Bokken bij spanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Bokken bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 13:52

Hi allemaal!

Ik heb een (klein) probleem met mijn 5-jarige en ben benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken. Als mijn paard iets eng vindt (bijvoorbeeld op buitenrit), heeft hij de neiging om te staken en achterwaarts te gaan. Wil ik hem dan vooruit rijden, dan bokt hij enorm hoog vanuit stilstand (soort capriool: klein stukje omhoog van voor en dan heel hoog uitslaan). Soms doet hij dit ook al voordat ik hem vooruit vraag, alsof het een soort ontlading van de spanning is.

Ik vind het geen punt dat hij aarzelt bij bepaalde dingen, maar dat bokken moet hij natuurlijk afleren. Probleem is alleen dat hij zó hoog gaat dat ik er maar 1 kan uitzitten en dus bang ben om hem op dat moment bv. een tik te geven, want dan lig ik ernaast. Enige manier om in die situaties ergens langs te komen is achterwaarts.

Ook als hij in draf/galop iets eng/moeilijk vindt heeft hij de neiging om in te houden en te hupsen/bokken.

Iemand tips?

jgd

Re: Bokken bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:14

misschien kun je hem al aansporen om het moment dat je voelt dat hij wil gaan inhouden om te stoppen. ik heb zelf een pony gehad die dit deed zodra deze aan het werk moest (houd in nageven en voorwaarts) heb bij deze eerst dit geprobeerd en uiteindelijk 1 keer een behoorlijke tik gegeven waarvan hij zo schrok dat hij niet nog een keer durfde te bokken. soms is overval de beste techniek als niets anders werkt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:18

Negeren, even laten kijken en opnieuw proberen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 14:20

Tabaluga12 schreef:

Issue is vaak dat hij op buitenrit achterwaarts richting sloot/weg o.i.d. gaat, dus dan is negeren niet echt een optie..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 14:20

jgd schreef:
misschien kun je hem al aansporen om het moment dat je voelt dat hij wil gaan inhouden om te stoppen. ik heb zelf een pony gehad die dit deed zodra deze aan het werk moest (houd in nageven en voorwaarts) heb bij deze eerst dit geprobeerd en uiteindelijk 1 keer een behoorlijke tik gegeven waarvan hij zo schrok dat hij niet nog een keer durfde te bokken. soms is overval de beste techniek als niets anders werkt.

Ja, ik denk idd dat het slim is om hem voor te zijn en bezig te houden. En misschien maar een bokriempje aan mijn zadel maken :+

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:21

FCSA schreef:
Tabaluga12 schreef:

Issue is vaak dat hij op buitenrit achterwaarts richting sloot/weg o.i.d. gaat, dus dan is negeren niet echt een optie..

Ik bedoelde het bokken negeren :) Lukt stilzetten dan ook niet?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:23

Professionele ruiter vragen die je paard voor je hier doorheen kan rijden ( dwz: iemand die in staat is om én de bok uit te zitten, te corrigeren én de nog hogere bok daarna uit te zitten en weer te corrigeren. Als je de bok zelf maar nauwelijks uit zit kun je zelf nl niet zo veel).

Heb met mijn pony exact het zelfde probleem gehad. Heeft een prof in 4 a 5 keer buiten rijden volledig opgelost voor me( waarbij er achteraf maar 1 keer "optreden" nodig was).

Probleem is volledig verdwenen, kan nu heerlijk buiten rijden!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 14:24

Tabaluga12 schreef:
Ik bedoelde het bokken negeren :) Lukt stilzetten dan ook niet?

Ah ok, ja, dat is wat ik nu meestal doe. Maar ik vind eigenlijk dat hij dat bokken moet afleren omdat het zo gevaarlijk hoog is. Stilzetten is lastig als hij in z'n achteruit staat; zodra ik mijn been aanleg komt hij in protest.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 14:26

Punz schreef:
Professionele ruiter vragen die je paard voor je hier doorheen kan rijden ( dwz: iemand die in staat is om én de bok uit te zitten, te corrigeren én de nog hogere bok daarna uit te zitten en weer te corrigeren. Als je de bok zelf maar nauwelijks uit zit kun je zelf nl niet zo veel).

