Verlichte zit oefenen (8 bijna 9 jarige amazone)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Verlichte zit oefenen (8 bijna 9 jarige amazone)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 22:20

Mijn dochter van bijna 9 jaar heeft een pony, welsh x arab, van bijna 10 jaar. Beiden houden van galop en springen. Dochter heeft sinds kort het springen echt ontdekt en daarbij is zij steeds meer longe-loos aan het rijden. Als pony goed gewerkt heeft in de basisdingen zoals stappen, draven, galopje (we zijn nu bezig met de bak rond te draven zonder bij de uitgang stil te gaan staan of van de hoefslag te komen richting lesgeefster (ik) :D ) doet ze als beloning (voor beiden) op het eind vd les een sprongetje. Dat was eerst een caveletti, maar gisteren heeft zij 60 cm gesprongen over een echte hindernis. Dit was rustig opgebouwd hoor, dat je niet denkt dat ik haar ineens daarover heb laten gaan. In de loop der weken is dat van cav naar balkje op 20 cm, naar 40 en gisteren dus 60 gegaan...

Nu wil mevrouw de hoogte in, maar dat mag van mij pas als ze de verlichte zit beter onder de knie (of beter op de knieën) heeft. Tot die tijd is 60 cm echt max. Want nu kan ze zichzelf nog niet zo goed opvangen bij het neerkomen. Met een huppeltje over 20 cm is dat niet zo erg, maar met 80 cm gaat dat toch wel belangrijk worden. Maar... Hoe kan zij nu het beste de verlichte zit oefenen? In stap, draf, galop? En zijn er oefeningen die ze thuis kan doen, dus zonder pony (wil zij dus weten). Oja, belangrijk detail: ze rijdt met een christ schapenvachtzadel zonder beugels :D Heb al zitten denken aan balkjes draven in verlichte zit, maar helaas springt pony daar net zo hard overheen maar dan als breedtesprong :') dus dat moeten we dan eerst pony goed aanleren. Tips?

Mungbean

Re: Verlichte zit oefenen (8 bijna 9 jarige amazone)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:40

Zonder stijgbeugels kun je geen goede verlichte zit leren, de vering komt namelijk uit zowel de enkel als de knie. Met de knie als steunpunt heb je geen vering.
Springen zonder beugels kan op zich wel, maar is een andere techniek dan met zadel.
Daarnaast is het gebrek drukverdeling op een lamvel niet echt bevordelijk voor de pony op lange termijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:45

Ik zou inderdaad met zadel op aan het werk gaan, is beter voor zowel de pony als jou dochter. Zonder die vering is het, lijkt mij, ook niet bevorderlijk voor háár rugje.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 22:51

Wat is dan de techniek voor springen zonder zadel?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:01

Ik denk toch dat je dan aan iets met stijgbeugels moet Zilfstar.
Of kan dat niet, omdat je dat nu niet hebt?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 23:08

Heb flink gegoogled en springen zonder zadel, dus beugelloos, kan gewoon. Zeker voor een meid die al minstens een jaar beugelloos rijdt. Zij beweegt gewoon mee met de pony. Het zadel dat ze heeft is een christ, met degelijke inlages voor een prima drukverdeling. Druk, die er zowat niet is, want onze dame meet 128 cm en weegt nog geen 30 kilo. Is gespierd, lenig, zit op turnen en is zowat vergroeid met het zadel. Ik ga hier geen beugels aan hangen. Die heb ik wel, maar dan heb je pas een probleem met drukverdeling! Rijden met een christ is als rijden zonder zadel.

Het andere zadel is een boomloos Trekker, met beugels maar helaas ook met voorboog ipv een pommel of boom. Dat springt niet lekker met zo'n ding in je maag.

Ik ben via internet nu achter manieren gekomen om zadelloos de verlichte zit te oefenen, oa door handen of een boogje van de teugels op de manen te leggen als extra steunpunt en dat langzaam af te bouwen (niet met de sprong zelf, maar in stap, draf, galop om evenwicht en techniek te leren) vering komt hierbij uit combi knie en heup ipv knie en enkel.

