Pony loopt lang en laag maar wil niet rond.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Pony loopt lang en laag maar wil niet rond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 17:57

Ik rij sinds een 3,5 maand een pony van 15jr.
Ze heeft tot haar 10/11jr in de manege gelopen als beginnerspony.
Dan hebben de huidige eigenaren haar gekocht en 1,5jr gereden. Bij hun liep ze altijd met een martingaal aan en sprongen ze er lage sprongetjes mee.
Toen heeft ze ongeveer 2,5jr stilgestaan en nu rij ik haar.
Ik krijg haar absoluut niet aan de teugel, ik focus er absoluut niet op. Vind alleen dat ze na 3 maanden toch wel mag gaan zakken. Zodra ik contact op de teugel zet doet ze haar hoofd omhoog en blijft ze daar lopen. Laat ik haar dan los (waslijnteugels) dan loopt ze met haar neus over de grond.
Ik heb alles al geprobeerd qua nageefelijkheid maar niks lijkt te werken.

http://www.youtube.com/watch?v=f7O6oDPcGfQ Op dit filmpje loopt ze aan een losse teugel en dan is dit haar houding. Zodra ik haar oppak gaat haar hoofd nog hoger.

Hoe kan ik haar nu wat meer laten zakken terwijl ik contact op de teugel heb? Hoe stel ik haar ronder in want zodra er druk op komt gaat haar hoofd omhoog...
Iemand tips voor zo'n pony..

justkid

Re: Pony loopt lang en laag maar wil niet rond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:15

Wat wil je ermee dressuur of western?
Ik denk dat je gewoon heel veel geduld moet hebben, als het een beginnerspony is geweest dan heeft ze een manier gevonden waarbij ze zichzelf beschermt. Ik denk dat je alleen met heel veel gevoel iets meer kunt proberen maar ik zou het eerst gewoon bij been/zit en nekreining houden.
Misschien kan een tandarts iets betekenen of is ze daar al geweest?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 18:17

Dressuur, zadel was eenmalig omdat springzadel nog bij zadelmaker lag.

Denk niet dat ze een tandarts ziet, is niet mijn pony dus kan ik helaas niet beslissen..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:21

Maar je bent bekend met western toch? dan zou ik de basis daarvandaan halen en de eigenaren eens polsen over een tandarts. Misschien heeft ze wel haken of ander ongemak. En heb je het al eens geprobeerd met een halstertje?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:23

Als het je na maanden niet lukt, kun je beter eens les gaan nemen. Dat brengt je een stuk verder dan aan te blijven modderen.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:25

Probeer heel veel overgangen te rijden en heel veel figuren en dat dan vooral op benen en zit. Grote volte volte 15 meter slangevolte gebroken lijn gebroken lijn 5 meter gebroken lijn met een volte 10m op de x links en rechts omkeer. Bij elke letter een figuur. Probeer ook overgangen te maken binnen te figuren. Door dit te doen word je paard lekker actief en los en zal hij sneller nageven

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:27

Lang en laag met lange teugel heeft alleen zin als de pony nageeflijk is/wordt gereden. Dat is ze nog niet.
Als ruiter moet je zorgen voor een licht contact met de mond en dat je de pony aan het been rijdt.
Rijd voltes, figuren, tempowisselingen, overgangen.
Als je dat op orde hebt, zal de pony (eerst kleine stukjes) nageeflijk gaan lopen.
Dat is de basis.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 18:32

ryukapple schreef:
Probeer heel veel overgangen te rijden en heel veel figuren en dat dan vooral op benen en zit. Grote volte volte 15 meter slangevolte gebroken lijn gebroken lijn 5 meter gebroken lijn met een volte 10m op de x links en rechts omkeer. Bij elke letter een figuur. Probeer ook overgangen te maken binnen te figuren. Door dit te doen word je paard lekker actief en los en zal hij sneller nageven

Dit doe ik continu maar dan gaat ze met haar neus over de grond lopen zonder daarbij haar rug te gebruiken..

