No More Mister Nice Guy, laatste keer B 193 en 195 punten 1e

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

No More Mister Nice Guy, laatste keer B 193 en 195 punten 1e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 12:05

Vorige week heb ik wedstrijd gehad met mijn jonge paard en gisteren weer. Even wat informatie:

Naam: Nashville's MG Meadows (No More Mister Nice Guy op wedstrijd)
Leeftijd: 4 jaar
Niveau: B met nu 11 wp's.
Onder het zadel sinds: Met 3 jaar onder het zadel en sinds begin april echt in training en aan het doorrijden.
Mijn niveau: L2/M1
Bijzonderheden: Ik heb heup en rugklachten wat er voor zorgt dat ik soms best wat pijn heb tijdens het rijden. Zodra ik er langer op zit gaat het beter en gaat de pijn weg. Ik heb geen verklaring voor die KNHS oid, omdat ik van mening ben dat ik gewoon mee moet kunnen draaien. Toen we hem net gingen doorrijden ben ik er heel erg hard vanaf gevallen. dit was eind april. Hier heb ik jammer genoeg soms nog steeds last van. Ik ben onder behandeling geweest van een manueel therapeut, maar niet alle blokkades konden los gemaakt worden.

Nash is niet mijn eerste jonge paard dat ik opleid maar wel het eerste jonge paard wat ik ook werkelijk op deze jonge leeftijd op officiële wedstrijden start. Gisteren heb ik mijn laatste B wedstrijd gereden met 193 en 195 punten en 2x een eerste plaats. Ik ben super trots op hem, aangezien we twee weekenden achter elkaar ALLE proeven winnen!

Proef 1:

193 punten

Proef 2:

195 punten

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik SUPER TROTS ben op mijn guppenkoppie.

Feedback is uiteraard de bedoeling van dit topic, maar wel graag onderbouwd. Dan kan ik er wat mee namelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:40

Ik zie nog behoorlijk veel taktfouten, bijna constant eigenlijk(vooral in het begin van proef 1). Dat lijkt me omdat ie over zijn tempo heen loopt. Daardoor moet je hem ook veel opvangen aan de voorkant en zorgt voor een heel onrustig en onstabiel beeld. Wat me ook opvalt is dat hij veel lengtebuiging mist, op voltes in zowel draf als galop valt ie door de wending heen. Kan ook weer te maken hebben met een te hoog tempo, rust erin dus zodat je hem aan de voorkant wat lucht kan geven zodat hij op eigen benen kan gaan lopen.
Verder is jouw zit ook een aandachtspuntje, je bent nogal uit balans, je maakt in je lichtrijden een soort extra hupje wat ook weer voor onbalans kan zorgen maar ook daar denk ik dat als je je tempo wat omlaag gooit, je ook daar in vooruit gaat.
Dus werken aan rust, een constant basistempo, meer op eigen benen en minder aan de voorkant hoeven doen en jij wat stabieler gaan zitten.

Succes!

Peelie

Re: No More Mister Nice Guy, laatste keer B 193 en 195 punten 1e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 12:50

We hebben gisteren een klein ongelukje gehad op stal waardoor hij nog helemaal in de piepzak zat. Hij was behoorlijk gestressed wat hem moeilijk te rijden maakt. Maar hij moet echt gaan leren op wedstrijd zijn aandacht bij mij te houden. Waar hij dat in de training met volle overgave doet, is dat op wedstrijd een aandachtspunt. Ik ben het dus met je eens dat hij rustiger moet, al kreeg ik het positieve commentaar van de jury dat het een lekker actieve proef was.

Meer buiging ben ik ook met je eens. Dat blijft een aandachtspunt, maar dit gaat al veeeeeel beter als een maamd geleden en dat is ook erg goed te merken in de punten.