Dank voor meedenken

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:13

Om zonder zadel in verlichte zit te zitten moet je je benen aanklemmen wat onwenselijk is..
Springen met boomloze zadels is heel slecht voor je paarden.. hooguit een kleine 20 cm.

Tip? Als je echt wilt springen en de pony heel wilt houden met een gewoon boomzadel rijden.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:16

He je een yogabal? Daar kan ze ook op zitten en dan voorzichtig vooroverbuigen, zonder de bal te laten rollen.
Of op je tenen/ traptrede staan en dan 'wiebelen' om in evenwicht te blijven. Laten zou ze de springhouding aan kunnen nemen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 23:18

Smurffie: Waarom is springen zonder zadel slecht? Waarom is benen aanklemmen onwenselijk? En waarom zou ik daarom perse een boomzadel moeten hebben? Ik vind boomzadels slecht. Heb daar nare ervaringen mee met mijn beide paarden. Ik vind het fijn dat mensen meedenken, maar onderbouw het dan wel.

LhinnOlijf: evenwicht op haar tenen op traptrede kan ze wel. Ze turnt ook en we hebben een oefenbalk. Dus miss kan ze daar iets mee. Goede tip van yogabal. Kijken wat we daarmee kunnen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:31

Bedenk zelf eens waarom klemmen slecht is, lijkt me niet zo heel moeilijk.
Druk en drukpunten.

Waarom springen zonder zadel of boomloos dus slecht is kun je ook vrij makkelijk bedenken: geen drukverdeling.
30 kilo op die 2 zitbeentjes met een klap in je rug is niet erg fijn.

Slechte ervaringen met boomzadels liggenuvaak bij de onkunde van de zadelmaker, slecht passende zadels eveneens.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 00:01

En toch springt deze combinatie beter dan de meeste met zadel...
http://m.youtube.com/watch?v=0jBjg717TJc

volgens mij moet het prima kunnen, zeker zo'n klein meisje zo nu en dan.

Waarom rijdt ze sowieso niet met zadeltje eigenlijk? Lijkt me wel dat je dan uiteindelijk wat meer kan leren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 00:50

Zonder stijgbeugels maak je het je dochter en de pony wel onnodig moeilijk.
Zowieso is de verlichte zit gebaseerd op het gebruik van stijgbeugels, dus zonder beugels is een verlichte zit bijna onmogelijk.
En het is voor haar veel moeilijker zich op te vangen zonder steun aan de voeten, dat moet ze dan wel met haar handen doen. Lijkt me voor de pony ook totaal niet fijn.
Dus ik zou bij het springen toch beugels gaan gebruiken, dressuurmatig kun je wel prima blijven rijden zonder beugels.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 06:53

Anne, ik heb even naar het filmpje gekeken. Heel knap. Alleen je ziet aan de spierspanning van de ruiter hoeveel kracht daar voor nodig is. Kracht in de benen van de ruiter om boven de rug van het paard te komen en het paard voldoende bewegingsvrijheid te geven. Voor een kind wat volop in de groei is, is dat gewoon niet mogelijk om zoveel kracht te hebben om de bewegingsvrijheid te creëren.
Ik zou zelf ook ts adviseren om voor het springen een boomzadel aan te schaffen. Ik ben er trouwens wel voor om kinderen regelmatig op een blote paardenrug te zetten, om hun de balans te leren en de beweging van de rug goed te laten voelen.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:48