Justkid: Ik ben bekend met western ja, die basis werkt bij haar ook niet.
Spreek de eigenaren eigenlijk nooit..
Nee vertrouw haar nog niet op een halster maar vermoed dat ze dan ook lang/laag gaat zonder ruggebruik

Ankie2011 Na maanden is wat overdreven, ze is goed en wel 3,5 mnd terug onder het zadel. Eerste twee maanden bestonden uit stappen, rechten lijnen en kleine stukjes draf om balans te kweken, heb niet op haar hoofd gelet. Ben nu een maand wat intensiever bezig, en pas 5x de galop ook meegepakt.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:35

Juist door les te nemen kun je er wat frisser tegenaan kijken. Een instructeur ziet beter wat je kunt doen dan jezelf. Zeker bij een paard dat pas 3,6 maand terug onder het zadel is is les nemen aan te raden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 18:42

Ik heb een instructeur maar niet met dit paard, dit is niet mogelijk gezien de instructeur 25km verderop woont en niet aan huis komt. Pony meenemen is ook niet mogelijk gezien de eigenaren dit niet willen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:54

Begin aller eerst op het goede been te licht rijden in draf. veel tempo wisselingen en overgangen rijden met enkel contact op 2 teugels. Op de voltes in stap inbuigen om je binnenbeen, gaat dit goed probeer je het in draf. Ook op de rechte lijnen stelling naar binnen vragen. Kan je het goed inbuigen om je binnenbeen kan je ook Contra stelling gaan rijden, eerst in stap en kleine stukjes draf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:40

senna21 schreef:
Lang en laag met lange teugel heeft alleen zin als de pony nageeflijk is/wordt gereden. (....)
Dat is de basis.

Pardon....?
Juist bij een wat ouder en verreden paard heeft hals strekken een wezenlijke functie! !

Door de hals te laten strekken, kan de pony alsnog haar rug bol gaan maken en haar ruiter op een correcte wijze gaan dragen. Trek daar rustig een half jaar voor uit.
In die tijd bouw je spieren op (mede geholpen door overgangen op zit en gewicht en oltes aan een vrijwel losse teugel).
Een pony of paard die dit niet kan, kun je helaas wel in de krul trekken, maar rijkunstig kun je er verder niets mee.

(In termen van het skala: werk eerst aan de losgelatenheid - waarbij je dus ook echt herstelwerk moet doen. )

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:45

Janneke2 schreef:
senna21 schreef:
Lang en laag met lange teugel heeft alleen zin als de pony nageeflijk is/wordt gereden. (....)
Dat is de basis.

Pardon....?
Juist bij een wat ouder en verreden paard heeft hals strekken een wezenlinke functie! !

Door de hals te laten strekken, kan de pony alsnog haar rug bol gaan maken en haar ruiter op een correcte wijze gaan dragen. Trek daar rustig een half jaar voor uit.
I die tijd bouw je spieren op (mede geholpen door overgangen op zit en gewicht en oltes aan een vrijwel losse teugel).
Een pony of paard die dit niet kan, kun je helaas wel in de krul trekken, maar rijkunstig kun je er verder niets mee.

(I termen van het skala: werk eerst aan de losgelatenheid - waarbij je dus ook echt herstelwerk moet doen. )

Wat senna21 zegt is wel waar ;) Ieder paard kan met zn kop omlaag rondjes lopen, geen probleem.
Nu doet de achterhand niks en klapt die op de voorhand. Bovenlijn laat niet los, buikspieren spannen niet aan en rug bol maken heb je niet veel aan, hij moet zijn rug ontspannen zodat hij lengtebuiging kan aannemen.

TS is t beestje wel gezond? Geen artrose in de 1e/2e/3e halswervel waardoor het pijn doet om opgerichter te lopen?
En verdiep je eens wat meer in de AdB manier, werkt bij mijn pony erg goed (drukte makkelijk zijn onderhals eruit tijdens het oprichten).

Edit: Longeren met bijzet al geprobeerd?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:50

MelissaV schreef:
Dit doe ik continu maar dan gaat ze met haar neus over de grond lopen zonder daarbij haar rug te gebruiken..

Dit wordt wel "boren" genoemd. De truc is drijven. Doorgaans schiet de hals dan weer de lucht in, dus word het dan zoeken naar een middenweg. Telkens weer hals strekken vragen, voorwaarts vragen en zoeken naar de combinatie.
Ook balkjes lopen kan helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:51

.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:06

Amiigo schreef:
Ieder paard kan met zn kop omlaag rondjes lopen, geen probleem.
Nu doet de achterhand niks en klapt die op de voorhand. Bovenlijn laat niet los, buikspieren spannen niet aan en rug bol maken heb je niet veel aan, hij moet zijn rug ontspannen zodat hij lengtebuiging kan aannemen.

