Beginnende ruiter zoekt tips voor loslaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Straffevrouw

Beginnende ruiter zoekt tips voor loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:17

Hallo allemaal.

Ik heb een lastig probleem, ik (volwassen) ben net begonnen en leer draven, in het begin mag je het zadelriempje vasthouden, maar nu moet ik dat natuurlijk loslaten, heel af en toe lukt het me.. Maar dan in ene weer een paar lessen niet.. Hoe zet je je hier overheen, gewoon doen, maar zo makkelijk is het toch niet helaas |( tips zijn erg welkom!

opisop_shop

Re: Beginnende ruiter zoekt tips voor loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:18

lukt het je niet qua angst of omdat je handen teveel gaan bewegen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:03

Idd paardrijden is een technische sport, maar bovenop het technische komt er nog het levende wezen waar je rekening mee moet houden, dat je moet kunnen begrijpen, en waar je een soort van communicatie moet kunnen mee opbouwen.
Al die dingen samen das echt een heel leerproces, en das best een heel moeilijke opdracht.
Als je een goede ruiter op een ervaren paard ziet rijden lijkt het wel of je eigenlijk bijna niets moet doen , enkel er op zitten en het paard doet de rest.
Dit is dus echt niet zo, paardrijden is heel moeilijk, en je blijft leren zolang je er maar voor open staat, een leven lang zelfs.
Probeer je te houden aan wat jouw instructie jou verteld en aanbied, daar zul je al best genoeg moeite mee hebben. Er zijn echt geen gouden tips om alle problemen te omzeilen, leren en oefenen das de sleutel tot het paardrijden.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:05

Ik had er ook altijd heel veel moeite mee, lichtrijden ging al helemaal goed, alleen kon ik het zadel niet loslaten. Ik geloof dat ik toen een plukje manen vast moest houden en ben zo naar 'los' gegaan.

Straffevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 22:36

Het is geen angst, ik heb veel vertrouwen in het paard, het is denk ik meer dat alles tegelijk "moet": balans houden, drijven, lichtrijden, sturen.. Het is net alsof ik kortsluiting maak... Zal wel een kwestie zijn van oefenen, oefenen en nog eens oefenen... Ik heb wel " angst" dat het me nooit gaat lukken...;( maar blijf wel volhouden!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:41

Niet bang zijn dat het je nooit gaat lukken, bij de een duurt het gewoon wat langer dan bij de ander. Rij je los of nog aan de longeerlijn?
Ik laat de beginnende ruiter eerst altijd aan de longeerlijn rijden tot hij/zij het lichtrijden/drijven/handen stil goed onder de knie heeft.
Dus eerst simpelweg het lichtrijden onder de knie krijgen, daarbij doe ik altijd een halstertouw om het paard zijn hals waar de ruiter aan vast mag houden. Als ruiters moeite hebben met het loslaten laat ik ze ook wel eens inderdaad met een paar vingers een plukje manen vast houden of een hand op de manen laten liggen tijdens het draven. En vooral: Heel veel doen. Het moet een automatisme worden.
Het is net als met autorijden in het begin, dan denk je ook dat je zoveel tegelijk moet doen: Koppeling intrappen, schakelen, koppeling op laten komen, gas geven en ook nog spiegelen. Op een gegeven moment gaat dat automatisch, dat word met het lichtrijden ook zo. Als dat lichtrijden een automatisme is komt bij mij pas de volgende stap.

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:52

Naast veel oefenen is het vooral belangrijk om goed op je beugels te steunen. Als je geen steun hebt, kan je namelijk ook je evenwicht niet bewaren bij het op en neer gaan.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:03

Vooral niet al te druk om maken, ik ken weinig mensen die na een jaar nog hun zadel vast houden ;)

Paardrijden is gewoon een ervaringssport, je moet heel veel vlieguren maken wil je het een beetje doorkrijgen. Maar gelukkig kunnen we dan ook tot op latere leeftijd nog heel goed worden, je piekt niet zo vroeg als bij meer fysieke sporten. Dus geen haast :)

Probeer naast de genoemde druk op je beugels ook je knieën goed aangesloten te houden aan het zadel. Maar vooral gewoon plezier in houden, over een paar maanden lach je er om ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:06

@IngeK, ik ben net geleerd geweest om de knieën losjes te houden omdat je anders je paard blokkeert.

TS, ik zou zeggen: mss nog paar longelessen, of heb je die al?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:08

hwn schreef:
@IngeK, ik ben net geleerd geweest om de knieën losjes te houden omdat je anders je paard blokkeert.

Er is wel een verschil tussen knijpen en aangesloten houden ;)

Ik wapperde in het begin altijd met mijn knieën naar buiten. Is niet stabiel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:40

Er is maar 1 oplossing; zitles nemen. Helaas wordt dat op de meeste maneges niet aangeboden, en ook prive instructeurs besteden er in de regel weinig aandacht aan. Er zijn ook oefeningen die je naast je paard kunt doen je balans en coordinatie kunt verbeteren. Doe oefeningen kunnen je helpen op te paard sneller je balans te vinden. Daarnaast, en dat kunnen we vanaf hier niet beoordelen, helpt het ook als je zelf een goede conditie hebt en geen overgewicht. Als dat niet zo is, is dat ook een punt waar je aan moet gaan werken.

Er is geen 'quick fix' voor een goede onafhankelijke zit. En zonder goede onafhankelijke zit kun je je verder als ruiter ook niet ontwikkelen.

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:37

Inderdaad, eerst zorgen dat je een goede zit en balans ontwikkeld aan de longeerlijn, waardoor je je niet druk hoeft te maken over al die andere dingen. Je kunt je dan (bijna) 100% bezig houden met je zit. Als je niet meer steeds hoeft na te denken over hoe je moet zitten (en het dus meer automatisch gaat), heb je weer ruimte om er een vervolgstukje bij te pakken. Bij autorijden werkt dat net zo: in het begin als je net begint met rijden moet je over alle handelingen nadenken. Na veel oefenen ga je merken dat de handelingen automatisch gaan en dat je er niet meer bij hoeft na te denken. Dan heb je ruimte om je aandacht ook op andere dingen te richten. Ik ben het met Jasmijn78 eens dat hier veel meer aandacht voor zou moeten zijn. En ook voor de sportoefeningen voor de ruiter, waarbij je onder andere aan balans, rompstabiliteit, kracht en uithoudingsvermogen werkt. Die oefeningen werken echt ondersteunend.