Voor het rijden met en zonder beugels of boom is beide wat voor te zeggen. Zonder beugels leert je dochter goed haar evenwicht houden en leert goed onafhankelijk te zitten, als er niet met veel teugeldruk gereden wordt. Een nadeel van zonder beugels springen en de verlichte zit oefenen is toch de druk verdeling. Je moet je benen meer aanklemmen en duwt zo de pony onder je weg en als de handen of teugels op de hals gelegd worden wordt de pony naar beneden gedrukt, dit is bij balkjes nog niet zo erg maar bij het springen wil je dat de pony omhoog komt dus dan moeten we hem niet op de hals naar beneden gaan duwen.
Het wel of geen boom in het zadel hebben maakt veel verschil op de rug van de pony. De boom zorgt ervoor dat de druk van de ruiter verdeeld wordt over de hele paardenrug. Zonder boom is de druk alleen daar waar de ruiter zit. Nu is het zo dat in galop de druk van de ruiter in de rug drie keer zo veel is als dat de ruiter zwaar is. Dus in dit geval 3x30 is 90 kg druk op de rug van de pony is de galop en bij het landen na de hindernis zal dit miss nog meer zijn. Bij een boomlooszadel komt deze druk op 1 punt in de rug. Bij een zadel met boom wordt deze druk over de hele rug verdeeld.
Ik ben zelf van het rijden met boom en beugels maar ik laat mijn les kindjes ook bijna elke les zonder zadel en beugels rijden om hun gevoel voor de pony en hun evenwicht te verbeteren. Maar voor het behoud van de pony vindt ik het beter om dit met mate te doen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:55

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 08:00

Zoals eerder gezegd is het "teugels op de manenkam" verhaal puur om evenwicht en kracht te oefenen zonder te springen. Dus puur in stap, draf, galop. Dus niet bij het springen want daarbij moet de pony de hals goed kunnen bewegen.

De discussie over drukverdeling bij boomloze zadels ga ik hier niet voeren. Ik ben het niet eens met de stelling dat alle druk op 1 punt komt. Maar daar hebben we andere topics voor. Het gaat hier om oefenen verlichte zit. Niet om het feit dat dochter boomloos springt.

Ja, er zal idd de nodige kracht bij komen kijken. Het is echter mijn dochters keus het zo te willen doen en leren. En haar kennende zal ik haar van het gebruik v beugels pas kunnen overtuigen als ze zelf merkt hoeveel kracht er bij de verlichte zit komt kijken. Zo eigenwijs is ze. Dus vandaar de vraag om tips hoe dat te oefenen.

Oja... En dat je je benen aan moet klemmen... Volgens mij is dat met beugels precies zo hoor. Met losse knieen blijf je niet lang zitten lijkt mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:05

zeker wel, want de bedoeling met verlichte zit is dat je staat op je voeten en je knieen alleen laat aansluiten. Zodra je klemt met je knieen gaat je onderbeen flapperen. Ik heb nu toevallig een foto op mijn desktop waarbij je het zweetblad zelfs ziet loskomen bij mijn knie (dat moet ook niet), en dat is op een dikke crosshindernis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:08

Ik zou het liever gewoon beide doen.
Misschien wil ze ooit ook wedstrijden rijden?
Dan is het handig om ook een echte verlichte zit te kunnen.
Voor af en toe springen kan ze rustig zo door gaan, maar de druk moet wel vanaf het bovenbeen komen, niet uit het draaipunt van de knie, dat is niet fijn voor de pony. In een zadel is het ook niet de bedoeling dat je vast klemt, helemaal niet zelfs.
Voor iedere week springles is het echt een minder goed idee, zeker als ze wat zwaarder gaat worden.
Hoe dan ook zijn het gewoon 2 verschillende dingen. Net als dat je in een dressuurzadel geen echte verlichte zit kunt rijden door de been positie. Bij verlichte zit sta je zonder veel druk net boven de rug, dan kan je bijvoorbeeld ook een paard onder je door laten bokken of springen zonder dat het kracht kost.
Zonder zadel moet je dit met je lijf opvangen net als in een dressuurzadel.

Vraag anders eens gericht advies aan die vrouw van 'onbeteugeld'.
Die kan je vast een stel goede balans oefeningen geven.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 08:14

Sizzle:dat is een goede tip! Zie haar zadelloos (in een verlichte zit nml bips van rug af) ook een fikse sprong nemen. Rijden met een bbp is zo'n beetje hetzelfde lijkt mij. Ga haar idd eens mailen. Thanks!

