Fjord wil express andere kant op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Fjord wil express andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 12:53

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn 19 jarige fjordenmerrie. Als je haar rijd op een rechte lijn, wil ze, vaak uit het niets, ineens de andere kant op. Ze steekt haar neus vooruit, hoofd omhoog, nek vast, en je kan niks beginnen.... Ze is enorm sterk.

Ik heb van alles geprobeerd; hard terug trekken en aanpakken met de zweep (werkt niet, in gevecht, stress, nog erger), laten gaan (oke, je wilt die kant op, dan gaan we die kant op, wel op mijn tempo), veel afleiding/ laten denken door verschillende dingen te doen en figuren te rijden etc etc. Het werkt allemaal niet, ze blijft dit doen, ook op buitenrit dus niet alleen in de bak.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Jolindaa_

Re: Fjord wil express andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:52

Niemand tips voor mij?

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:17

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:21

Heb je les? Zo nee, nemen. Zo ja, doorgaan!
En verder, bezig houden. Geen enkele letter voorbij gaan zonder iets gedaan te hebben! Overgang, schijn overgang. Tempowisseling. Bedenk het maar zo gek mogelijk.
Kans is groot dat jouw paardje zich verveelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:26

Jikkeee schreef:
Heb je les? Zo nee, nemen. Zo ja, doorgaan!
En verder, bezig houden. Geen enkele letter voorbij gaan zonder iets gedaan te hebben! Overgang, schijn overgang. Tempowisseling. Bedenk het maar zo gek mogelijk.
Kans is groot dat jouw paardje zich verveelt.

Goed advies :j
Eventueel zou je tijdelijk nog met een martingaal kunnen rijden. Die doet niks als je pony in zijn gewone houding loopt, maar houd tegen als ze de kop omhoog steekt. Kan misschien naast bezighouden nét even dat extra hulpje zijn om door deze fase heen te komen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:26

Ik heb nog 2 suggesties voor je:

1. Heb je les?
Zo niet, dan zou ik eens proberen om met een goede instructeur/-trice hieraan te werken. Misschien een intructeur/trice die er zelf af en toe ook eens op kruipt?

(Ik ben zelf ook in het bezit van een Fjordenmerrie en ja, Fjorden zijn erg eigenwijs. Zo ook die van mij. De andere kant op willen was, zeker toen ik haar pas had, ook 1 van de favoriete streekjes van mijn Fjordendame. Ik heb echter bijna iedere week les en dit is al enorm verbeterd. Ik heb geleerd om er mee om te gaan en mijn instructeur is ook niet te beroerd om er af en toe eens op te stappen en even door te pakken; dit maakt voor mij en mijn Fjord echt verschil!)

2. Past het harnachement goed of heeft je Fjord last van haar lijf?
Zo niet, laat eens een zadelpasser komen. Of anders wellicht een fysiotherapeut/ostheopaat.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:51

Mijn fjord doet dit op buitenrit en dan wil ze de paadjes in die in de richting zijn van stal. Ik geef dan met mijn zweep een tik op de schouder. Ik merk dat dit bij haar effectiever is dan been en teugel.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:59

Niet terug trekken, maar maak kleine ophoudingen tijdens het sturen. Zo kan ze de kaak niet vast zetten en er van tussen gaan.
Binnen been er aan!! En laten buigen.
Ook als ze de andere kant op schiet, proberen weer te laten buigen door goed binnen been er aan te doen, niet alleen met je hand oplossen, dat word toch een trek spelletje die je gaat verliezen!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:10

probeer haar een de kant die ze op wil op te volte te ''trekken''. En dan het rondje afmaken zodat je weer rechtuit uit komt.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:09

hahahha typisch fjorden! die van mij deed dat ook! die eigenwijze dreutels xD Ik zeg je 1 ding: je zal het er nooit helemaal uitkrijgen! het blijft eigenwijsheid en je fjord zal het altijd nog wel eens proberen.. die van mij deed dat vanaf zijn 3e tm zijn 6e daarna ben ik western met hem gaan rijden en natural horsemanship gaan doen.. sinds dien werk ik samen met hem en hebben we een hele andere band gekregen. Nu doet hij hel alleen nog wel eens als ik zonder zadel en hoofdstel rijd..
verder heb ik heel veel trucjes voor je hoe je het op kan lossen, maar stuur daar even een pb voor want ik moet dan echt precies weten wat je fjord doet in welke situatie en of het in de bak of buiten is enz.

groetjes

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:16

Dit heb ik ook gehad bij mijn vorige paard, echter was die pas 3 jaar en probeerde me op die manier uit.
Ze probeerde zo onder het werk uit te komen.

