Chardon At Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karin1994

Chardon At Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:18

hooi,

gister heb ik lekker gereden in de wei, toen kwam mn zusje foto's maken, altijd leuk!

op het moment probeer ik chardon actiever te rijden, zodat hij zelf gaat zakken en dat het er allemaal gewoon wat vlotter uit ziet

met Chardon rijd ik nu B dressuur, maar hoeven nog een winstpunt, ik ben van plan om dan nog in de B te blijven, ik wil het gewoon goed hebben voordat ik überhaupt naar de L wil

Chardon is een 6 jarige ruin, het gaat al hel goed, nu is hij net een week genezen van koliek en pakken we het weer rustigaan op, maar gister mocht hij toch wel weer aan het werk

onze/mijn problemen zijn: mijn houding/ activiteit/ stijfheid/ mijn handen en soms is hij gewoon te eigenwijs om überhaupt te willen lopen :') samen met mijn instructrice zijn we wijken aan het oefenen, en dat gaat ook nog niet echt vanzelf

mijn terugkomend probleem is dat ik te veel aan de voorkant zit, en steeds alles met mn handen wil oplossen heel vervelend voor chardon

ik rijd hobby en heb nooit hoger dan L gereden, ik ben benieuwd hoe jullie ons nu vinden

-01- zijn mooie koppie

Afbeelding

-02- actief rijden ~~}>

Afbeelding

-03- en zakken

Afbeelding

-04- poging tot middendraf, meegeven van mn handen ziet er nogal raar uit :')

Afbeelding

-05- hij word steeds beter en mooier

Afbeelding

-06- heftig beengebruik

Afbeelding

-07- galop was altijd heel moeilijk, nu gaat het zo goed

Afbeelding

-08- de buurman in red is druk druk druk op de achtergrond :')

Afbeelding

-09- herfstkleurtjes

Afbeelding

bedankt voor het kijken :wave:

Ufurio4e

Re: Chardon At Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:34

Wat een leuk beestje zeg.

Ik zou als ik jou was niet te veel versnellen want daardoor gaat achterhand gebruik achteruit.
Hij loopt onder je uit. probeer hem vanaf de stap dieper in te zetten En dan bedoel ik niet in de krul maar meer van achter naar voren zodat hij zijn spieren meer oprekt.

Verder is de laatste foto wel heel heel erg gaaf!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:45

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Iriss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 06:40

wat een leuke paardje heb je..

het is natuurlijk lastig te zien op fotos ( moment opnames)

Maar bij foto twee zie ik dat als jij met impuls wilt gaan rijden dat het paard zijn hoofd omhoog doet.
dit is een best normale reactie maar probeer het paard voor te zijn.
dus werk als volgt:

1. eerst ontspannen rijden
2. ophouding geven dat hij weet dat er een verandering komt
3. been geven
4. en heel snel daarna weer een ophouding ( zo komt die van achter na voor )
5. en daarna weer ontspannen

Je houding:
Probeer je ellebogen bij elkaar te houden en je handen recht op.
zo als je zelf zegt het ziet er bij middendraf raar uit en dat komt omdat je zelf denk ik te veel doet.
blijf lekker ontspannen zitten / lichtrijden alleen iets sneller in tempo. je handen nooit naar voren doen dan valt hij voor weg. dus je handen op de plaats houden alleen je vingers iets openen ''spons los'' je haken naar beneden. en optijd opvangen voor een rustig arbeids draf.

Verder ziet het echt goed uit hoor !

ik hoop dat je iets met mijn tips kan. :) succes

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:49

zoals mijn instructeur zegt "je zit als een kerel, ga is als een meisje zitten" Ellebogen mooi langs je lichaam dragen handen recht op. Jij doet precies wat ik ook doe, handen plat en ellebogen naar buiten. JE midden draf wil je mooi je handen meegeven, maar je hebt ze helemaal gedraaid, niet mooi recht op en je ellebogen als een jockey.
probeer ten alle tijden mooi ontspannen recht op te zitten, diep in je zadel en mooi mee te gaan met je paard. Verder vind ik dat je paard nog wat meer kan ontspannen en over de rug mag lopen.
Veel overgangen rijden, en hals lengte veranderen, van lang laag nr hals strekken en weer iets hoger en korter.