Springles is het nog niet echt hoor. Meestal op t eind 2 a 3 sprongetjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:19

en die heet hier motje11

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 08:43

Haha, dus ze zit ook op Bokt. Nou ja, heb haar net een mail gestuurd. Ik ben benieuwd. Zag dat ze ook les geeft dus hoop dat ze dat ook aan kinderen doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:26

Ik vind dat jullie groot gelijk hebben dat je lekker met het Fellsattel doorgaat +:)+

Krijgt ze een heerlijke onafhankelijke en muurvaste zit van, simpelweg door te leren de bewegingen echt goed aan te voelen en te volgen. De Trekker vond ik er heel vervelend op liggen omdat ze daarmee zowat een halve meter boven de rug op een hard bultje komt te zitten, en dus op een bultje rijdt i.p.v. op een paardenrug.

Met het Fellsattel kan ze veel beter leren rijden en veel dichter bij de beweging van Kato blijven.
Terwijl ze toch een fijn schokdempend laagje er tussen hebben zitten :j

Op zich zijn stijgbeugels wel fijn natuurlijk, zeker als een pony (tijdens het springen) wat enthousiaster wordt en ineens naar links of rechts wegschiet is het wel lekker als je jezelf wat op kunt vangen op een paar beugels :P

Wat dat betreft zou de Trekker dan weer nuttig kunnen zijn, maar het nadeel van dat hoge bultje waardoor ze verder bij de beweging vandaan zit zorgt dan weer ervoor dat ze juist minder stevig op de pony zit en de beweging minder mooi kan volgen. Het voorboogje vind ik op zich juist een pré: dat voorkomt mooi dat ze voor de beweging uit gaat springen zoals je 9 van de 10 ruiters aangeleerd ziet worden -O-

Maar al met al zou ik dus ook graag zo lang mogelijk bij het Fellsattel blijven :j

En....misschien een andere manier van denken?

Waarom wil je die verlichte zit aanleren? Vaak zie je in lessen waar mensen met die verlichte zit bezig zijn, daardoor voornamelijk als resultaat dat mensen veels te veel voor de beweging van hun paard uit gaan zitten.

Op zeker 9 van de 10 springfoto's hier op Bokt zie je mensen die hun paard hinderen omdat ze veels te veel voorover gaan hangen, en dit nog steeds doen bij de landing waardoor de voorbenen onnodig zwaar belast worden.

Mensen die zonder zadel / beugels / kniewrongen springen zie je dit niet doen omdat die geen aangeleerd houdinkje aannemen maar gewoon goed samenwerken met de beweging (zwaartepunt) van hun paard en de zwaartekracht :)

Mensen die de drukverdeling van een boomzadel roemen zouden ook eens goed mogen kijken naar springfoto's, en dan vooral letten op hoe ver de achterkant van boomzadels los komt gedurende de hele sprong.... waaruit je op kunt maken dat het hele ruitergewicht dan fijn op en rond de schoft komt te liggen, en dan bovendien de ruiter nog even te ver naar voren hangt.

En dan heb ik het nog over een passend boomzadel dat simpelweg de extreme spring-ronding van de rug niet kan volgen. Bij een niet goed passend boomzadel (en dat zijn er schrikbarend veel) is het zadel niet alleen tijdens de sprong aan het prikken of knijpen maar ook de hele tijd tijdens het rijden...

Dan is een paard toch beter af met een goed schokdempend lamsvel met inlages en een ruiter zonder beugels erop die de bewegingen van het paard wel goed moet volgen en goed boven het zwaartepunt moet blijven omdat die er anders zelf af getorpedeerd wordt :P

Maargoed.

Ik zou kortom zeggen:

- Extreem veel aandacht besteden aan ontspannen zitten, geen steun op de teugels zoeken en niet op de rug ploffen
- Eventueel een riem om de hals doen zodat ze zich daar wat aan vast kan houden indien nodig.
- geen extreem in de beugels staan aanleren: kan ze alleen maar profijt van hebben

Ze heeft al de mazzel dat ze zo met de Christ niet zo snel dat rare STAAAA-zit-STAAAA-zit lichtrijden aanleert waarbij mensen zo idioot extreem rechtop gaan staan in de beugels en hun hele lijf naar voren en omhoog roeien.... en dit later weer af moeten leren als ze fatsoenlijk willen leren rijden :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 10:12

Haha, nee dat licht rijden heeft ze zichzelf aangeleerd. Ze laat zich door Kato gewoon weg een beetje opgooien en dan komt ze weer zacht terug op de pony. En dan weer een hupsje omhoog etc. Ze vangt zichzelf met haar bovenbenen op en als het eventjes niet lukt door dat enorme tempo van die C pony :) dan gaat ze even doorzitten tot ze het tempo weer terug heeft gevonden. En daarbij houdt ze haar bovenlichaam ook nog eens mooi overeind, juist omdat ze dus idd met de beweging mee gaat.

