mn paardje zit linksom vast...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinxeowyn

mn paardje zit linksom vast...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 17:28

hee!

mijn pony zit linksom een beetje vast... stap valt mee, draf ookwel, maar galop is het ergste...): en overgang van galop naar draf ook... de ene x erger dan de andere x, maar wat is het beste wat ik daaraan kan doen?
ik rijd sowieso al heel veel stellingsoefeningen enz. maar heeft er iemand nog een andere tip waar ik eventueel mee kan oefenen?(:

alvast bedankt!

xxx'

Anoniem

Re: mn paardje zit linksom vast...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:29

Les nemen

karinxeowyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 17:31

Bizzybijtje schreef:
Les nemen

heb ik zo nu en dan! alleen ik kan nergens met dr heen, want ze wil de trailer niet in...):

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:34

Kan er geen instructie aan huis komen dan :) ?

karinxeowyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 17:35

Bizzybijtje schreef:
Kan er geen instructie aan huis komen dan :) ?

Jawel! Die komt zo nu en dan een x(:

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:38

Niet alles kan je met rijden oplossen. Het beste kan je eerst uitsluiten dat het niet iets medisch is. Zijn zijn tanden al gecontroleerd? En weet je zeker dat zijn zadel goed ligt?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:43

http://www.atletischerijkunst.nl hier staat veel info. Ik heb zelf les van haar en deze manier van rijden bevalt mij persoonlijk heel goed.

Wellicht heb je er wat aan ;)

karinxeowyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 18:11

crazycactus schreef:
http://www.atletischerijkunst.nl hier staat veel info. Ik heb zelf les van haar en deze manier van rijden bevalt mij persoonlijk heel goed.

Wellicht heb je er wat aan ;)

Aaah dankje! Ik ga meteen kijken(:

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:21

Is ze lichamelijk heel erg in orde? En waar houdt ze vast?
Als het vooral in de galop en in de overgang terug is gok ik op het achterbeen. Dan hebben oefeningen op stelling niet veel zin, ik zou meer aandacht leggen op de lengtebuiging en het actief van achter naar voor rijden. Verder niet forceren en dwingen, maar uitnodigen en vragen. Je paard geeft aan dat 'ie iets niet voor elkaar krijgt... Rustig en geduldig aanpakken dus.

TC88Lavieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:29

Mijn paard heeft/had er ook last van. Wij zijn er nu ook heel erg mee bezig en lijkt de goede kant op te gaan. Allereerst moet je zorgen dat je paard goed over de rug loopt anders heeft het allemaal geen zin. Vervolgens moet je paard recht gericht zijn en dan ga je, je bezig houden met de lengtebuiging. Wissel beide kanten af. Wanneer je paard recht en comfortabel loopt pak je af en toe een volte. Niet teveel voltes achter elkaar, gewoon 1 of 2 en als ze die goed loopt als beloning rechtuit. Dit bouw je dan geleidelijk op. Achtjes rijden is ook een goede oefening. Probeer dit eerst in stap en draf. Hierbij kan je ook af en toe wat verruimen, ook hierbij eerst op de lange zijdes en vervolgens op de volte. Hoeft niet meteen een perfecte middendraf maar als er maar verschil in tempo zit. Deze stukjes hoeven niet lang te zijn. Als dit goed gaat kan je de galop erbij pakken. Ook hierbij afwisselen van lange lijnen met een volte. Nog een laatste tip: Gebruik je buitenbeen om te sturen. Dus binnenhand naar binnen, buitenteugel eraan en je buitenbeen waakzaam naar achteren. Ondertussen wel proberen zacht in je hand te blijven.

perfect_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:45

Mijn pony had hier ook altijd hel veel last van. We hebben hem toen bij de tandarts gehad, die zei dat er niets aan de hand was. Toen zijn we naar een man geweest die veel doet met homeopatische middelen. Deze gaf mij toen een middeltje die we hem elke dag moesten geven, na verloop van tijd werd het gelukkig al een stuk beter maar was het nog niet opgelost! Op den duur heb ik een andere privé instructrice er bij genomen. Deze nam het schouder voor heel vaak mee in haar les. Elke keer als de pony zich vast zette moest ik een schouder voor inzetten. Aan het einde van de les was mijn pony helemaal los (echt geweldig), het nare was dat als je de dag erna er weer opging dan was die weer vast :/. Maar met geduld kom je een heel eind want ik heb de pony nog in de Z2 gekregen :D

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:50

Ik denk dat je eerst in de medische richting moet zoeken. Is er lichamelijk iets niet goed? Misschien ligt het daar wel aan. Los dit dan eerst op.
Overleg met DA/TA en andere mensen die er verstand van hebben.
Zou vervelend zijn als je straks iets probeert, wat het probleem alleen maar erger maakt..
Weet waar je mee bezig bent!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:48

Inderdaad, zoals bovenstaande. Mijn paard zat vast op rechts. Eerst heb ik de osteopaat/fysio/chiropractor laten komen (ze is alle drie in één, super handig :D ) En ben daarna gaan grondwerken. Ik doe het nu een maand of 4 en hij is ontzettend verbetert. Mijn paard zat wel extreem vast op rechts, daarom ben ik al een tijdje bezig, maar ik vind grondwerken een super manier om los te werken en recht te richten! Ik krijg er les in, ze gebruikt de Marijke de Jong methode.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:56

Mijn paard heeft het zelfde hele circuit al gehad. Da, tandarts Wolfstandjes getrokken en nu is ze in behandeling bij de osteopaat. Ze word al beter gangen ruimer. Nu nog een behandeli g en dan pakken we het rijden op