Te snelle pony en pony blokkeert haar kaak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Te snelle pony en pony blokkeert haar kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 17:51

Hallo!

Ik heb 2 vragen!
Vraag 1:
Mijn pony is echt te snel voor woorden als ze een pacourtje springt. Ik kan haar wel houden enzo want het is niet zo dat het gevaarlijk hard gaat maar ik wil het ook graag netjes doen en dus moet het gewoon rustiger :p maar als je een wedstrijd rijd mag je tussen door geen voltes maken. Hebben jullie hier tips voor? Klinkt dom maar ik zat ook te denken aan een ander bit, ik heb nu een dubbel gebroken watertrens.
Maar ik wil zeker geen bit dat pijn doet in de mond van het paard. Als je een bit weet of een andere oplossing of tips, alles is welkom!
Btw bij dressuur was ze eerst ook super snel en nu is haar tempo in de galop echt gewoon zoals het hoort ;)

Vraag 2:
Mijn pony buigt haar hals heel moeilijk op een volte, volgens mijn instructrice heeft ze hele sterke kaken en blokkeert ze haar kaken als het waren.
Hebben jullie hier tips voor?

Alvast bedankt! :)

Anoniem

Re: Te snelle pony en pony blokkeert haar kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:46

Is het niet wat om dressuurlessen te gaan nemen, zodat je leert hoe je je paard terug kunt nemen zonder bit, en hoe je haar netjes van achter naar voren over de rug leert rijden?
Als je echt goede les hebt, kun je je paard ook recht richten, buigen is niet alleen de hals, maar in het hele lijf, alleen de hals buigen is stelling vragen, lichaam is buiging.
Imo wijst het feit dat ze niet loslaat in kaak en nek, dat ze ook de rug vasthoudt, en als je wilt rijden en haar heel wilt houden, lijkt het mij heel raadzaam om haar correct te leren rijden, zodat ze haar lichaam ook tijdens het springen goed gebruikt.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:50

Yamcha schreef:
Is het niet wat om dressuurlessen te gaan nemen, zodat je leert hoe je je paard terug kunt nemen zonder bit, en hoe je haar netjes van achter naar voren over de rug leert rijden?
Als je echt goede les hebt, kun je je paard ook recht richten, buigen is niet alleen de hals, maar in het hele lijf, alleen de hals buigen is stelling vragen, lichaam is buiging.
Imo wijst het feit dat ze niet loslaat in kaak en nek, dat ze ook de rug vasthoudt, en als je wilt rijden en haar heel wilt houden, lijkt het mij heel raadzaam om haar correct te leren rijden, zodat ze haar lichaam ook tijdens het springen goed gebruikt.

Hey, ik heb al les van een internationale ruiter, maar ik vroeg even op bokt, zonder bit krijg je haar niet nagefelijk en is ze niet echt goed te remmen, ik probeer inderdaad ook het lichaam te buigen, heb je misschien ook tips qua oefeningen onder het rijden? Dankjewel voor je reactie!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:52

Toch goed blijven oefenen op rem, stuur en schakelen. Dat is toch wel heel belangrijk. Vooral veel schakelen helpt je controle te verbeteren. Het is ook een kwestie van veel doen, dan wordt het beter.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:53

zoutenootjes schreef:
Toch goed blijven oefenen op rem, stuur en schakelen. Dat is toch wel heel belangrijk. Vooral veel schakelen helpt je controle te verbeteren. Het is ook een kwestie van veel doen, dan wordt het beter.

Oke dankjewel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:12

Maar als je paard zonder bit niet te remmen is, en niet nageeflijk (hoe kan je paard überhaupt nageeflijk zijn als ze de kaak blokkeert, hoe zie je dat voor je?) dan is dat imo een rijtechnisch probleem, je moet je paard zonder iets terug kunnen rijden, ik doe dat op mijn zit en ademhaling, kan je niet eens uitleggen hoe, dat is gevoel, en je moet je paard zo rijden dat ze de rug wil loslaten, de buikspieren aanspant en kaak en nek loslaat. Nageeflijkheid is imo niets anders dan dat, je rijdt je paard voorwaarts, je zit mee met de beweging, met zachte billen en zachte bovenbenen, swingen zeg maar, met de rug mee, en eigenlijk zou je paard daar de rug al op moeten loslaten. Je rijdt haar voorwaarts, met losgelaten rug, vangt op met je hand, en daarop laat je paard kaak en nek los, en jij geeft na.
Maar dat is imo basiswerk, echt basiswerk, en als je dat niet voor elkaar hebt, die losgelatenheid, hoe wil je dan in hemelsnaam een parcours rondkomen, je kunt ze dan niet terugnemen, je kan niet verantwoord springen want elke sprong krijgt je paard een klap in de rug.