Nadineh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:40

wat je zelf al aangeeft, is die stijfheid, daarom geef ik je als tip om veel te gymnastiseren. dus lekker lang laag en dan rustig proberen het lichaam en de hals los te maken, door lang-lage buigingen te vragen.
en rij met je benen naar je handen toe en niet alleen met je handen. pas als hij wat actiever word in de achterhand kan jij iets meer gaan vragen aan de voorkant, maar blijf er altijd achteraan rijden.

Veel succes samen!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:19

Tips over je armen en handen zijn al gegeven, daar heb ik geen aanvullingen op.
Wat mij verder nog opviel is dat je benen vrij ver naar voren liggen. Je zou ze wat verder naar achteren mogen leggen. Dat is makkelijker als je je beugels iets langer maakt. Waarschijnlijk heb je dan ook wat meer steun aan de wrongen van je zadel.
Verder zou ik veel (schijn)overgangen rijden om je pony actiever te maken. Probeer daarbij echt op je zit terug te rijden, in plaats van met je hand. Je ziet nu op de foto's dat je pony af en toe wat tegen de hand komt, waarschijnlijk omdat jij op die momenten te strak bent in je hand. Het is niet erg als je pony dan eens wat verder voor de loodlijn komt. Zodra hij actiever wordt van achteren, komt dat vanzelf wel weer.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 12:23

marleeentje schreef:
Verder zou ik veel (schijn)overgangen rijden om je pony actiever te maken. Probeer daarbij echt op je zit terug te rijden, in plaats van met je hand. Je ziet nu op de foto's dat je pony af en toe wat tegen de hand komt

pony :')

iedereen ontzettend bedankt voor de tips :)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:52

Ziet er alvast leuk uit.
Wat me wel opvalt bij het versnellen dat ze wat de neiging heeft om haar rug wat weg te drukken en via deze weg de achterhand er maar achter komt.
Ik zou nog wat werken op het neerwaarts voorwaarts en van hier uit overgangen rijden. Op die ontspanning van het voorwaarts neerwaarts. bv. op de kwartlijn.

Deze foto's die ik zie zijn natuurlijk ook maar momentopnames.. :D

Buiten dit, vind ik het er heel leuk uitzien! Leuk type paardje ook!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:00

Leuk paardje! Ik denk dat je 'm best nog wat lager kan laten lopen zodat ie echt loslaat in z'n rug en vanuit daar pas aan de oprichting werken. Dus inderdaad meer richting voorwaarts neerwaarts. Vooral zoals op de tweede foto, daar ben je ;m meer voorwaarts aan het vragen maar hou je in feite teveel van voren tegen waardoor hij omhoog komt. Geef 'm dan ook de ruimte om te gaan. Maar verder ziet het er niet verkeerd uit hoor :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:15

Ik vind dat je een erg mooie houding hebt op je paard, naar mijn beleving mag het paard iets actiever lopen (zie alleen foto's dus of het in het echt zo was weet ik natuurlijk niet)

ga zo door en succes met oefenen :)

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:42

Leuk beestje!
Idd je handen lijden af en toe een eigenleven!
Zelf zou ik een tip geven om overdreven na achter te zitten en voordat je echt gaat rijden even diep in en uit ademen en dan in het zadel gaan zitten.
Heel moeilijk haha!
Je trekt ook en toe je hakken op! Als je nog spoor bandjes hebt zou je die vast moeten maken aan de beugel en singel.. dan lukt dat niet meer zo en ga je echt op je hulpen rijden!
Vind voor de rest wel netjes lijkt me ook niet het makkelijkste paard haha

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 21:27

hee bedankt allemaal voor de reacties!!

bedankt voor jullie goede commentaar!
de tip van het spoorbandje vind ik een ontzettend goed/leuk/grappig idee om wel even mee te gaan experimenteren!

het is inderdaad een leuk type, friesXkwpn die ontzettend leuk gelukt is, maar niet een van het makkelijke soort inderdaad, op het moment zijn we aardig op elkaar afgestemd en dat heeft een tijdje mogen duren

chardon mag inderdaad actiever, helaas gaat hij dan een beetje duwen aan de voorkant, en loopt hij door me heen, daarom moet ik hem eerst een beetje bij me en rond houden

ben op het moment ook veel aan het wisselen met teugels, beginnen met laag en dan iets hoger en dan weer lang en laag, en ik merk dat dat heel erg goed gaat

al bij al hebben we samen nog veel om aan te werken en hoop dat dat ook gaat lukken dankzij een top instructriece en mede bij leerzaam commentaar van ons bokt :)