Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
__Astrid schreef:Hoi!
Maar qua evenwicht merk ik dat ze het enorm moeilijk vind om bochten te nemen, vooral in draf en op rechterhand.
Ze gaat al haar gewicht op haar binnenvoor been plaatsen waardoor ze wat kantelt als het ware.
Als de ondergrond wat glad ligt is dat wel gevaarlijk want dan helt ze dus helemaal naar binnen waardoor ze aan de longe al 2x gevallen is. Onder het zadel kan ik ze recht houden door mijn gewicht op mijn buitenbeugel te zetten.
Maar ze moet dus leren om meer haar gewicht op haar buitenachterbeen (?) te plaatsen, welke oefeningen kan ik hiervoor doen, om er voor te zorgen dat dit verbetert?
__Astrid schreef:Hoi!
ik rijd momenteel een jonge welsh K merrie die nog maar goed 4 is en nog maar een dikke maand echt aan het werk is.
Ze heeft een hele sterke achterhand in beweging en plaatst deze erg onder haar lichaam.
Maar qua evenwicht merk ik dat ze het enorm moeilijk vind om bochten te nemen, vooral in draf en op rechterhand.
Ze gaat al haar gewicht op haar binnenvoor been plaatsen waardoor ze wat kantelt als het ware.
Als de ondergrond wat glad ligt is dat wel gevaarlijk want dan helt ze dus helemaal naar binnen waardoor ze aan de longe al 2x gevallen is. Onder het zadel kan ik ze recht houden door mijn gewicht op mijn buitenbeugel te zetten.
Maar ze moet dus leren om meer haar gewicht op haar buitenachterbeen (?) te plaatsen, welke oefeningen kan ik hiervoor doen, om er voor te zorgen dat dit verbetert?
Verder lukt het meestal wel vrij goed om te wijken voor druk bij bv cirkel verkleinen/vergroten, maar ondanks dat helt ze nog dikwijls naar binnen?
Iemand die kan helpen?
FriesWytske schreef:__Astrid schreef:Hoi!
ik rijd momenteel een jonge welsh K merrie die nog maar goed 4 is en nog maar een dikke maand echt aan het werk is.
Ze heeft een hele sterke achterhand in beweging en plaatst deze erg onder haar lichaam.
Verder lukt het meestal wel vrij goed om te wijken voor druk bij bv cirkel verkleinen/vergroten, maar ondanks dat helt ze nog dikwijls naar binnen?
Iemand die kan helpen?
Denk dat dit voornamelijk een stukje balans is, als ze nog niet zolang onder het zadel is. Dus gewoon kilometers maken. En dan vind ik een oefening als voltes openen en sluiten voor een paard wat nog niet zolang onder het zadel is, een te zware oefening.
aeolusnr1 schreef:Zoals "Sassol" ook al aangeeft, het paard moet op een cirkel idd op het binnenachterbeen dragen, en dus niet op het buitenachter.
Dat de voorhand te veel druk geeft op de binnenzijde kan je zeker al rijdend wel een beetje gaan corrigeren.
Maar ook hier ben je heel verkeerd bezig, door je zelf zo te plaatsen dus meer druk te geven op buitenbeugel ga je eigenlijk het paard net leren om nog meer druk tegen te geven, dit is dus echt verkeerd.
Het is ook daarom dat een goede lesgever heel belangrijk is, die ziet dan ook jouw houding, die ziet wat het paard doet en ziet wat je er tegen probeert te doen.
Neem dus les, dit is een jong paard en is zo op deze manier snel verprutst.
Sassol schreef:__Astrid schreef:Hoi!
Op een cirkel/bocht wil je dat het paard vanuit het binnenachterbeen draagt, dus niet vanuit het buitenachterbeen. Dat het paard dus het gewicht op het binnenvoorbeen plaatst, betekent dat het paard in de bocht 'over de schouder valt'. Als dat gebeurt, blijf je dus naar binnen vallen, met buitenstelling.
Door meer druk op je buitenbeugel te zetten, verplaats je het zwaartepunt.
Het liefste zet je de voorhand correct voor de achterhand. Op de grond werkt dit het beste dmv lange lijnen/dubbele longe. Als je dit niet hebt, kun je wel het paard trainen in correcte lengtebuiging en dragen vanuit het binnenachterbeen. Je begint dan dus met lang en laag, en legt dan het accent op het binnenachterbeen. Dus net voordat je paard zijn binnenachterbeen op wilt tillen stop je er wat extra energie in waardoor de pas van dat been verruimt (en dus beter onder de massa komt).
Paarden zijn ritme gevoelig, dus tel zelf ook mee.
1 net als het paard z'n been op wil gaan tillen.
2 als het paard zijn been net neerzet.
Door met je eigen benen correct mee te lopen met de achterbenen en goed mee te tellen zul je op het juiste moment er extra energie in kunnen stoppen. (1, 2. 1, 2).
Zodra je paard 1 pas haar binnenachterbeen correct (of in ieder geval een stuk beter als echt correct nog teveel gevraagd is) gebruikt stop je met extra energie er in te stoppen en beloon je met stem. Zodra het weer verslechterd ondersteun je meteen.
Altijd lastig om dingen uit te leggen via bericht, maar vat je hem?
__Astrid schreef:Dus: lang en laag recht stuk aanrijden, en dan wat linkerstelling aannemen en bocht naar rechts?
Alles aan hetzelfde tempo en voor de rest niets speciaals qua binnen/buiten been van mezelf of juist extra binnenbeen? Die moet denk ik wel lukken...