Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jikkeee schreef:Heb je les? Zo nee, nemen. Zo ja, doorgaan!
En verder, bezig houden. Geen enkele letter voorbij gaan zonder iets gedaan te hebben! Overgang, schijn overgang. Tempowisseling. Bedenk het maar zo gek mogelijk.
Kans is groot dat jouw paardje zich verveelt.

Jolindaa_ schreef:Hallo,
Ik heb een probleem met mijn 19 jarige fjordenmerrie.
Als je haar rijd op een rechte lijn, wil ze, vaak uit het niets, ineens de andere kant op.
Ik ben ervan overtuigd dat ze dit niet vanuit het niets doet, het punt is waarschijnlijk dat jij haar signalen gewoon mist. Die kunnen ook heel subtiel zijn. Puzzel voor jezelf eens uit wat ze laat zien vlak voor het moment dat ze haar eigen plan trekt. Puzzel dan ook uit wat jij aan het doen bent. Vraag jezelf af: zijn jullie op dat moment nog echt in contact met elkaar? Wanneer nog wel?
Ze steekt haar neus vooruit, hoofd omhoog, nek vast, en je kan niks beginnen.... Ze is enorm sterk.
Sterk zijn ze, maar ook enorm bereid tot samenwerking, ze kunnen het echter niet alleen en laten zich ook niet zomaar overtuigen dat jij een betrouwbare leider bent. De meeste fjorden zijn veel gevoeliger dan dat men denkt, doordat het echter ook binnenvetters zijn sluiten ze zich op in zichzelf en zijn ze heel moeilijk weer te bereiken.
Ik heb van alles geprobeerd; hard terug trekken en aanpakken met de zweep (werkt niet, in gevecht, stress, nog erger),
Hard terug trekken werkt inderdaad niet, het schaad zelfs het vertrouwen. Geef haar juist de ruimte. Aanpakken met de zweep is slechts een uiting van je eigen onmacht. Ga jij doen wat er van je gevraagd wordt als je geslagen wordt? En zo ja, op welke basis doe je dat dan? Op basis van angst of vertrouwen?
laten gaan (oke, je wilt die kant op, dan gaan we die kant op, wel op mijn tempo),
Laten gaan kan op dat moment een goede zijn, maar breng het wel zo dat het jouw idee is. Dus afslaan, lekker eraan rijden en maak er een volte van of doe iets anders zodat je in ieder geval weer de leiding terug pakt.
veel afleiding/ laten denken door verschillende dingen te doen en figuren te rijden etc etc.
Veel afleiding werkt wel, maar dan zul jij zelf ook continu geconcentreerd moeten zijn. Een moment verslappen zit er niet in want daar zullen ze gebruik van maken. Het eerste wat je nodig hebt om met je paard te kunnen werken is aandacht. Daar moet je steeds weer op terug vallen.
Het werkt allemaal niet, ze blijft dit doen, ook op buitenrit dus niet alleen in de bak.
Waarom ga je op buitenrit als de basis in de bak niet voor elkaar is?
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Door je paard te leren begrijpen. In welke omgeving zit je?