Moneymaker klaar voor een startpas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pietaaa

Moneymaker klaar voor een startpas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 13:25

Hallo bokkers
Sinds juli rijd ik een kleine e pony van 6 jaar genaamd Moneymaker.
Moneymaker heeft daarvoor 1.5 jaar op een manege in lessen gelopen.
Gister hadden we onze eerste onderlinge wedstrijd en had ik 184 punten en een 2de prijs.
Graag zou ik met hem officieel willen starten maar is hij daar al klaar voor?

Eigen commentaar:
- Ik hang naar links
- Pony is naar links gesteld
- Hakken naar beneden
- om stelling denken
- Naar voren kijken
- Overgangen vloeiender

dan nu het filmpje van gister:

pluisje88

Re: Moneymaker klaar voor een startpas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:28

wat een verschrikkelijk leuke pony!
Ik heb er niet zo heel veel verstand was, maar ik denk dat jullie er nog niet helemaal klaar voor zijn. de pony is niet echt in balans en een beetje uit balans. verder is hij niet voorwaarts genoeg. Ik denk dat je er nog aan moet werken dat hij netjes recht op twee teugels gaat lopen en meer voorwaarts. Dan kom je al heel dicht in de buurt bij wat het denk ik zou moeten zijn. Als je in de tussentijd dan nog aan je eigen houding werkt dan denk ik dat hij er dan wel klaar voor is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:30

Ik zou eerst wat meer doorwerken aan recht zitten en de pony recht laten lopen ipv continu links gesteld. Want dat is onprettig voor je pony en gaat je daarnaast erg veel punten kosten.

Als je hem juist gesteld kan houden en zelf recht zit zou je makkelijk een B proef moeten kunnen rijden :j

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 13:33

oke, ik zal er aan gaan werken bedankt!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:40

In stap gaat het hoofd van je pony in horizontale richting bewegen. Daardoor lijkt het, als of je iedere pas om beurten aan je linker- en rechterteugel zit. op te lossen door je handen netjes stil te houden en/of je paard mooi recht voorwaarts te houden.
daarbij zou ik streven naar een langere pas over het algemeen. ze loopt vrij kort. mogelijk heeft dat met de stelling naar links te maken. ik weet niet of het jouw eigen pony is, maar ik zou zelfs verder kijken dan alleen rijden (lees: ostheopaat/fysio/etc)

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 14:34

nee het is niet mijn eigen pony. En het klopt ze is erg stijf en vast waar ik veel begeleiding bij krijg.
En dat komt omdat ze van de manege komt. Maar in iedergeval bedankt!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:44

Ik vind het er best netjes uitzien voor voormalig manegepony!
Ze is idd best veel naar links gesteld, maar ik vind de 184 punten wel terecht, en dat je er best wel mee op concours kan!
Ga je bij de paarden of bij de pony's starten? Succes alvast!
Edit; ik zie dat je 16 bent dus denk bij de pony's? :P

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 14:51

jaa ik ben van plan eerst tussen de pony's te starten en misschien als ik 18 ben tussen de paarden.
maar in iedergeval bedankt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:30

Ik zou als ik jou was gewoon even lekker dooroefenen met het soepel en los krijgen van je pony. Neem er de tijd voor en geniet ervan. Dan kun je in het voorjaar starten. Buiten dat hij heel stijf is en het geheel er wat gespannen uit ziet vind ik het helemaal niet slecht. zeker niet voor een ex manegepony.

Ik denk dat je eigen zenuwen ook een beetje hebben meegewerkt. de foto in je profiel ziet er een stuk relaxter uit, met de goede stelling. Keep up the good work! Jullie komen er wel

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:45

Voor de B is het echt wel goed genoeg, lekker gaan starten en ondertussen goed doortrainen (werk vooral aan het rechtrichten)!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:46

Oh wat leuk, ik heb moneymaker als manegepony vaak in de baan gehad bij de mennomanege toch? Onwijs leuke leergierige pony, ik zou zeker gaan starten, komt vast goed!

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 18:17

jaa klopt! Hij was erg geliefd met de FNRS wedstrijdjes

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:39

ik zou het gewoon lekker doen!!
Ervaring opdoen ,je leert er uiteindelijk alleen maar van, want van het commentaar op je protocollen kan je ook heel veel leren.

Gewoon doen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:58

Je bent er echt wel klaar voor, dus gewoon doen! In de B kan je geen minpunten halen, dus lekker ervaring op doen.
Wel lessen blijven volgen en goed opletten als je op de rechterhand zit, dat je stelling in orde blijft.
Op rechts kijkt hij n.l doorlopend naar links. Dus werk aan het recht richten.
Lengtebuiging op de volte, en vw nw met stelling naar binnen. Hoeken goed in rijden met buiging en stelling en op de rechte lijn een klein beetje stelling overhouden. Dus niet na de hoek je paard recht maken door je buiten teugel aan te trekken, maar je binnenhand na laten geven zodat hij weer recht word.
Het gaat zeker goed komen met jou en je leuke pony!!

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 20:28

bedankt! hier kan ik ook echt iets mee :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:35

ja hoor je bent er wel klaar voor.
en door het doen leert men.
en de punten die jezelf op noemt dat zouden wel de verbeter punten kunnen zijn ja.
maar voor de rest vind ik het er netjes uit zien..

en het is nog maar b dressuur.
daar is het vooral belangrijk dat je op de bordjes rijd en goed door de hoeken gaat en mooie wendingen rijd.
en tuurlijk is het altijd beter dat het er in totaal plaatje ook goed uit ziet,
maar op de bordjes rijden is toch wel 1 van de belangrijkste dingen.
en officele wedstrijd rijden is vaak ook leuk,
en de eerste tijd zal ik zelf persoonlijk al heel blij wezen als je netjes de baan rond komt en je pony was braaf,
en als je een winstpunt rijd en of prijsje krijgt is dit helemaal mooi mee genomen

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:47

Leuke pony! Ik zou ook lekker gaan starten en plezier maken. Natuurlijk de pony is nog vrij kort in de beweging, kan iets meer voorwaarts en is op sommige punten erg contra gesteld, maar al doende leert men! En niet alles kan meteen perfect, het geheel oogt vriendelijk en je hebt controle dus lekker doen!