Idd: ieder paard kan boren, dat klopt.

Maar dat is geen enkele reden, om zoiets belangrijks als ontspanning, losgelatenheid en juiste spieropbouw dan maar over te slaan en de basisoefening "halsstrekken" pas uit te voeren als het dier "aan te teugel" zou zijn (kop omlaag ;) - enzo).

We hebben het over een verreden pony van 15, die dus vele jaren gelopen heeft op de manier die men vroeger wel aanduidde als "schenkelganger" (het tegenovergestelde van "rugganger").
En als gezegd: eerst is het loslaten en de juiste spieropbuw aan de orde - tot die tijd is echte nagefelijkheid niet mogelijk.
Nagefelijkheid gaat over een paard, dat met verende tred,
met correct aangespannen spiergroepen (dus de rugganger),
op correcte wijze aangespannen spieren (dus aanspanning vanuit ontspanning, niet vanuit defensief aanspannen tegen wiebelende manegeruiters)
bereid is de hand van de ruiter aan te raken.

(In de krul, kop naar beneden etc. kan uiteraard altijd.)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:19

Jannek, senna zegt helemaal niks over in de krul/kop naar beneden.
Ze doelt alleen dat het halsstrekken pas een functie heeft als de pony nageelfijk loopt en dit verkrijg je alleen met contact met de mond te hebben en van daaruit te drijven zodat de pony de druk wilt aannemen en vanuit daar kan de amazone de hals laten strekken. Als de pony dan het hoofd omhoog wilt doen, weer bijdrijven zodat je de voorwaartste drang houdt.
De amazone rijdt met losse teugels zonder contact en zo kan je ook niet nageeflijk halsstrekken en het heeft weinig nut opmdie manier.

Ts, neem je teugel een stukje korter zodat je een verbinding hebt met de mond. Je voelt een lichte druk op je teugel, drijf bij met je benen maar vloei de druk van voren af door je handen te ontspannen en eventueel wat naar voren te schuiven.
Met een losse fladder teugel heb je heel weinig aan?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:21

Als ze jaren manege pony is geweest in de manege lessen is de kans heel groot dat ze mega vast zit en het niet eens kan. Vraag de eigenaar of er ene keer een osteo naar kan kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:56

lucifertje schreef:
Janneke, senna zegt helemaal niks over in de krul/kop naar beneden.

;) Klopt.
Senna had het over "dat halsstrekken geen zin zou hebben als er geen nagefelijkheid is"
Amiigo had het over "kop naar beneden".

lucifertje schreef:
Ze doelt alleen dat het halsstrekken pas een functie heeft als de pony nageelfijk loopt en dit verkrijg je alleen met contact met de mond te hebben en van daaruit te drijven zodat de pony de druk wilt aannemen en vanuit daar kan de amazone de hals laten strekken.

Dat is een mooi doel - maar compleet onhaalbaar voor deze pony. (Nu ja, het eerste half jaar, of iets van dien aard.)
Waar ik het wel mee eens ben: zachtjes contact nemen, drijven en vragen om de hals te strekken.

Maar "drijven, zodat ze wil aannemen" - nee.
(Voor een paard zijn dat sowieso 2 verschillende dingen. Een jong, niet bedorven paard zal heus het bit willen aannemen. Een verreden pony heeft daar zo haar eigen gedachten bij.)

En je kunt een paard "opsluiten". Een braaf, goedgereden paard, die kun je met je kuiten de neus naar voor duwen.
Is het dier niet bang etc voor het bit/ de hand, dan kun je merken, dat het dier harder an het bit gaat trekken. (Of als het dier zijn evenwicht verliest.... Dat noemen we op het bit, ipv. aan het bit.)
En als het dier dit "opgesloten zijn" niet prettig vind, kun je een soort van nagefelijkheid krijgen.

De echte nagelijkheid kot uit het lichaam plus geest van het hele paard, dat in vertrouwen de hand van de ruiter aanraakt, vanuit een soepel lichaam. (Dat is iets anders dan balen van het opgesloten zijn.)

lucifertje schreef:
Als de pony dan het hoofd omhoog wilt doen, weer bijdrijven zodat je de voorwaartste drang houdt.

