Galop is een ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Ashii_

Galop is een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:43

Ik rijd nu dikke 2 maanden een 5 jarige merrie.
Morgen is helaas me laatste dag met haar (had haar gehuurd)
Maar wil graag tips waar ik bij haar toch verder mee wil werken.
Namelijk de galop.
In stap en draf laat ze zich super opsluiten tussen de teugels. Je kan haar dan op 2 vingers bijna altijd rijden, echt fijn!
Maar zodra we gaan galopperen steekt ze die neus eruit en krijg je vrij weinig van haar gevraagd. Ze is ook niet gemeen of iets, of galoppeerd er keihard tussen uit. Ze heeft een normaal tempo maar je krijgt haar niet nageeflijk. Vraag je dit toch van haar valt ze er direct uit of blijft ze er met moeite in, ik krijg haar dan ook niet ondersteunt met me zit..
Zijn hier tips voor?

nine1987

Re: Galop is een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:45

laat die nageeflijkheid eens voor wat t is en laat haar eerst haar eigen balans vinden.. En dan elke keer maar een paar passen galop en als ze te heet wordt, terugnemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:46

Waarschijnlijk tekort aan kracht en/of balans. Typisch iets om in de les aan te werken, maar als morgen de laatste dag is zal dat er wel niet meer van komen?

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:47

Beetje jammer dat je nu dan om tips vraagt omdat je haar niet langer zal rijden, als ik het goed begrijp? Maar goed, advies kan natuurlijk nooit kwaad! :D

Ik zou zeggen, voorwaarts houden, achterhand goed bijhouden en veel figuren rijden, stelling vragen, zorgen dat ze zich bij jou blijft houden en niet haar eigen riedeltje gaat doen. Ook niet in de teugels gaan sjorren, gewoon lekker rijden dan komt die nagefelijkheid vanzelf wel aanzetten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:53

Is inderdaad een evenwichtsprobleem, heel normaal op die leeftijd.

Ik ben het zelf ook aan het leren volgens academische rijkunst, gaat stap per stap...heel leerrijk!

Diesel1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:53

Vooral eerst zelf laten galoperen! Steeds 1 volte bijvoorbeeld en dan weer terug nemen.. Of n lange zijde.. Voor aan de voorkant ruimte geven! Alleen contact maken als het nodig is om bijvoorbeeld te sturen of n ophouding als het te hard gaat! Had dit met mij paard ook! Ze had het heel snel door toen ze balans had in e galop en als ik ze dan iets naar beneden reed en als ze na gaf meteen overgang maken naar stap/draf en belonen!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:28

Ik zou het nagefelijk rijden ook even laten voor wat het is, en wat meer ruimte geven aan de voorkant. Laat haar eerst maar lekker galopperen en balans krijgen desnoods buiten op een lang recht stuk. Probeer ook zo min mogelijk op de hoefslag te rijden, maar net iets er naast zo moeten ze op eigen benen lopen en hebben ze geen steun van het hek oid.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 23:23

Dank voor de tips!
Als toegankelijkheid er toe is wil haar eigen gaan maken.
Maar dat even ter zake. Die ruimte geef ik inderdaad veel, maar me instructeurs zeggen dat ik haar meer moet ondersteunen met de zit en moet opsluiten met de buitenteugel. Op een volte lukt dit beter doordat ik de stelling vraag. Maar dat gaat ook niet altijd even lekker. Zoals vandaag, zodra ik van haar vraag gaat ze beetje dribbelend galopperen zeg maar en dan duw ik beetje met me benen om in galop te blijven en laat ik haar voren wat losser. In draf en stap heeft ze hier totaal geen probleem mee, heb veel binnenhoefslag gereden omdat ze erg steunde op de bakrand zeg maar. Ook galop op binnenhoefslag gaat stukken beter

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 23:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:24

Je bent veel te onrustig en grof met je hand en in de galop trk je daarbij ook nog eens je knie op omdat je paard op de handrem staat en dus niet meer voor het been is. Beestje kán niet door z'n lijf bewegen als jij 'm zo stoort in 'n bewegingen.
Laat dat idee van 'hij moet aan de teugel' voorlopig maar los, en werk eerst aan je eigen houding en zit, en een voorwaarts paard. De rest komt later.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:33

Alleen galop stukje bekeken in het filmpje, paard galoppeerd nauwelijks. Achterbenen draven bijna in de galop, ze moet meer voorwaarts en echt galopperen. Niet verzameld, dat komt pas als jullie verder zijn. Ook lijkt het of je haar van voren te veel tegen houdt, dat stoort in de beweging. Dat ze haar kopje omhoog steekt, vind ik niet storend. Als ze knap galoppeerd, dan komt de rest vanzelf.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 09:41

Dank voor de tips!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:38

Let ook op jezelf: hoe meer je drijft, hoe luier een paard wordt. Dat wil zeggen dat hoe meer jij drijft en geen reactie krijgt (en dat dus accepteert) hoe minder hij gaat luisteren. Je moet niet drijven om hem in de draf te houden, alleen om te laten versnellen. Als jij nu stopt met drijven, stopt je paard met lopen. Duidelijk een paard wat niet voorwaarts gereden wordt. Een paard wat niet voorwaarts is, kan ook nooit aan de teugel lopen. het komt altijd vanuit de achterhand.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:39

je zegt mijn paard loopt in de galop niet voorwaarts neerwaarts, maar in draf ook niet, ze is er niet doorheen, hoe meen je dat ze er dan doorheen komt in de galop? Ik vind qua evenwicht het nog wel meevallen, ze heeft een normaal tempo. mijn paard galopeerd nog 3x zo hard haha, die heeft inderdaad nog evenwichtsproblemen haha. maar je paard buigt niet bij haar kaak en loopt op de voorhand, en in de galop zet je je buitenteugel op de knie dus denk inderdaad dat je haar meer voorwaarts moet rijden, dan gaat ze maar wat sneller door de proef, maakt niet uit, maar dat komt zeker helemaal goed!