hoe leer je je paard meteen aan te springen in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmien1008

hoe leer je je paard meteen aan te springen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 07:51

Hoi

De titel zegt genoeg, hoe leer je je paard aan om in galop aan te springen wanneer jij je buiten been naar achteren legt?
Het doel is dus om te voorkomen dat je paard eerst veel snelheid moet opbouwen voor hij in galop valt.

michelle___

Re: hoe leer je je paard meteen aan te springen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:53

Het is sowieso al niet de bedoeling dat je eerst heel hard moet draven dat hij/zij niet meer anders kan dan aangaloperen. Is je hulp duidelijk genoeg, heb je les?
En als hij/zij aangalopeerd, mag het hem/haar gerust belonen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:59

Als het doel is om niet heel veel snelheid op te bouwen, moet je hem opvangen en de hulp geven.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 08:00

michelle___ schreef:
Het is sowieso al niet de bedoeling dat je eerst heel hard moet draven dat hij/zij niet meer anders kan dan aangaloperen. Is je hulp duidelijk genoeg, heb je les?
En als hij/zij aangalopeerd, mag het hem/haar gerust belonen!

Ik volg geen les met mijn eigen paard omdat ik geen trailer heb en het te voet een paar uur wandelen is. Ik volg wel les op een ander paard van de western manege.

is beloning door middel van een koekje aangeraden of afgeraden? Voor dat ik hem kan belonen moet ik nog wel eerst weten hoe ik hem zo ver krijg :)

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 08:01

Sammie schreef:
Als het doel is om niet heel veel snelheid op te bouwen, moet je hem opvangen en de hulp geven.

welke hulp kan ik dan geven? :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:02

Denk toch dat je les moet hebben met dit paard. Alleen los je dit niet op.

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:06

Veel overgangen proberen te maken, als je hem in galop hebt gekregen belonen en klein stukje blijven galopperen, dan weer terug naar draf en opnieuw hulp geven voor galop, zodra hij gaat galopperen weer belonen en weer terug naar draf. Als je dit blijft herhalen zal hij gaan snappen wat de bedoeling is en steeds sneller aangalopperen op jouw hulp. Succes! :)

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 08:09

LoveImara schreef:
Veel overgangen proberen te maken, als je hem in galop hebt gekregen belonen en klein stukje blijven galopperen, dan weer terug naar draf en opnieuw hulp geven voor galop, zodra hij gaat galopperen weer belonen en weer terug naar draf. Als je dit blijft herhalen zal hij gaan snappen wat de bedoeling is en steeds sneller aangalopperen op jouw hulp. Succes! :)

bedankt voor de tip :) hoe kan ik hem best belonen? Klopje in de nek of echt een koekje geven?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:12

Hoe oud is je paard?
De meeste jonge dieren hebben ook moeite om aan te springen.
En vallen dan vanuit een versnelde draf in galop.
Dat heeft soms ook te maken met de kracht die je paard moet hebben om aan te springen

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:14

Hoe wil jij je paard een koekje geven in galop? :+
Een simpele schouder klopt en "braaaf" is genoeg. :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:15

Belonen door release, dus alle druk even weg en even een stukje laten galopperen. Je moet wel geduld hebben. Mijn pony kende de hulp ook niet. Ik gaf de hulp net zo lang tot ze in galop ging, ze ging dan eerst harder en harder draven. Vervolgens belonen met release en stem wanneer ze eindelijk aansprong. Zo heb ik de hulp erin gekregen. Ze bleef echter nog wel eerst versnellen in draf. Toen ik merkte dat de hulp bevestigd was, ben ik het andersom gaan doen. Wanneer zij ging versnellen bij de galophulp, gaf ik een ophouding tot de gewenste drafsnelheid. Dan weer hulp geven en snelheid corrigeren tot ze direct aansprong.
Lijkt heel omslachtig als ik het zo teruglees, maar ik had hier snel resultaat mee.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:21

Handen stil op je kont blijven zitten ( niet naar voren verschuiven) vangt m iets op , binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en de hulp geven. Dan zou die moeten aanspringen. Dat word gewoon flink oefenen.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 08:26

ponyparadijs schreef:
Hoe oud is je paard?
Dat heeft soms ook te maken met de kracht die je paard moet hebben om aan te springen

hij is 15 jaar. het kan zijn dat hij het ooit heeft geleerd op de stoeterij waar hij stond, maar dan is hij het zowizo een beetje afgeleerd :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:28

Kan je thuis niet een keer een rijles nemen? Er zijn veel instructeurs die aan huis komen.