Mijn houding is zozo. Balans is moeilijk voor mij, helemaal als hij zo loopt te miepen :+ dat is iets wat we in de training en tijdens de lessen veel aan het oefenen zijn. Lichtrijden is mijn ding ook niet helemaal. Ik zit liever door, dan kan ik me daar op focussen. Nash zijn balans is van zichzelf ook nog niet 100% hij is pas 4 sinds eind juni en nog niet lang in training. Dus ik kan niet van hem verwachten dat hij in een keer een super balans heeft. Maar dat komt zeker goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:59

Ik ga helemaal met jolien mee. Ik vind hem nog onrustig in aanleuning veel ja knikken en hij oogt heel zwaar in hangerig in je hand het tempo ligt te hoog waardoor hij zn passen niet afmaakt en heel veel tactfouten heeft. Ook de lengtebuiging ontbreekt bijna overal en dan zie je hem veel naar binnen vallen in de wendingen.

Ik zou even terug gaan naar de basis basis eerst op eigen benen en niet zoveel hoeven doen aan de voorkant. Denk dat het voor de L1 nog wat te onrustig is ik zou als ik jou was nog even lekker doortrainen!

Succes ermee :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 19:20

Tijdens de training is hij heel fijn. Hij is helemaal niet zwaar zwaar in de hand. Alleen op sommige momenten dat hij met zijn kop niet met mij bezig is.

En is flink aan het wisselen, dus hij is soms nog wat aan het rommelen in zijn mond ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 04:48

Ik snap precies waar je mee kampt. Jou paard is vrij heet en kan wat hectisch worden (zeker voor een haffie). Ik heb dit met mijn kwnp merrie ook enorm en in dezelfde vorm. Zeker op vreemd terrein. Je balans probleem, herken ik ook en precies wat je zegt, als ze dan nog eens zo lekker lopen te miepen, is het helemaal vrij lastig want je gooit als het ware, elkaar nog eens éxtra in onbalans. Ik denk dat dit een kwestie is van wat wedstrijd kilometers maken en ervaring opdoen en dat als hij het wat "gewoon" wordt, de balans en de rust vanzelf komt ( net als thuis ) . Dan verdwijnen die tact fouten ook langzaam aan. Want ik denk idd dat, dat komt omdat hij over zn tempo loopt. (Ook dat doet mijn paard en wordt daarbij hectisch en chaotisch.) Misschien is magnesium iets voor hem, om hem bij te geven? Worden ze toch vaak wat relaxter van in het bolletje! Je hebt mooie punten gekregen. Lekker door oefenen en gymnastiseren. Komt het vast goed met jullie. Fanatiek stel!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 06:03

Share, bedankt voor je berichtje.

Hij word idd heel snel heel erg heet. Hij gaat aan de race en hij word idd chaotisch in zijn bol. Soms word hij zelfs zo heet dat hij zich helemaal afsluit voor mij, en dan reageert hij dus helemaal nergens meer op.

Ik probeer door kilometers te maken op wedstrijden hem wegwijs te maken met de spanning die hij opbouwt en daarin gewoon te blijven lopen en weer durven te ontspannen. Dat vind hij heel moeilijk om zich daar aan over te geven op zo'n moment en dan kan ik wel lief gaan zitten wachten totdat hij weer bedaard is, maar ik weet ondertussen dat dat niet werkt. Hij gaat dan aan de haal met me en trek zijn eigen plan.

Sinds de laatste twee wedstrijden (deze en de wedstrijd van vorig weekend) rij ik er maar gewoon aan en moet hij maar gewoon lopen. Dat pakt dus goed uit en is door 3 verschillende juryleden hoog gepunt. Dan zal er toch iets goed gaan denk ik zo :P

Ik ben eigenlijk ook heel erg blij dat we over mogen naar de L1 en dat gaan we ook zeker gewoon doen. Dit omdat hij zo heet kan worden en hij zich ook duidelijk genoeg kansen ziet om te gaan lopen stieren. Tijdens de L1 proeven is er meer te doen en kan ik hem met z'n kop meer bij mij houden. Ik hoop dat hij dan ook de concentratie die hij (tot eng aan toe) bij mij heeft tijdens de training ook terug kan vinden tijdens de proeven, juist omdat hij meer aan het werk moet.