Dit is botweg straffen.
Mijn voorkeur heeft het, uit te zoeken, waarom een dier die neus omhoog steekt.
Het kan stoutigheid zijn, maar ook stijfheid - en stijfheid werk je echt niet weg, door met je kuiten de brave neus naar voor te duwen, terwijl je voor extra druk zorgt.
Stijfheid neem je weg, door met een bijna los teugeltje goed voorwaarts te rijden (opwarmen) grote voltes te rijden en op zit en benen (ideaal: een echte losse teugel) overgangen en "schakeltjes" te rijden.

lucifertje schreef:
De amazone rijdt met losse teugels zonder contact en zo kan je ook niet nageeflijk halsstrekken en het heeft weinig nut opmdie manier.

Het heeft 1 enkel, maar zeer belangrijk nut: de juiste spieren aan het werk krijgen.
Vandaar dat ik halss trekken een basis kwestie vind (en dus niet vind, dat het dier eerst etc.etc.)

Daar kan drijven bij horen (aan boren heb je idd niets) maar teugelcontact is er niet voor nodig. Denk maar aan een pard dat los in de wei loopt, of aan een halster wordt gelongeerd: 2x geen teugelcontact, maar wel de juiste spieren actief.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:06

Op je filmpje zie je de pony soms héél even een beetje richting nagefelijkheid gaan. Het is de kunst te weten wanneer ze dat dus doet en haar ruimschoots daarvoor te belonen. Je teugels zijn wat mij betreft té los, ze kan zo je hand ook niet opzoeken (wat nodig is voor die nagefelijkheid).
Als je les neemt kan iemand je daarbij helpen, dat je exact dat tempo rijdt met die teugellengte waar ze hele kleine stukjes nagefelijk op loopt. Neem ruim je tijd hiervoor, ze moet spieren kweken na al die jaren stilstaan!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:12

Janneke 2, met kop omlaag lopen bedoel ik mee stofzuigen, beetje lala rondjes lopen, niet omlaag trekken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:35

Hoi Amiigo,

goed dat je het zegt, want wat je er precies mee bedoelt is mij niet duidelijk.

Maar als gezegd: idd: ieder paard kan boren
(en dat is niet de oplossing, maar de stelling, dat "een paard eerst nagefelijk zou moeten zijn en dan pas hals strekken" is ook de oplossing niet).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:42

Als ik gequote wordt, dan graag goed doen :P
Ik zie de pony boren, zonder teugelcontact. Iets wat weinig met 'halsstrekken' te maken heeft.
Fransje verwoordt wat ik blijkbaar niet heb over kunnen brengen.
TS, ik hoop dat deze tips je verder helpen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:48

Voor het nageefelijk zijn is het wel belangrijk dat het paard de juiste lentebuiging aanneemt. Hiervoor is het belangrijk dat je op het juiste been lichtrijdt. In het filmpje rijdt je op het verkeerde been en dat heeft tot gevolg dat je gaat zitten op het moment dat zijn binnenachterbeen moet ondertreden. Om goed onder te treden met het binnenachterbeen moet de lange rugspier aan de binnenzijde lang en ontspannen zijn. Is lastig als je op dat moment net gaat zitten. Druk op een spier = korter worden. Kan een momentopnamen zijn dat je nu op het verkeerde been zat.....maar je moet hier altijd op letten natuurlijk. Succes!
Het ziet er wel ontspannen uit

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:37

Janneke2 schreef:
lucifertje schreef:
Janneke, senna zegt helemaal niks over in de krul/kop naar beneden.

;) Klopt.
Senna had het over "dat halsstrekken geen zin zou hebben als er geen nagefelijkheid is"
Amiigo had het over "kop naar beneden".

lucifertje schreef:
Ze doelt alleen dat het halsstrekken pas een functie heeft als de pony nageelfijk loopt en dit verkrijg je alleen met contact met de mond te hebben en van daaruit te drijven zodat de pony de druk wilt aannemen en vanuit daar kan de amazone de hals laten strekken.

Dat is een mooi doel - maar compleet onhaalbaar voor deze pony. (Nu ja, het eerste half jaar, of iets van dien aard.)
Waar ik het wel mee eens ben: zachtjes contact nemen, drijven en vragen om de hals te strekken.