Wat buigen onder het rijden betreft, als ik een wending maak, kijk ik in de richting waar ik heen wil, vraag heel licht stelling met binnenhand (daar wiebel ik een soort van mee, en ik geef hem iets mee naar voren), ik hou tegelijk mijn buitenteugel eraan, omdat ik niet wil dat mijn paard over de buitenschouder wegloopt, stuur met mijn navel waar ik heen wil, en ik maak mijn binnenbeen lang, en leg mijn buitenbeen iets naar achter om de achterhand te begrenzen.
Mijn paard is supernageeflijk, volgt mijn hand altijd, maar op haar moeilijke kant wil ze weleens tegen mijn binnenbeen in komen (ze wil eigenlijk plat door de bocht) ik negeer dat, ga ook niet extra been geven, ik begrens de buitenschouder en de achterhand, en na verloop van tijd is het makkelijker voor haar, plus ze blokkeert niks, omdat ik haar niet dwing, en die buiging niet erin schop met mijn binnenbeen, ik begrens de buitenschouder en de achterhand alleen maar.
Wil ze rechtsom nog even vasthouden, is prima, dan blijf ik van die rechterkant af, en ga rijden met buitenstelling, een trekwedstrijd heeft toch geen zin, dat verlies je. Het maakt mij niet uit ook als ze maar wel rechtsom gaat, en niet over de buitenschouder wegloopt. En omdat ik niets forceer en niet vasthou, laat zij los, en kunnen we uiteindelijk op beide kanten heel fijn rijden, waarbij het tempo van mij is.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:20

Ik kan haar wel met halster rijden maar ze wilt dan gewoon niet nagefelijk omdat ze ook die kaak blokkeert dan en ze word alleen maar sterker met het halster en als mijn pony sterker word word ze ook een bom met energie. Met springen kan ik haar wel remmen maar wel met moeite, ze vind springen iets te leuk en dan wilt ze graag hard en zoals ik al zei onder het trainen kan ik zo veel rondjes maken tot ze rustig is en dan gaat t gewoon prima maar in een wedstrijd kan ik dat moeilijk doen ;p bedankt voor je lange uitleg :p rbtw remmen op zit lukt ook wel maar in een pacour is het gewoon een en al bom

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:15

contra stelling = stelling naar buiten en schouder binnenwaarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:08

SB heeft geen zin als je je paard niet kunt buigen. Beter investeert TS in goede les imo.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:18

Eens met Yamcha. Vooral goed les is belangrijk, juist om te verbeteren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:49

marijacindy schreef:
Vraag 1:
Mijn pony is echt te snel voor woorden als ze een pacourtje springt. Ik kan haar wel houden enzo want het is niet zo dat het gevaarlijk hard gaat maar ik wil het ook graag netjes doen en dus moet het gewoon rustiger.

Eh, wat wil je nu precies...?
Krijg je geen punten van de jury in de caprilliproef...?

Springen maakt doorgaans nogal wat stresshormonen los in je paard dus de wens "dat het netjes gaat" vind ik gevaarlijk.
Als het dier loeihard gaat, maar braaf te sturen is, zou ik zeggen: werk aan de rust. Af en toe een balkje lopen in stap of draf, oefenen op hetzij "grids" (heet dat "een lijntje" in het nederlands?) zodat ze "leert" dat ze kalm en ontspannen 2, 3 of 4 sprongetjes acter elkaar kan maken,
hetzij op gebroken ijntjes (2 of 3 hindernissen, die je alleen achter elkaar springt, as sprong 1 kalm ging).

Pas als de rust er is tijdens het springen, kun je aan dingen zoals "netjes" gaan denken.

marijacindy schreef:
ik zat ook te denken aan een ander bit, ik heb nu een dubbel gebroken watertrens.
Maar ik wil zeker geen bit dat pijn doet in de mond van het paard. Als je een bit weet of een andere oplossing of tips, alles is welkom!

Denk eens aan een balansteugel. Zelf te maken uit dik touw van de watersporthandel. (Lees deze pagina eens: http://www.unbridled.nl/LTJ.htm; of kijk hier: http://www.ttouch.com/shop/index.php?productID=213)

marijacindy schreef:
Mijn pony buigt haar hals heel moeilijk op een volte, volgens mijn instructrice heeft ze hele sterke kaken en blokkeert ze haar kaken als het waren.
Hebben jullie hier tips voor?

Alvast bedankt! :)

Ieder paard heeft hele sterke kaken - wat wil je tenslotte: ze moeten uren en urenlang gras, hooi en wat al niet aan cellulose kauwen!
De grote vraag is, waarom ze in haar kaken "blokkeert" ipv soepel in te buigen.
Yamcha heeft daar goede dingen over gezegd!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:58

yamcha heeft helemaal gelijk en welk niveau je ook rijd zegt niks! de 1 kan beter les geven en de andere beter rijden.
dingen zoals 'kaak blokkeren' komt niet vanuit de kaak maar vanuit spanning in de lichaam ,hals,rug etc.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:53

"Yamcha" heeft idd helemaal gelijk.
Jij krijgt nu blijkbaar les , maar echt niet voldoende om je echt op de fouten te wijzen.
De fout zit echt niet bij het paard, hoe vrolijk of voorwaarts het paard ook mag zijn, dit heeft er echt niets of weinig mee te maken, leer zelf eerst de fout bij jezelf te zoeken.
Dit kan idd rijtechtnisch opgelost worden, jouw kennis en kunde, jouw rijkunst moet dus technisch verbeteren, en daar bovenop moet je dan nog het kunnen inlezen van je paard en het gevoelsmatig aanvoelen en reageren.
Nog een hele klus voor de boeg dus.
Neem goed les.