Paarden lopen onder mij weg!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minette

Paarden lopen onder mij weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 12:20

Hallo bokkers,

Ik ben altijd een manegeruiter geweest, en heb altijd goed met de lessen mee kunnen komen. Na een pauze van een jaar heb ik nu het lessen weer opgepakt bij een nieuwe manege, maar ik loop tegen dit probleem aan: de paarden nemen allemaal een loopje met me!
Bij mijn vorige manege waren de meeste paarden niet erg voorwaarts, dus moest ik juist extra been geven. Er was een pony die wel graag wou lopen, maar die kon ik toch makkelijk bij me houden. Ik heb zonder problemen zonder zadel en een proefje met deze pony gereden.

Ik denk dat het verschil is dat de paarden waar ik nu op rijd, zichzelf erg sterk maken. Ik doe heel erg mijn best om vooral niet te gaan hangen, maar terug te rijden met mijn zit en ophoudingen, maar het heeft geen enkel effect. Elke les weer ben ik degene die door de bak heen klettert in een veel te harde galop. Ik ben al niet de grootste held, dus ik word er erg gespannen van en ik denk dat ik daardoor wel mijn handen vast zet en uiteindelijk ga hangen. En mijn zit is dan ook ver van ontspannen. Wat natuurlijk averechts werkt.

Ik ben een beetje ten einde raad, want ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan, en ik ga niet meer met plezier naar de lessen toe. Tijdens de galop ga ik nu maar in het midden van de bak stappen, want anders vliegt het paard weer onder mij vandaan. Ik vind het voor mezelf vervelend, maar ook voor de andere lesklanten, want zij hebben er ook last van als ik zonder controle door de bak heen dender.

Hebben jullie misschien tips voor mij? Of passen deze paarden simpelweg niet bij mij, en heb ik een makkelijker dier nodig om weer te leren ontspannen? Ik heb dit probleem in de jaren dat ik paard heb gereden nog nooit eerder gehad, dus ik baal heel erg van mezelf. Ik voel me ineens een heel incapabele ruiter.

Bij voorbaat dank!

IngeK

Re: Paarden lopen onder mij weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:27

Heb je dit aan je instructeur gevraagd? Je rijdt op de manege om het te leren! Desnoods kun je misschien voorlopig naar een minder gevorderde les om hier aan te werken. Maar dit moet je samen met je manege kunnen oplossen, daar betaal je voor.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:32

Is het geen optie om een paar privelessen te nemen? En dan bij voorkeur op één van de paarden waarmee je het meeste tegen jouw probleem aan loopt.

Dat je hier tegen aan loopt is vervelend, maar helemaal niet erg. Sommige ruiters kunnen beter opschieten met de vlotte paarden, anderen met de rustige types.

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:36

ik zou niet zeggen dat deze paarden niet bij jou passen. Ik zou eerder denken dat de instructeur of instructrice niet bij jou past. Hij of zij zou jij hierbij elke les opnieuw moeten helpen, tips geven en mocht je t niet snappen mag je altijd vragen of hij of zij het voor wil doen. Het is geen goed idee om tijdens de galop maar in het midden van de bak rond te gaan stappen want zo kan je natuurlijk nooit leren hoe het wel moet. Ik bedoel dit echt niet gemeen hoor zo moet je het dus ook niet opvatten. maar praat er eens over met degene die jou les geeft en ga anders op zoek naar een stal of manege waar ze jou wel verder kunnen/willen helpen

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 12:43

Ik heb inderdaad met mijn instructeur overlegd, en ook gezegd dat ik er gespannen van word. Hij had mij een beter passend paard beloofd, maar tot nu toe nog geen succes, ik kan ze allemaal (tot zover) niet de baas. Tijdens het rijden geeft hij ook wel tips, maar de laatste les werd het naar mijn idee nogal genegeerd toen het paard weer aan de kletter ging. Dus ik voelde me vrij hulpeloos, ik had geen idee wat ik ermee aan moest. Dus dan maar de rest van de les stappen, ik kon niet eens meer aandraven zonder dat het paard onder me vandaan vloog. "Ontspannen" is hetgeen wat ik vooral hoor, maar dat lukt me gewoon niet als het paard er ineens in galop vandoor gaat.