Maar "drijven, zodat ze wil aannemen" - nee.
(Voor een paard zijn dat sowieso 2 verschillende dingen. Een jong, niet bedorven paard zal heus het bit willen aannemen. Een verreden pony heeft daar zo haar eigen gedachten bij.)

En je kunt een paard "opsluiten". Een braaf, goedgereden paard, die kun je met je kuiten de neus naar voor duwen.
Is het dier niet bang etc voor het bit/ de hand, dan kun je merken, dat het dier harder an het bit gaat trekken. (Of als het dier zijn evenwicht verliest.... Dat noemen we op het bit, ipv. aan het bit.)
En als het dier dit "opgesloten zijn" niet prettig vind, kun je een soort van nagefelijkheid krijgen.

De echte nagelijkheid kot uit het lichaam plus geest van het hele paard, dat in vertrouwen de hand van de ruiter aanraakt, vanuit een soepel lichaam. (Dat is iets anders dan balen van het opgesloten zijn.)

Ik ben het hier helemaal met je eens. Als de paard je hand niet vertrouwt krijg je never nooit een correcte nageeflijkheid.

lucifertje schreef:
Als de pony dan het hoofd omhoog wilt doen, weer bijdrijven zodat je de voorwaartste drang houdt.

Dit is botweg straffen.
Mijn voorkeur heeft het, uit te zoeken, waarom een dier die neus omhoog steekt.
Het kan stoutigheid zijn, maar ook stijfheid - en stijfheid werk je echt niet weg, door met je kuiten de brave neus naar voor te duwen, terwijl je voor extra druk zorgt.
Stijfheid neem je weg, door met een bijna los teugeltje goed voorwaarts te rijden (opwarmen) grote voltes te rijden en op zit en benen (ideaal: een echte losse teugel) overgangen en "schakeltjes" te rijden.

Ik ben het er ook totaal niet mee eens dat je het straffen noemt. De pony moet leren om niet continue weg te mogen door zijn hoofd in de lucht te steken. Je moet uitnodigen om naar de hand toe te blijven lopen en jij als amazone moet bepalen hoeveel druk de pony aan kan, wordt het teveel zet je even je hand naar voren en kan de pony weer even ontspannen. Juist dan train je de spieren om weer los te laten. Dit zal vast intzettend moeilijk zijn bij deze pony maar je moet er wel aan werken anders blijven die spieren stijf en stram.
Dat schakelen en overgangen rijden heeft gewoon totaal geen nut als je geen contact hebt met de voorkant. En met contact bedoel ik niet druk ik bedoel een lichte verbinding. Als je blijft rijden met een los teugeltje bouw je geen spieren op en maak je ze niet los, dat is doelloos rondhobbelen. Ik vind jouw aanpakken weglopen van het probleem.
Ik vraag mij dan ook daadwerkelijk af hoe je hierbij komt?

lucifertje schreef:

Het heeft 1 enkel, maar zeer belangrijk nut: de juiste spieren aan het werk krijgen.
Vandaar dat ik halss trekken een basis kwestie vind (en dus niet vind, dat het dier eerst etc.etc.)

Daar kan drijven bij horen (aan boren heb je idd niets) maar teugelcontact is er niet voor nodig. Denk maar aan een pard dat los in de wei loopt, of aan een halster wordt gelongeerd: 2x geen teugelcontact, maar wel de juiste spieren actief.

Ik vraag mij af aan de TS hoe de pony aan het halster loopt aan de longe. Ik heb daar een vermoeden van maar daar wacht ik even mee of de TS hier antwoord op wil geven.
Een paard wat los in de wei loopt, heb ik niet vaak in de halsstrekhouding zien lopen, dus op kniehoogte. Ze lopen of met hun mond over de grond om te eten of ze hebben hun hals in de normale positie, hoofd hoger dan de knie. Tenzij ik een ontzettend mal paard heb :D

TS zoals je leest zijn janneke en ik het niet met elkaar een vwb je probleem. Kijk wat voor jou het fijnste is en kies je tips uit die er gegeven worden en waarvan jij denkt dat ze bij je passen.

Omdat het onduidelijker is dan ik gehoopt had, het schuingedrukte in de quote van janneke zijn mijn antwoorden.