instructeur hier is moeilijk te vinden. Kan dit gebrek aan de basis invloed hebben op het buiten rijden?
Tevens bedankt voor de reactie!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:09

Heeft mijn haflinger ook wel last van! Bij haar is het idd stijfheid en scheefheid zegmaar. Ik kreeg als tip om veel te gaan longeren en dan ook met bijzettouwtjes longeren. Dit helpt een klein beetje bij mij. Voor de rest in de bak veel voltes rijden en als je buitenrit rijdt kun je gaan 'slingeren' in de berm om stelling te krijgen. Het gaat bij mij steeds een beetje beter maar het resultaat is er nog lang niet. Mijn haf is overigens 16 jaar, dus super soepel zal ze ook wel niet meer worden denk ik..

Het schijnt inderdaad (zoals hier ook al eerder is gereageerd) dat dubbele longe erg goed helpt, dit heeft een vriendin van me ook. Ik zal de dubbele longe binnenkort eens van haar lenen, ben benieuwd of het ook echt zal helpen! Dit zou je dus ook nog kunnen proberen!

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 20:14

@xxLady Bedankt voor je reactie!
Is jouw haflinger ook een menpaard? en zou je mij willen laten weten hoe die dubbele longe is bevallen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:17

alleszins al bedankt voor je reactie.
Uiteraard zal dit ook invloed hebben op het buiten rijden, er staat een struikje en je wil het links of rechts passeren, er is een plas op het pad en je wil er midden door want je ziet dat de beide bomen aan de kant een gevaarlijk uitstekende tak hebben staan, tjaaa mogelijkheden genoeg, als het paard dan goed op je been reageert maakt dit de buitenrit veel veiliger en kan je ook de snelheid opdrijven.
Ook bij het springen van een parcours zal dit nooit lukken als het paard niet of nauwelijks op je been reageert.
Eigenlijk is dressuur niets meer of ook niets minder dan controle krijgen over de bewegingen van het paard, controle is een heel belangrijke factor als het over veiligheid gaat.
Dus tjaaa , ook om een recreatieve buitenrit veilig te houden is een gedegen kennis van het rijtechnisch paardrijden zeker geen overbodige luxe.

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 20:20

Daar heb je zeker gelijk in! Ik heb buiten nog nooit problemen gehad (Laten we houden zo), maar in de bak is het niet leuk meer... sommige mensen zeggen dat het paard dat 'extra' doet om niet in de bak te rijden.... maar Sunny kende lijkt me dit alles behalve logisch, zou dit eventueel wel kunnen?

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:35

Sunny2002 schreef:
@xxLady Bedankt voor je reactie!
Is jouw haflinger ook een menpaard? en zou je mij willen laten weten hoe die dubbele longe is bevallen?

Nee geen menpaard, maar ik heb de afgelopen 2,5 jaar dat ik de eigenaresse ben eigenlijk alleen maar buitenritten gedaan, want kheb geen bak, dus ik heb nooit echt aan stelling/buiging gewerkt. En als je alleen maar rechte stukken rijdt dan worden die spieren ook niet gebruikt zegmaar.. Ben nu sinds een halfjaartje wat meer bezig met buigen, wat ik dus net al uitlegde, met longeren, slingeren door de berm en als ik in het weiland reed veel voltes en figuren proberen te rijden!

En is goed, ik zal het je laten weten zodra ik het heb geoefend! Maar ik ben bang dat het nog wel eventjes gaat duren hoor, want ik heb geen bak, dus moet longeren in het weiland, en met deze regen is het weiland een grote modderbende... Dus ik moet eerst wachten tot het weer wat droger wordt...

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 10:08

Ik ga mijn best doen :D!! In ieder geval bedankt voor de tips!
Voorlopig eerst wat longeren aangezien dat ik zelf een blessure heb aan mijn knie en ik hem niet te intensief mag belasten. Maar dat komt wel goed :)! Ik zal ook wat laten weten hoe dat gaat met Dubbele lijnen eerst ff Google hoe dat moet!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:10

Het is beter om gewoon een of 2 lesjes te nemen. Op internet staat het wel uitgelegd, maar mijn ervaring is dat het veel fijner is om iemand naast je te hebben staan om je tips te geven hoe je het makkelijkste de lijnen kunt vasthouden en hoe je van hand kunt veranderen. Dat is lastig vanaf de pc te leren. Daarbij kan een ervaren longeur je ook tips geven wanneer je paard goedloopt en wat je kunt doen als het dier niet helemaal goed loopt. Een paar lessen zijn echt heel leerzaam. Ik ga binnenkort weer een keer een opfrisles nemen.

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:25

Oke! Ik ga kijken. Thanx voor de tip!

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 13:38

Hey Allemaal,

Gister Longeersingel gekocht, vandaag uitproberen.. Langere tijd gaan doen, zonder te rijden...
Hopen dat dit wat oplevert!

Groetjes