Zo heb ik hem gisteren een half uurtje gereden. Hij liep als een zonnetje. Rustig in en met zijn koppie hij was heel licht in de mond, fijn te sturen, goed aan het been en zelfs een pasje wijken mee gepakt wat hij zonder problemen deed. Die rust en ontspanning moet gewoon nog een beetje komen op wedstrijd, maar dat komt echt wel goed. Maar daarvoor moet hij wel meer aan het werk en juist L1 gaan starten imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 06:43

Haha ook dit stukje gad ik zelf kunnen schrijven. Heel herkenbaar allemaal. Al moet ik nog mn B debuut gaan maken maar in training loopt mijn paard ook fijner als we l1/l2 rijden. Nu toch maar heel erg op de basis aan het oefenen zodat we die B hopenlijk vlug achter de rug hebben hihi.
Komt echt goedet jullie! :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 06:48

Met jou komt het dan ook zeker goed! lekker kilometers gaan maken en gewoon gaan starten :)

Pas in november is er weer wedstrijd op stal. Dat zal mijn L1 debuut zijn, of als er eerder ergens een Haflingerwedstrijd is. Verder ga ik eigenlijk niet naar buiten voor wedstrijd. Ik hoe ook niet zo nodig 2 of 3x per maand op wedstrijd. 1x per maand is meer dan zat :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:12

Heel herkenbaar hoor, mijn pony maakt zich ook ontzettend snel druk. Zeker met wedstrijd.

Probeer rustiger te zijn met je been, dat helpt al :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 07:56

Ik moet idd rustiger worden met mijn been. Nu is dit in combinatie met lichtrijden bij mij echt drama :P
Gelukkig spoor ik hem niet iedere keer aan en is hij wel altijd heel vlot op mijn been.

Toch appart... Het topic is 1033x bekeken en maar 10 reacties, waarvan zeker de helft van mij :+

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:22

Ik sluit me aan bij de eerste reacties. Het geheel oogt wat rommelig en bij de start van filmpje 1 dacht ik zelfs dat hij niet regelmatig was. Dat wordt gelukkig snel beter, maar hij blijft wel kort in zijn beweging en het zit er erg hectisch uit. Voor een Haf vind ik hem niet zwaar ogen in de aanleuning. Ook ik zie dat hij door de wendingen heen valt maar ik heb ook de indruk dat je graag op de binnenhand wilt sturen en daarbij je binnenhand richting de hals brengt. Ik heb alleen filmpje 1 bekeken dus wellicht was hij de 2e proef al rustiger.

Mijn paard wil ook graag over zijn tempo heen lopen en dat wordt erger op vreemd terrein. Ik neem haar nu gewoon lekker mee naar clinics, wordt ze ook ingevlochten e.d. en ben je als ruiter vaak ook een beetje zenuwachtiger dan normaal. Soort simulatie van een wedstrijd situatie maar nu met hulp. En ja oefening in de ring baart kunst. Dus lekker gaan starten, gezien je eerdere uitleg zal ik ook gewoon lekker L1 starten. Gewoon lekker doen.

Succes!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 08:28

Gelukkig mag ik van mezelf zeggen dat ik absoluut niet nerveus of zenuwachtig word van op wedstrijd gaan. Ik doe het voor de lol en het moet dus ook leuk blijven. Spanning vind ik niet leuk, niet voor het paard en niet voor mezelf. Dus daar doe ik maar gewoon niet aan :+.

In de 2e proef was hij iets rustiger.

Dat van mijn binnenhand omhoog en een beetje op de hals klopt wel. Vooral met rechts. Hier ben ik mij heel bewust van, ik moet deze ook meer bewust van de hals af gaan plaatsen. Oude gewoontes zijn moeilijk af te leren :')

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:48

je ziet inderdaad dat hij druk is helemaal met zijn hoofd het lijkt daardoor alsof je steeds in zijn mond zit ik heb alleen maar een klein stukje van proef 1 gezien dus verder kan ik niet oordelen ik zou hem wel iets lager rijden en pas in de L2 oprichten lijkt misschien ook zo omdat het een haf is

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 11:25

Hij loopt in de proeven nog niet opgericht, dat bied hij wel veel aan in de training. Als hij opgericht loopt ziet het er heeeeel anders uit :P

Ik kom verder ook zo min mogelijk aan zijn mond. Hij is nog flink aan het wisselen, tanden groeien ed. Hij is al een stuk rustiger als een poosje terug.