Consequent zijn helpt! Niet doen wat zij/hij wil, maar wat jij wil! Succes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:04

Jolindaa_ schreef:
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn 19 jarige fjordenmerrie.
Als je haar rijd op een rechte lijn, wil ze, vaak uit het niets, ineens de andere kant op.
Ik ben ervan overtuigd dat ze dit niet vanuit het niets doet, het punt is waarschijnlijk dat jij haar signalen gewoon mist. Die kunnen ook heel subtiel zijn. Puzzel voor jezelf eens uit wat ze laat zien vlak voor het moment dat ze haar eigen plan trekt. Puzzel dan ook uit wat jij aan het doen bent. Vraag jezelf af: zijn jullie op dat moment nog echt in contact met elkaar? Wanneer nog wel?

Ze steekt haar neus vooruit, hoofd omhoog, nek vast, en je kan niks beginnen.... Ze is enorm sterk.
Sterk zijn ze, maar ook enorm bereid tot samenwerking, ze kunnen het echter niet alleen en laten zich ook niet zomaar overtuigen dat jij een betrouwbare leider bent. De meeste fjorden zijn veel gevoeliger dan dat men denkt, doordat het echter ook binnenvetters zijn sluiten ze zich op in zichzelf en zijn ze heel moeilijk weer te bereiken.

Ik heb van alles geprobeerd; hard terug trekken en aanpakken met de zweep (werkt niet, in gevecht, stress, nog erger),
Hard terug trekken werkt inderdaad niet, het schaad zelfs het vertrouwen. Geef haar juist de ruimte. Aanpakken met de zweep is slechts een uiting van je eigen onmacht. Ga jij doen wat er van je gevraagd wordt als je geslagen wordt? En zo ja, op welke basis doe je dat dan? Op basis van angst of vertrouwen?

laten gaan (oke, je wilt die kant op, dan gaan we die kant op, wel op mijn tempo),
Laten gaan kan op dat moment een goede zijn, maar breng het wel zo dat het jouw idee is. Dus afslaan, lekker eraan rijden en maak er een volte van of doe iets anders zodat je in ieder geval weer de leiding terug pakt.

veel afleiding/ laten denken door verschillende dingen te doen en figuren te rijden etc etc.
Veel afleiding werkt wel, maar dan zul jij zelf ook continu geconcentreerd moeten zijn. Een moment verslappen zit er niet in want daar zullen ze gebruik van maken. Het eerste wat je nodig hebt om met je paard te kunnen werken is aandacht. Daar moet je steeds weer op terug vallen.

Het werkt allemaal niet, ze blijft dit doen, ook op buitenrit dus niet alleen in de bak.
Waarom ga je op buitenrit als de basis in de bak niet voor elkaar is?

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Door je paard te leren begrijpen. In welke omgeving zit je?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:28

Interessant om bovenstaande post door te lezen! Heb beetje een soortgelijk probleem.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 11:25

Op de volte zetten, doe ik, maar lijkt haar niet te motiveren, te stoppen met dat irritante gedrag.

Naar buiten gaan we om haar motivatie te houden, en dat helpt. Ik wil dat ze het wel leuk blijft/ gaat vinden.

Op zich gaat het al wat beter (de afgelopen tijd), ze is 'milder' en zachter geworden en ik heb ontdekt dat ze eigenlijk best gevoelig is, dus ik begin hoor ook beter door te hebben.

Bedankt voor de reacties! Daar kan ik wat mee!