Het probleempje wat ik nu met name heb is idd het neerkomen na de sprong. Voor de sprong (als ze zelf voelt dat pony zich aanzet op de sprong, en dat is vaak dat Kato 2 galopsprongen maakt vanuit draf aanrijden en vanaf galop aanrijden voelt dochter zelf wanneer Kato aanzet. Dat is niet te leren, dat voelt ze :) ) gaat ze op haar knieën hangen zeg maar, in elk geval steekt ze haar bips een beetje de lucht in om Kato haar rug vrij te maken en brengt ze haar zwaartepunt mee met kato's zwaartepunt. Ze laat Kato zelf bepalen wanneer ze afzet want dat kan Kato heel goed zelf inschatten. We werken nu aan goed meegeven met de handen bij de sprong en ze zit er goed op boven de sprong (dus weer rug vrij, ze gaat echt van nature mee). Als dan Kato neerkomt, ja dan moet ze zorgen dat ze er niet vooraf af duikt over de hals heen haha. Dus komt ze wat terug met haar bovenlijf en dat moet ze met name dus beter op leren vangen voor we hoger gaan. En met de 60 cm vind ik dat eigenlijk al. Wrs toch nog ietsje langer zichzelf op de knieën houden en daar zoek ik dus met name tips voor.

Ik wil haar idd geen houdinkje aanleren, maar meer de juiste techniek zodat ze zichzelf goed kan opvangen. Maar wrs is dat een kwestie van bovenbenen trainen :+

En ja, wat je zegt over boomzadels... ;) we hebben niet voor niks een christ

Ik denk trouwens dat jij in de war bent met de BF Stella die lag echt een halve meter boven die pony. De Trekker valt wel mee. Was in het begin met name en Kirsten is niet zo zwaar zodat het zadel direct al goed gaat vormen. Het zadel vormt zich vanzelf meer als ze er meer mee gaat rijden. Maar ja... dat wil ze dus niet :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:34

Nee ik bedoelde echt de Trekker, ik vond dat echt niks hoe knobbelig die er bovenop lag :o
De Stella was gewoon te groot, dat was geen kindermaatje :)

Klinkt toch super hoe jullie nu bezig zijn, en dat is wat mij betreft ook de juiste manier van lichtrijden: jezelf door de beweging iets omhoog laten wippen, net de billen vrij, en weer zachtjes terugverend neerkomen.

Het niet te ver naar voren gaan boven de sprong en jezelf weer goed opvangen bij de landing klinkt ook super, precies wat je zegt: ze zal zelf haar gewicht wat naar achteren brengen, van de voorhand af, omdat ze er anders voorover af valt :P

Is ook ideaal omdat je dan direct na de sprong weer veel sneller recht in het zadel zit en bvb. al snel een korte draai naar de volgende sprong kunt maken... als ze nog eens wedstrijdjes zou willen gaan rijden heeft ze daarmee een hele beste voorsprong op ruiters die pas een paar galopsprongen na de landing weer netjes rechtop met de billen terug in het zadel zitten op een manier waarop ze weer kunnen gaan sturen :P

Ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is: vaker doen en er op letten dat ze niet ploft oftewel nog iets dichter bij de beweging blijven.

Denk aan in-uitjes bvb en dan van een hoogte waarop het nog wat minder "sprong" is en dus makkelijker is om dichter bij de beweging te blijven :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 11:06

Haha, dan kan ik gewoon balkjes neerleggen als in uitje... balkjes LOPEN is toch niks aaaaaaan volgens de pony. Die springt echt over alles heen wat voor haar hoefjes komt. :Y)

Dank voor de tips. kan er zeker weer wat mee.