trainingsschema gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chanellhoii

trainingsschema gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:32

kijk hier maar voor fotos van paardjelief :) : [JITP] Merron, de zogenaamde superpony!

jullie zullen denken, alweer iemand die een schema zoekt.
ik heb verschillende topics al doorgelezen, maar kon nergens een goede vinden.
misschien weten jullie een goeie site, of aan de hand van wat ik vertel dat jullie iets kunnen bedenken?

Paardjelief is meestal na 20 minuutjes al bezweet en moe (ze wil wel verder gaan), terwijl ik dan alleen pas heb gedraafd, en soms een rondje heb gegaloppeerd.
Ik heb geen les, en weet soms tijdens het rijden echt niet wat ik nog meer zou kunnen doen.
Buitenrijden doe ik ook en dat vindt ze helemaal geweldig, moet er soms echt inhouden omdat ze gewoon moet stappen anders valt ze zo neer denk ik _O-
Ik rijd sowieso 3 x in de week. maar meestal 4 en soms 5.
ze krijgt altijd 2 rustdagen (pony is 20 jaar).
Haar conditie is flut, omdat k haar pas sinds februari heb en bij de vorige eigenaren heeft ze een jaar of langer stilgestaan.

Weten jullie een fijn schema?

Groetjes xx :wave:

Chanellhoii

Re: trainingsschema gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:51

niemand?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:51

Er bestaat geen schema, er is alleen maar gezond verstand.

Hier heb je je handvat:
Paardjelief is meestal na 20 minuutjes al bezweet en moe (ze wil wel verder gaan), terwijl ik dan alleen pas heb gedraafd, en soms een rondje heb gegaloppeerd.

Verder mag je niet gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:16

Chanell kom per ongeluk je topic tegen en heb je andere topic met foto's van je super pony bekeken. Ga helemaal mee met Simpelman.
Je pony komt van ver, zag er nog maar heel kort geleden (maart 2013) niet uit. Dus pony moet weerstand op bouwen en conditie. Dressuurmatig in een bak rijden ervaren de meeste paarden als vermoeiender als buiten rijden. Veel stappen is erg goed voor je paard. Ik denk als jij rondjes gaat doen buiten van een uurtje waarbij je heel veel stapt en je geeft één rustdag per week dat wel eens goed zou kunnen uit pakken. MAAR kijk naar je paard, wellicht heeft ze echt twee dagen nodig.
Luister goed naar je paard en je eigen gezond verstand. Dat tezamen met een gezond voer schema en rustig opbouwen kan je nog veel plezier brengen met dit paardje.
Succes.

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 11:24

hier heb ik wel wat aan! Dankjewel !!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:36

Als ze bezweet en moe is, heeft ze gewoon weinig conditie. Daar kan je prima aan werken tijdens longeren. Longeren vind ik, is iets wat je er altijd bij moet houden, hoe hoog of hoe laag het niveau ook is. Rijden altijd afwisselen met longeren.
Ik heb een paard van bijna 20, op het moment dat ik hem kreeg (5,1/2 jaar geleden)had hij weinig tot geen conditie. Na een half uur was hij echt op. Ik had dus een plan gemaakt om maandag en donderdag hem vrij te geven. Kwam voor mij ook het beste uit qua school. Woensdag en zaterdag reed ik en dinsdag, donderdag en zondag longeerde ik. Uiteindelijk is dan zondag ook tot bij rijden gegaan.
In het begin niet te veel vragen als je weet dat ze snel moe is. Zorg dat ze die conditie eerst heeft alvorens je gaan verder gaan. Anders is er voor haar niets leuk aan. Zelfde als jij moet lopen van iemand en je doet de hele tijd je best tot het punt dat je echt moe wordt. Als mensen dan je nog bij willen pushen komt dat op een gegeven moment tot een blokade. Dan ben je kwaad, moe, je hebt pijn,... Terwijl als je het had opgebouwd tot je zoveel kon lopen dan had je er veel meer aan gehad.

Momenteel is mijn plan dus nog steeds zo, alleen krijgt hij op een van de vrije dagen een 10min grondwerk, vooral trukjes leren, zoals achterwaarst als ik achter hem sta tot hij tegen mijn hand botst, kusjes geven, voorwerpen zoeken,...

Maandag: grondwerk/vrij
Dinsdag:longeren
Woensdag: rijden
Donderdag: grondwerk/vrij
Vrijdag: longeren
Zaterdag: rijden
Zondag: rijden

Is er een dag dat ik eens wat anders doe, bv wandelen, dan pas ik mijn schema aan dat er dus een van het rijden wegvalt. Dan heeft hij nogsteeds 2 dagen vrij en 2 dagen longeren.

Maargoed, elk schema is per paard afgesteld. Als je wil, help ik je wel via pb met een trainingsplan te maken voor het rijden zelf.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:49

Het is zeker zo dat met een beetje gezonde oefening je de conditie zeker wel kan verbeteren, maar bedenk wel , paard is ondertussen 20jaar das een beetje zoals een mens die in de 70jaar is, ik weet niet zo heel zeker of jij het echt leuk zou vinden als je op die leeftijd gedwongen zou worden om je conditie meer op pijl te krijgen ???????
Zoek een jonger paard en ga daar dan de uitdaging mee aan, op deze leeftijd is dat gewoon onzin hetgeen jij hier nu wil bereiken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:58

'Gedwongen worden om je conditie op pijl te krijgen'... Mij opa van 80 gaat ook nog joggen hoor, niet dat hij dat vroeger deed. Het is goed voor zij hart en het houdt hem fysiek jong. Net zoals paarden, zet je een 18 jarig paard op wei en je krijgt een sok, blijf je het paard bezig houden dan blijft hij ook jong uitzien en voelen. Uiteraard moeten er geen wedstrijden meer mee gereden worden ed. Als zijn er er genoeg die dat op 20 jarige leeftijd nog doen. Als ik vreemden vraag hoe oud ze mijn paard schatten zullen ze nooit boven de 15 zeggen, vele zelf maar rond de 7 jaar. En ja hoor, hij is 20.
Wat ik er van begrijp is het doen om recreatief te rijden en gaat ze graag wandelen, maar wil ze langer als 20 min rijden. Dat paard is niet bejaard hoor, kunnen ze best aan. Al moet je wel even kijken naar hoe de conditie zit. En die kan makkelijk op een maand of 2 door heel wat longeerwerk uitgebreid worden naar een 3 kwartier rijden. In hoeverre ik begrijp wat ts precies wil, is het toch maar recreatief, dus geen al te moeilijke oefeningen die te veel vragen van de pony.

Enne, theoretisch gezien zit het paard nu ongeveer gelijk met een mens van rond de 55-60 jaar, en ja die mensen werken zelf nog.

Edit: jou leeftijd dus, zie jij jezelf al niets meer doen, af en toe eens een wandeling maken, eens naar de winkel,... Jij blijft toch ook nog bezig? Sporten, werken,...