Wat voor jou zonder hulp goed is aan te leren, is op stem aan galopperen.
Leer je paard eerst aan de longe in galop aanspringen, goed het commando "galop" geven.
Als hij dat goed snapt, doe je het zelfde onder het zadel: op stemcommando "galop" laten aanspringen en dan geef je heel zachtjes de beenhulp erbij.
Als hij dat goed snapt, doe je steeds minder stemhulp en alleen nog maar beenhulp.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:33

Ligt het dan aan het paard of ligt het aan jou manier van aangaloperen?

Mijn merrie loopt Z1 kan dus netjes op de hulp zonder versnellen aangaloperen.
Echter als er iemand op zit die niet de juiste hulp geeft gaat ze ook harder draven en valt uiteindelijk ook in galop.

Denk dat lessen de beste oplossing is.
Nu is het voor ons gokken of het paard het niet kan.
Of dat het paard jou niet snapt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:35

jasmien1008 schreef:
ponyparadijs schreef:
Hoe oud is je paard?

hij is 15 jaar. het kan zijn dat hij het ooit heeft geleerd op de stoeterij waar hij stond, maar dan is hij het zowizo een beetje afgeleerd :)

Dan ligt dus de fout bij jouw. Jij geeft de verkeerde hulp, waardoor hij je niet snapt. Dit is dan alleen op te lossen met iemand op de grond erbij. Die kan zien wat jij fout doet.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 08:42

ik zeg dat het kán zijn, ik weet het dus niet zeker :) ik ga het proberen met het commando 'galop' aan de longe.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:49

Ik heb het mijn 4jarige pony ook geleerd zoals BoCassey uitlegt, onder begeleiding van mijn instructrice

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:57

jasmien1008 schreef:
ik zeg dat het kán zijn, ik weet het dus niet zeker :) ik ga het proberen met het commando 'galop' aan de longe.

Gewoon doen. haha niet proberen.

Wij mennen en dat gaat altijd op stemhulp, want aan beenhulp heb je weinig op de koets :D

Mijn paard stapt, draaft, galoppeert, verzamelt, strekt uit, springt galopwissels, maakt keertwendingen allemaal op stemhulp. Met de leidsels geef ik richting en met de zweep regel ik buiging en stelling.

En anders doe je het volledig op stemhulp tot je paard door heeft wat jij met je beenhulp bedoelt. En heus, als jij consequent hetzelfde blijft doen, heeft je paard zo door wat je bedoelt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:13

jasmien1008 schreef:
Sammie schreef:

welke hulp kan ik dan geven? :)

Welke hulp geef je nu?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:21

jasmien1008 schreef:
ponyparadijs schreef:
Hoe oud is je paard?

Is het een draver? Want dan is het niet makkelijk als hij nooit heeft hoeven galopperen...

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 10:03

het is een kruising tussen arabier en palomino.
ik leg mijn buiten been achter de singel. Is dat de standaard hulp die elk paard wordt aangeleerd of zijn hier verschillende methoden voor?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:07

Meestal is alleen buitenbeen niet genoeg om het paard het aan te leren, er zijn verschillende manieren, eens het paard gevoeliger word, kan je alleen je buitenbeen gebruiken, maar veel paarden moeten eerst wakker gemaakt worden, buiging bevestigd, enzovoort. Zo heb ik heel veel baat gehad bij een vaste volgorde van galop aanvragen: 3 x heel kort binnenbeen, dan buitenbeen naar achter, en op die moment zeg je Galop. Dit heb ik denk ik 100 keer heerhaald omdat mijn paar moeite had met voorwaarts blijven, en nu kan ik alleen mijn buitenbeen naar achter leggen.
Maar bij andere paarden helpt het door ze eerst extra te verzamelen, of extra naar binnen/buiten te stellen, en zo zijn er nog veel verschillende manieren, hangt van je paard af, en dat kan alleen een lesgever zien.

Er zijn genoeg lesgevers die aan huis komen, waar woon je, misschien kent bokt wel iemand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:09

Je buitenbeen licht naar achter en dan met je binnenbeen en zithulp aandrukken.
Ik zou er ook voor kiezen om iemand aan huis te vragen. Er zijn zat mensen die dag willen doen. Ook hier op Bokt.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:10

Ik woon in Retie in de provincie Antwerpen, België.
Kent iemand de gemiddelde prijs van zo'n aan huis les? Op de manege betaal ik nu €25 voor een half uur privé les.