Hulpen in de M1 tot Z1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J_Verlangen

Hulpen in de M1 tot Z1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:49

Halloooohaaa

Ik train nu op L2 niveau met mijn paard.

Mijn paard heeft eerder bij een vriendin van mij Z1 gelopen. Ik durf niks te proberen qua hulpen omdat ik bang ben dat ik hem verpest. Daarom vraag ik aan jullie:

-Wat zijn de hulpen voor schouderbinnenwaarts?
-Travers?
-appuyeren?
-en keertwendingen?

xxx

superwoman

Re: Hulpen in de M1 tot Z1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:51

Beter pas gaan doen in de les,wanneer je er aan toe bent. Je houding is erg belangrijk en afleren is moeilijker dan aanleren. Ik raad het dus af om zelf te gaan oefenen

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:53

Je zult toch moeten gaan proberen om te kijken op welke hulpen hij reageert...
Heb je les? Dit zou je namelijk het best aan je instructeur kunnen vragen!
Ga in ieder geval niet zelf ''aan klooien''.
En vooral niet bang zijn, zolang je vriendelijk blijft zijn paarden behoorlijk vergevensgezind ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:19

Als ze hem heeft geleerd om aan z'n linker oor te trekken voor SB, is dat de hulp :+.
Het beste kun je dus gewoon in de les hieraan werken ;). Je instructeur/instructrice ziet meer dan wij op bokt uit een verhaal

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:24

superwoman schreef:
Beter pas gaan doen in de les,wanneer je er aan toe bent. Je houding is erg belangrijk en afleren is moeilijker dan aanleren. Ik raad het dus af om zelf te gaan oefenen

Zeker mee eens, maar als jij les hebt zou jou instructeur/trice dit al mee moeten nemen in je lessen!
Vooral het schouder voor is een fijne oefening om een paard rechter te krijgen en de ruiter het gevoel bij te brengen van o.a waar de benen zijn als hij of zij er op zit.
Als je L1 rijd, ben je in je les bezig met L2 als je L2 rijd, ben je bezig met de oefeningen voor de M1 enz.
Zo kom je nooit achter met je oefeningen en als een onderdeel niet lukt, kan je wat langer blijven hangen in een lager niveau zonder de kans op een minpuntje.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:34

Het valt niet in een paar zinnen uit te leggen wat de hulpen zijn, het is een samenspel van been, zit en teugelhulpen. Zeker iets dat je in de les moet leren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:43

Mickielover schreef:
Halloooohaaa

Ik train nu op L2 niveau met mijn paard.

Mijn paard heeft eerder bij een vriendin van mij Z1 gelopen. Ik durf niks te proberen qua hulpen omdat ik bang ben dat ik hem verpest. Daarom vraag ik aan jullie:

-Travers?
-appuyeren?
-en keertwendingen?

xxx

Als je gewoon rustig en geduldig doorgaat met je rijkunstige gevoel te ontwikkelen, dat duurt jaren, dan zul je op een dag ontdekken dat je vraag overbodig is omdat je dan zelf voelt wat het antwoord op je vraag is.
Dat is het moment dat je aan dat soort oefeningen mag beginnen.

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:13

Okee dankjullie wel !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:32

Mickielover schreef:
gelopen. Ik durf niks te proberen qua hulpen omdat ik bang ben dat ik hem verpest. Daarom vraag ik aan jullie:

-Travers?
-appuyeren?
-en keertwendingen?

xxx

Ik ben niet zo flauw, je kunt er alleen maar van leren hoor. Ik vind het ook nog steeds lollig met een hoger opgeleid paard van alles te proberen, gewoon eens kijken of hij het voor me doet. Gaat er iets fout dan weet je ook gelijk dat je het verkeerd vroeg :P

Schouderbinnenwaarts rij je eigenlijk gewoon hetzelfde in alsof je een volte in wil rijden, als je de stelling en buiging hebt die je nodig hebt, vraag je met je binnenbeen op dat hij op het lijntje langs de hoefslag blijft gaan, je zit zelf met schouders en heupen in dezelfde hoek als je paard maar kijkt richting het punt aan het einde van de hoefslag waar je op af rijdt. Je buitenteugel hou je er aan om te zorgen dat het paard niet teveel stelling gaat pakken.

Travers is het gemakkelijkste om mee te beginnen op een grote volte en dan de achterhand met je buitenbeen een beetje naar binnen duwen.
De stap erna is om een kleine volte te rijden, net voor je eruit komt rij je met die buiging verder parallel aan de hoefslag. Dus je buitenbeen houdt de achterhand naar binnen, je binnenbeen bewaakt de buiging. Je kijkt ook weer waar je naartoe rijdt. Let op dat je met je gewicht mee gaat in de beweging, als je naar buiten zakt werk je de beweging tegen.

Het appuyement rij je in door met het binnenbeen buiging op te vragen op de singel, je buitenbeen ligt naar achteren en vraagt het paard scharend voorwaarts-zijwaarts te gaan, met je handen maak je eigenlijk een soort frame waarbij de binnenhand de stelling bewaakt en de zijwaartse beweging toestaat, de buitenhand controleert dat de voorhand voor de achterhand blijft en dat het paard ook weer niet overbuigt met de schouder eruit gedrukt.

