Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KozieZ schreef:Beugels uit en oefenen maar. Eventueel eerst aan de longe, zodat je je niet druk hoeft te maken over waar je loopt, maar je je alleen op je houding hoeft te focussen.
Wel eerst je paard goed losrijden natuurlijk, voordat je het doorzitten gaat oefenen. Als je beide opgewarmd bent, zit het vaak al wat makkelijker uit.
3timesmom schreef:ik ken het. Zou ook graag beter kunnen zitten.
Het helpt bij mij ook wel als ik goed oplet dat ik via mn buik dooradem. Anders zet je onbewust je lichaam vast. Maar de gouden tip heb ik nog niet gevonden. Zonder beugels is niet zo veilig op mn spookiepaard.
Sabine_95 schreef:Al naar je zadel gekeken? Ik had een zadel waar ik gewoon niet heel fijn in zat en doorzitten ging echt niet.
Nu heb ik een ander zadel en doorzitten wil prima, ja natuurlijk ook wel een deels van oefenen. Alleen met een fijn zadel is het niet opgelost maar kan grotendeels wel helpen.
Joscelyn schreef:Vergeet niet te ademen! Ik zie zo vaak dat mensen bij het doorzitten (onbewust) heel onregelmatig gaan ademhalen en/of hun schouders vast zetten. Lekker aan de longe doorzitten en tijdens het doorzitten rondjes draaien met je schouders en proberen in het zadel te 'zinken'. Ontspan! Succes!

jasz schreef:Ik denk dat de allerbeste tip die ik ken is:
Gooi dat zadel eraf.. En rijden!
Dan moet je het wel leren, ga je ook veel beter van zitten.
Het is ff wennen, en je moet langzaam opbouwen, anders val je eraf. Maar niks is beter voor een stabiele zit dan zonder zadel rijden.
Anders blijf je onbewust op het zadel steunen, en krijg je nooit een onafhankelijke zit.![]()
En ik spreek uit ervaring
Madje1992 schreef:Bij mij is het probleem juist altijd met de overgang van galop naar draf, met het doorzitten.
Dan is ze een uit elkaar gevallen "tanker", en dan kan ik gewoon niet zitten.
Voor de rest heb ik geen moeite met doorzitten.
Ik zou zeggen, goed zonder beugels oefenen. Ik oefen ook regelmatig zonder zadel. En wat ik ook merk is dat ik altijd te veel mijn spieren wil aanspannen. Als ik ze ontspan gaat het ook al ietsjes beter.
Maar langdurig, is denk ik ook iets dat je veel moet oefenen en trainen