Let op dat je zelf recht blijft zitten, niet je hakken optrekken en je handen dragen. Ook een puntje probeer goed op de letter te rijden, voltes zijn rond en je zou ook meer door de hoeken kunnen rijden. Dat scheelt ook zeker in je punten!

Succes!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:54

Persoonlijk denk ik dat je van een koude kermis thuis komt met een pony die zo overduidelijk scheef loopt. Als hij rechter is dan zou ik de pas aan vragen, maar je krijgt em nu gewoon niet recht in het front en dat gaat je punten kosten.

Mijn tip zou zijn om je linkerhand iets meer te ontspannen en hem dan eerst recht te maken om vervolgens stelling en buiging op rechts te vragen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:05

Dat zadel ligt ook scheef, dan ga je zelf automatisch compenseren waardoor je pony weer probeert onder je gewicht te komen dus dat de pony scheef loopt is logisch. Ik weet niet in hoeverre je zeggenschap hebt over de pony en het zadel maar ik zou dat zadel eens goed na laten kijken als dat zou kunnen.
Probeer niet te compenseren maar recht hoven je pony te blijven. Ligt het zadel ook al scheef als je er niet op zit?

Zadel na laten kijken, een goede instructrice zoeken die jou helpt om je pony recht te maken en dan lekker starten. Hartstikke leuk beestje hoor!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:41

Moneymaker zet jouw (en het zadel) scheef Pieta, omdat hij zo scheef is zelf, maar ik vind dat je hem al best netjes voor elkaar hebt, het is nu vooral werken aan de lengtebuiging.

Tips:
Probeer te sturen met je buitenteugel en zo weinig mogelijk met je binnenteugel doen. Je moet daarnaast je pony steeds heel nadrukkelijk om je binnenbeen laten buigen, eigenlijk voor je gevoel de achterhand van moneymaker naar buiten drukken steeds (denk een beetje aan het wijken).
Dan zal hij zijn binnenachterbeen onder zijn lijf gaan zetten ipv net naast zijn lijf en wordt hij in het bekken rechter. Dan blijft het zadel ook recht zitten en zit jij ook recht op (misschien wel het zadel dan nog een na laten kijken, want kan best zijn dat de vulling wat scheef is, omdat Moneymaker nu zo scheef loopt). Dan zal hij ook automatisch langere passen gaan maken en zijn rug meer loslaten en wordt hij ook mooier nageeflijk.
Je zou best vast met hem kunnen gaan starten, natuurlijk zal je wel commentaar krijgen dat hij scheef is, maar ik zie wel veel slechtere combinaties in de B rijden hoor. Wees je bewust van wat er nog moet veranderen en zorg voor goeie begeleiding, dan komen jullie er wel! ;)

Succes!!

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 15:35

maikeltje ik zal eens kijken of het zadel ook scheef ligt als ik er niet op zit.
en het is mijn eigen zadel maar het zadel wat er hiervoor op lag lag ook scheef dus weet niet of het aan dit zadel ligt?
Lante ik zal er mee bezig gaan ja om het binnenbeen buigen vind hij ook heel erg moeilijk omdat hij zo scheef is. en verder heel erg bedankt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:08

Ik zou gewoon gaan starten hoor!Je leert er heel veel van en het is juist leuk als je ziet dat je hogere punten gaat halen en vooruit gaat!
Leuke pony, zitten nette stukken tussen!
hij is idd soms verkeerd gesteld maar dat had mijn pony ook toen ik ging starten. Wat bij mijn pony hielp
Veel voltes sluiten en openen, schouder voor, op de linker hand naar rechts stellen en dan weer naar links en dat ook op de andere hand doen en veel slangenvoltes rijden. Veel succes op wedstrijd!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:38

pietaaa schreef:
maikeltje ik zal eens kijken of het zadel ook scheef ligt als ik er niet op zit.
en het is mijn eigen zadel maar het zadel wat er hiervoor op lag lag ook scheef dus weet niet of het aan dit zadel ligt?
Lante ik zal er mee bezig gaan ja om het binnenbeen buigen vind hij ook heel erg moeilijk omdat hij zo scheef is. en verder heel erg bedankt.

Het hoeft niet aan je zadel te liggen, kan ook met de bespiering van de pony te maken hebben maar als je in ieder geval weet dat je zadel wel goed is ben je alweer een stap verder. Reageert de pony heftig op het aansingelen ofzo? Of boeit 'M dat niet zo?

Het kan namelijk ook zo zijn dat ie verkrampt zodra het zadel erop ligt waardoor ie scheef getrokken wordt.

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 19:52

Net weer les met haar gehad. en veel bezig geweest met rechtrichten en meer naar rechts te stellen.
En omdat zij naar links is gesteld trekt ze mij eigenlijk wat mee waardoor ze zorgt dat ik eigenlijk ook naar links ga zitten dus moet er ook erg opletten dat ik rechts blijf zitten.
Maikeltje ik heb niet het idee dat ie het heel erg vind behalve als je ineens wat harder trekt.
SaBiNa_s dankjewell

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:33

Het heeft niks met stelling te maken, maar met lengte buiging. Je moet het binnen achterbeen onder de massa zetten, niet aan de voorkant oplossen. :)