Na een tijdje niet meer actief te zijn geweest op bokt wil ik daar toch terug verandering in brengen!

Ik ben dan wel enkele maanden niet meer op bokt geweest, maar bij de paarden ben ik natuurlijk bijna dagelijks!
Ondertussen heb ik bijna 2 jaar 2 geweldige halve stal paardjes waar ik echt heel veel van leer. Beide worden gereden, maar nu zou ik graag wat tips hebben voor eentje: Oriska.
Oriska is een 23jarige D-pony merrie. Ze is altijd als springpony gebruikt geweest, maar ik probeer er nu meer de dressuurmatige kant mee op te gaan. Ik neem geen les meer omdat de enigste instructrice die ik mag contacteren van de eigenares echt slecht is. Helaas moet ik dus op mijn eigen gevoel rijden en informatie dat ik krijg op internet en bots ik daarbij op een paar probleempjes: (heb de problemen gefilmd zodat jullie een duidelijk beeld hebben). Ik hoop dat jullie me dus een paar tips kunnen geven zodat ik terug verder kan op weg kan
1.ontspannen lopen (in galop)
2.hoofd en hals naar binnen kantelen op de linkerhand
3.wijken voor het been
1. Het heeft me zeer lang geduurd voor ik haar ontspannen aan het lopen kreeg, maar de laatste maanden kan ze al heel mooi ontspannen lopen in stap en draf (wel pas als ze goed is opgewarmd, maar dit vind ik wel normaal met dat ze ook al een dagje ouder is). Nu 'krijg' ik ze echt niet ontspannen in de galop. Ik ben wel een ruiter die zo rijd, dat ik niets van haar vraag/eis om ontspannen en aan de teugel te lopen, ik wil dat ze zelf opzoek gaat naar die ontspanning. Voor ze aan de teugel te lopen heb ik nooit iets gevraagd (kneepjes geven, druk zetten e.d. word ze alleen maar gespannen en ambetant van). Het enigste waar ik eigenlijk echt op let is dat ze haar achterhand goed onderbrengt (vroeger toen ik les nam moest ze aan de teugel lopen, lees: 'met een gebogen nek', maar liep ze helemaal niet ontspannen en op de achterhand, waardoor haar gewrichten overblast zijn geraakt en ze begon te manken. Daarom les ik ook niet meer)
Maar dus nu vroeg ik me af hoe krijg ik ze ontspannen in de galop? Liefst wil ik dat ze zelf die ontspanning opzoekt, maar haar een beetje helpen in de juiste richting te zoeken kan nooit kwaad
, maar hoe moet ik dat dan doen? Bij de overgang draf --> galop, brengt ze haar achterhand goed onder en zakt ze heel mooi met haar hoofd. Maar vanaf ze in de galop zit loopt ze gewoon niet meer soepel.Op het filmpje merk ik nu wel dat ik mijn teugels meer in contact moet nemen (dit vind ik echt heel moeilijk bij haar, want als ik net iets te veel contact neem is haar ontspanning weg) en ook meer meegeven met mijn handen. Ik zet ze precies echt vast, ookal merk ik hier bij het rijden echt niets van. En dan denk ik dat ze in de galop haar achterhand nog iets meer mag onderbrengen.
Het filmpje staat onder probleem 3.
2. Dit is een probleem dat ze al van toen ze jong was deed, maar altijd in heel lichte mate en maar af en toe. Sinds er een nieuwe verzorgster is bijgekomen (omdat de eigenares zwanger is) heeft ze dit harder. Ze kantelt haar nek en hoofd naar binnen op de linkerhand, en loopt ook echt veel stijver, niet onstspannen en met kortere stapjes. Het zijn vooral de bochten waarmee ze het moeilijk heeft. In draf en galop heeft ze duidelijk ook meer last dan in stap. Ik dacht dat ze stijf of geblokkeerd is in nek en schouder dus had ik het filmpje opgestuurd naar mijn DA en die zei een combinatie van verzet en stijfheid is. Ze ging normaaal gezien langskomen om te zien of het probleem op te lossen is onder het zadel, maar we zijn 3maand verder en ze is nog altijd niet geweest omdat ze het gewoon veel te druk heeft. Eens ik ze er door gereden heb (Mijn redenering is dat als ik ze op die kant niet rijd ze alleen maar nog stijver gaat worden), kan ze ontspannen lopen op de linkerhand, enkel neemt ze dan nog wat kleinere stijvere pasjes in de bochten en op de voltes. Weten jullie hoe ik dit probleem volledig kan oplossen? Als ze eerst goed ontspannen loopt op de rechterhand duurt het maar 5min voor haar linkerhand ook mooi ontspannen is. Aan de longe heeft ze dit ook in hele licht mate.
In het begin zie je je het beste. Dit was wel toen ze het het hardste had en zonder eerst los te rijden op de rechterhand. Ik rijd hier met geen/weinig contact om te zien of het aan mij lag omdat ik onbewust iets fout deed of niet, maar voor zover ik weet doe ik niet. (ze heeft het ook als er iemand anders op rijd).
3.En dan het laatste probleempje waar ik tegen op bots is het wijken. Ze wijkt wel voor mijn been, maar nog niet genoeg (ze kruist haar benen nog niet). Ik oefen hier nog maar een maandje op, en dan was dat eigenlijk gewoon al spelenderwijs op het einde van de 'les' is proberen. Ik heb nu wel de indruk dat ze nog iets beter aan het been mag zijn, maar daar ben ik nu mee bezig. (zou ze graag echt heel goed aan het been willen hebben, dat ze bij de minste druk direct reageert, zoals het hoort dus). Wat ik zelf kan zien van aandachtspunt is misschien meer binnenstelling vragen?
Hier rijd ik wel zonder stijgbeugels. Want ben momenteel aan het oefenen om meer evenwicht te krijgen en beter te kunnen doorzitten (ik bots nog te veel en houd het niet zo heel lang vol. Ik heb wel de pech dat ze redelijk hard is, maar wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet moet kunnen
). Ik hoop in de toekomst meer zonder zadel te rijden en dan moet ik haar natuurlijk wel kunnen uitzitten
. Maar dus wat ik zelf kan zien van aandachtspunten is: meer in het zadel te zitten, benen minder wiebelen, hakken laag en tenen naarbinnen en dan voor mijn handen een beter contact, vooral in galop en meer meegeven met mijn handen in galop.Aja voor ik het vergeet en ik er commentaar op ga krijgen: Dat zonder tok rijden is op eigen verantwoordelijkheid (doe ik trouwens ook alleen per uitzondering). Na bijna 2jaar hebben we toch al een redelijk sterke band, terwijl we beide niet zo snel 'bindend' zijn en ik vertrouw haar voor 100%, zij heeft bij mij nog nooit één stap misgezet in die 2 jaar dat ik haar verzorg. Dus ik weet dat het geen probleem is als ik eens af en toe voor nog geen uur zonder tok op haar rijd.
Hoe meer tips en commentaar ik krijg hoe beter, hier leer ik tenslotte veel van! Maar hou het wel met een vriendelijk ondertoon aub

Ik hoop dat jullie mij nog wat tips kunnen geven zodat ik terug verder op weg kan!

voor de moeite die je hebt gedaan om heel mijn verhaal te lezen!