Heb met mijn pony exact het zelfde probleem gehad. Heeft een prof in 4 a 5 keer buiten rijden volledig opgelost voor me( waarbij er achteraf maar 1 keer "optreden" nodig was).

Probleem is volledig verdwenen, kan nu heerlijk buiten rijden!

Ja, misschien moet ik dat idd maar doen. Mijn springleraar heeft er een aantal keer opgezeten en kan het wel oplossen (het wordt dan wel echt een rodeo met enorme luchtsprongen), misschien wil hij hem ook eens meenemen naar het bos.

Meestal kan ik overigens probleemloos buitenrijden, hij is ook heel verkeersmak. Maar áls hij dan iets engs ziet...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:28

:) Ik had echt helemaal exact hetzelfde. Superbraaf, volledig verkeersmak, nuchter... maar als hij het in zijn kop had, ineens besloot niet meer vooruit te willen óf als hij een geluid achter hem had wat hem irriteerde, wat hij niet thuis kon brengen, of waar hij bang voor was: Cápriol!! En niet zo zuinig ook!

Echt even investereren in een échte professional!! Is mij in ieder geval heel goed bevallen!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 09:47

Even een update: gisteren weer buitengereden en 2x staak/achteruitloop/bok-situatie gehad. Had een bodyprotector aan gedaan en een bokriempje aan mijn zadel gemaakt, en me stellig voorgenomen om hem een tik te geven. Hij blijkt (omhoog en) opzij te springen in reactie op de tik ipv nog eens te bokken. Fijn! Betekent dat ik het uit kan zitten en het dus hopelijk zelf aan kan pakken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:05

Heel goed TS! Zelf oplossen is het beste en word je het handigste van. Ik vond het ook doodeng om die van mij een tik te verkopen als die zomaar uit het niets stopte met galopperen en dan begon te bokken.
Heb toen ook een bokriempje eraan gehangen en gaan met de banaan. Paard heeft het nog 2x geprobeerd en toen was het afgelopen met het stilstaan en bokken. We spreken hier ook wel over een tijdsbestek van 3 maanden voordat ik het uberhaupt durfde en toen ik het eenmaal gedaan had, dacht ik echt bij mij zelf, had ik dat niet 3 maanden eerder kunnen doen :p

Over een goede ruiter erop zetten heb ik een andere mening over. Heeft bij mij niet gewerkt aangezien mijn paard het niet meer bij de instructrice deed maar nog wel bij mij omdat hij merkte dat ik hem veel minder aanpakte.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:22

Kan zijn, heb inderdaad nadat de goede ruiter er op gezeten heeft, zelf ook nog wel het eea moeten doen. Maar doordat hij wíst dat hij er doorheen gereden zou worden, gaf hij het veel eerder op.
Zijn eerste verzet was echt spectaculair en daar had ik hem zelf never nooit doorheen kunnen rijden. Simpelweg omdat ik het niet uitgezeten had. Daar is hij door de goede ruiter dus doorheen gereden. Heeft daar geleerd dat verzet niet zoveel zin had. Hij heeft daarna bij mij best nog wel even geprobeerd waar de grenzen lagen, maar toen hij dat wist was het ook direct klaar. Heeft bij mij dus niet meer zo spectaculair gereageerd. Kortom: voor ons werkte het goed!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:41

En: in aanvulling: doe ook thuis op het erf veel dingen van het chapiter "schrikparcour" dan wel "vertrouwen parcours".

Vraag of hij over plastic wil lopen zet een stevige brede oxer neer en loop er tussendoor, vraag m stil te staan, als dat goed gaat in zijn eentje in de oxer staan.
Langs flapperend plastic, over metalen platen die geluid maken en veren - elke dag weer iets anders.
En zo lang hij niet bokt (stijgert, caprioolt) en heftige dingen niet nodig zijn, heel veel rust en beloning. Mijn ervaring is, dat een paard op gegeven moment zelf kan besluiten, dat het niet gaat om een monster, maar een ding dat eigenlijk niet meer interessant is.
En vaak: als er tien dingen 'monster-af' zijn, dan is ding nummer elf vaak ook iets waar hij rustiger onder is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:00

Goede tip! Schriktraining staat zeker op de planning.