Keertwendingen rij je in met een actieve verzamelde stap, in travers, met je handen leidt je de voorhand rond de achterhand, het binnenbeen houdt buiging en met je benen zorg je dat het paard door blijft stappen en geen spilbeen laat staan of rond de middenhand gaat draaien of dergelijke fouten. Het gewicht is heel licht neigend naar de kant waar het paard naartoe moet draaien maar omdat je binnenbeen op de singel blijft en het buitenbeen erachter gebeurt dat eigenlijk al min of meer vanzelf. Het makkelijkste om mee te beginnen is eerst een kwart keertwending ipv gelijk all the way, en dan actief er weer uitstappen. Ook eerst groter rijden en dan pas kleiner, het doorstappen van de benen is het voornaamste probleem waar mensen tegenaan lopen.

Veel plezier. Een paard heeft een beregoed geheugen, die oefeningen rij je er echt niet zomaar 'uit', dat ze nog niet mooi lukken, och, dat kun je altijd nog bijschaven.

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:40

Urielle schreef:
Mickielover schreef:
gelopen. Ik durf niks te proberen qua hulpen omdat ik bang ben dat ik hem verpest. Daarom vraag ik aan jullie:

-Travers?
-appuyeren?
-en keertwendingen?

xxx

Ik ben niet zo flauw, je kunt er alleen maar van leren hoor. Ik vind het ook nog steeds lollig met een hoger opgeleid paard van alles te proberen, gewoon eens kijken of hij het voor me doet. Gaat er iets fout dan weet je ook gelijk dat je het verkeerd vroeg :P

Schouderbinnenwaarts rij je eigenlijk gewoon hetzelfde in alsof je een volte in wil rijden, als je de stelling en buiging hebt die je nodig hebt, vraag je met je binnenbeen op dat hij op het lijntje langs de hoefslag blijft gaan, je zit zelf met schouders en heupen in dezelfde hoek als je paard maar kijkt richting het punt aan het einde van de hoefslag waar je op af rijdt. Je buitenteugel hou je er aan om te zorgen dat het paard niet teveel stelling gaat pakken.

Travers is het gemakkelijkste om mee te beginnen op een grote volte en dan de achterhand met je buitenbeen een beetje naar binnen duwen.
De stap erna is om een kleine volte te rijden, net voor je eruit komt rij je met die buiging verder parallel aan de hoefslag. Dus je buitenbeen houdt de achterhand naar binnen, je binnenbeen bewaakt de buiging. Je kijkt ook weer waar je naartoe rijdt. Let op dat je met je gewicht mee gaat in de beweging, als je naar buiten zakt werk je de beweging tegen.

Het appuyement rij je in door met het binnenbeen buiging op te vragen op de singel, je buitenbeen ligt naar achteren en vraagt het paard scharend voorwaarts-zijwaarts te gaan, met je handen maak je eigenlijk een soort frame waarbij de binnenhand de stelling bewaakt en de zijwaartse beweging toestaat, de buitenhand controleert dat de voorhand voor de achterhand blijft en dat het paard ook weer niet overbuigt met de schouder eruit gedrukt.

Keertwendingen rij je in met een actieve verzamelde stap, in travers, met je handen leidt je de voorhand rond de achterhand, het binnenbeen houdt buiging en met je benen zorg je dat het paard door blijft stappen en geen spilbeen laat staan of rond de middenhand gaat draaien of dergelijke fouten. Het gewicht is heel licht neigend naar de kant waar het paard naartoe moet draaien maar omdat je binnenbeen op de singel blijft en het buitenbeen erachter gebeurt dat eigenlijk al min of meer vanzelf. Het makkelijkste om mee te beginnen is eerst een kwart keertwending ipv gelijk all the way, en dan actief er weer uitstappen. Ook eerst groter rijden en dan pas kleiner, het doorstappen van de benen is het voornaamste probleem waar mensen tegenaan lopen.

Veel plezier. Een paard heeft een beregoed geheugen, die oefeningen rij je er echt niet zomaar 'uit', dat ze nog niet mooi lukken, och, dat kun je altijd nog bijschaven.

Dankjewel ! hier ga ik zeker iets meer doen ! x

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:42

Ik heb eens het geluk gehad om te rijden op een Haflinger die Z had gelopen. Ik zelf zat toen op L1 niveau, maar had al wel schouderbinnenwaarts en achterwaarts etc. geleerd. Ik ben toen zelf eens wat hulpen gaan proberen, waarvan ik dacht dat ze goed waren. En dat was ook zo, zij reageerde perfect en deed appyementen, keertwendingen om de achterhand, traver, schouderbinnenwaarts. Als je gewoon normaal kan rijden, en je hebt altijd goed hulpen geleerd bij het rijden, dan kan je eigenlijk al wel een beetje in je hoofd nagaan welke hulpen je (ongeveer) moet gebruiken. En dan gewoon eens proberen. Reageert hij niet? Dan doe je iets niet goed. Reageert hij wel? Dan heb je waarschijnlijk de goede hulpen te pakken. Dit is trouwens wel iets dat je dan natuurlijk niet elke keer moet doen als je het niet zeker weet, maar probeer maar eens een beetje uit te vogelen.

En ik moet zeggen dat ik ook erg veel heb geleerd van de grand-prix filmpjes!