Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mika11 schreef:Eerst gaan longeren voor je gaat rijden?
Ook al is het een paar minuten, de eerste energie kan eruit.
En je kan haar weer aan de stemhulpen laten wennen.
Als je gaat rijden, misschien eerste paar keer ook aan de longe?
Net zoals je bij een groen paard dus begint.
En zo weer gewoon opbouwen naar het niveau wat je had.
. Je paard blijft galloperen, wat alleen kan wanneer daar ruimte voor is. Dus gewoon een keer rechtdoor sturen tot 'ie de bakrand tegenkomt. Ligt er wel een beetje aan of ze nog wel gecontroleerd gallopeert of er als een gek vandoor gaat.Doubtless schreef:Klinkt misschien heel lomp, maar gewoon een keer niet de bocht doorgaan. Je paard blijft galloperen, wat alleen kan wanneer daar ruimte voor is. Dus gewoon een keer rechtdoor sturen tot 'ie de bakrand tegenkomt. Ligt er wel een beetje aan of ze nog wel gecontroleerd gallopeert of er als een gek vandoor gaat.
Verder kan je proberen om op zo'n moment een keer van hand te veranderen, waardoor je haar wat uit balans haalt en ze zichzelf waarschijnlijk zal redden door terug naar de draf te gaan.
Simpelman schreef:Je paard loopt voor je weg.
Vrijwel zeker heb je een rangorde probleem.
In ieder geval is er een totaal gebrek aan vertrouwen.
Zoek op rangorde installeren.
Vertrouwen opbouwen.
Als het geen rangorde probleem is, dat kan ik zo verder niet inschatten, kan het ook zijn dat je je paard overvraagt en dat het hiervoor uitwijkt.
Als je na een lange rustperiode weer op je paard stapt en dat geeft problemen moet je alle fases van het zadelmak maken weer opnieuw doorlopen.
Nooit verder gaan dan je paard aankan, niets dwingen, vriendelijk en geduldig vragen deel te nemen aan de stappen.
Altijd op het goede moment stoppen.
Nachtje slapen.
Koper schreef:O n t s p a n. Als jij er als een wasknijper op zit gaat dat paard nooit langzamer lopen.
Verder: hoe galoppeert ze? Gaat ze als een bezetene aan de kletter of is ze gewoon blij aan het galopperen? In dat laatste geval zou ik haar afremmen door haar wat aan het werk te zetten: tempowisselingen rijden in galop, figuren rijden. Paard heeft een tijd stilgestaan dus heel veel conditie zal er niet op zitten. Misschien gewoon lekker laten galopperen? Het houdt vanzelf een keer op. Dat kun je beïnvloeden door het paard een werkje te geven (in galop) Ze zal, als je het goed doet, dan meer op jou gaan letten.
Je moet haar wel opdrachten geven, dus wendingen, figuren enz. Maar dan in galop. Doe iets waardoor ze gaat reageren op je hulpen. Als je dat in galop voor elkaar krijgt zul je ook makkelijker een overgang terug kunnen rijden
Koper schreef:Ik bedoel niet "laten uitgalopperen". Ik bedoel: in galop eraan gaan rijdenJe moet haar wel opdrachten geven, dus wendingen, figuren enz. Maar dan in galop. Doe iets waardoor ze gaat reageren op je hulpen. Als je dat in galop voor elkaar krijgt zul je ook makkelijker een overgang terug kunnen rijden