Privélessen zou inderdaad uitkomst kunnen bieden, maar dat is voor mij helaas te prijzig op dit moment.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:47

En een andere intructeur? Ik kon ook niet met alle intructeur van de manege opschieten. Of in een kleinere groep gaan lessen?
Ontspannen roepen wanneer een paard aan de kletter gaat zal jou niet helpen en zeker niet laten ontspannen. Voor het wegschieten moet je al hulp hebben zodatje eerder in kan grijpen en betere hulpen kan geven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:52

Hoi!
Wat denk ik het probleem is, is als het paard niet op je zit reageert, je hem dan niet duidelijk maakt dat hij moet luisteren, omdat je dan gewoon doorgaat met veel gewicht in je handen, zodat hij lekker op je kan leunen.
Je mag als je die zithulp geeft, direct een flinke ophouding geven en daarna weer direct zacht worden, niet vast blijven houden.
Als je dat een aantal keer doet, (je moet echt heel duidelijk en streng zijn) zal het paard het beter moeten doen.
Het lijkt eigenlijk heel veel op naast het paard lopen, loopt hij hard weg trek je één keer en laat dan weer los, je gaat niet een uur met je volle gewicht eraan hangen.
Probeer ook vooral te laten blijken dat het zo moet gaan als jij wil, hou de overhand! (en vooral het gevoel erbij dat jij de touwtjes is handen hebt!)
Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:53

Ik heb zelf wel een tijd gereden waar de paarden naar mijn smaak te rennerig waren. En maneges hebben vaak wel degelijk een voorkeur voor een bepaalde soort paarden. De ene vindt 'karaktervol' belangrijker, de andere stelt braafheid toch voorop.
Het is handig als jij past bij de sfeer van de manege. (Tenslotte vonden andere ruiters de manege vol met brave paarden maar saai.)

Ben daarna op andere maneges gekomen, waar de paarden over de hele linie braver waren, ook veel meer buiten kwamen en de rijstijl anders was, en dat beviel mij veel beter. Ook voelde ik me daar beter gesteund door de instructeur. Dus ja, het kan zijn dat het geheel je niet ligt. In dat geval kun je beter eens kijken of je een plek kunt vinden waar je je wel prettig voelt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:54

Een erg slechte instructeur. Hij weet waarschijnlijk gewoon niet, hoe hij het moet oplossen. Heel gauw dus naar een betere manege gaan.

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 13:06

Ja, ik denk dat ik inderdaad ook moet leren aanvoelen wanneer het paard het van me over wil nemen, zodat ik op tijd kan ingrijpen. Maar dat heb je natuurlijk niet van de een op de andere dag onder de knie.
Misschien ga ik wel informeren of er in een andere groep nog plek is, met een wat lager niveau of inderdaad een kleinere groep.

Ik vind het gewoon heel vervelend dat het zo moet gaan, ik heb na een aantal nare ervaringen heeel lang aan mijn vertrouwen in het paardrijden moeten werken (ik durfde een paar jaar geleden niet eens goed op een paard te stappen), dus ik merk dat ik nu ook weer bang begin te worden. Natuurlijk, een paard kan er een keer vandoor gaan, maar in die paar lessen die ik nu weer heb gevolgd, is de galop geen een keer goed gegaan. Terwijl ik bij mijn vorige manege juist eindelijk weer zonder zadel durfde te galopperen, en te springen, alles. Daar had ik er plezier in, en tijdens geen enkele les zoveel problemen gehad als ik nu heb.

De instructeur zou ik niet per definitie slecht willen noemen, hij heeft mij best wat goede tips gegeven tijdens mijn eerste les bij deze manege. En toen merkte ik ook wel dat het aan het einde van de les ietsje beter ging. Maar ik vond wel dat er bij de laatste les wat te weinig aandacht werd besteed aan mijn problemen met het paard.

MirandaFuego, bedankt voor de tips! Het helpt als ik wat tips heb die ik tijdens het rijden in mijn achterhoofd kan houden.

kellykamal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:08

Erg vervelend, ik heb zelf een paard met behoorlijk wat karakter en ik weet hoe het is om je hulpeloos te voelen. Mijn paard had in het begin erg veel moeite met galopperen en wou alleen maar hard of ging juist bokken en stilstaan. Iedereen verteld je te ontspannen maar hoe vaker en hoe harder ze het zeggen hoe meer gespannen je wordt. Probeer goed diep in het zadel te gaan zitten, druk je hakken goed naar beneden, houd je handen laag en stil! Als je op een volte gaat rijden en dan aan gaat galopperen heb je al meer controle. Ga goed rechtop zitten, niet naar achteren hangen of naar voren leunen, ontspan je schouders en adem diep uit. Houd je !buitenhand! er goed bij en je kuiten eraan zodat je paard niet naar buiten weg loopt en probeer op die volte te blijven galopperen. Probeer je paard echt onder je te houden en tussen je benen en die handen laag! Als je zo lekker door blijft rijden en probeert niet gespannen te worden wordt het paard vanzelf moe van het verzet, ik blijf het liefst voltes rijden in de galop en ga soms over de hoefslag maar dan is het normaal dat mijn paard toch wel versneld. Als je voelt dat je toch gespannen wordt adem dan weer rustig in en diep uit.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt want ik ben niet de meest ervaren ruiter maar ik wou je toch even proberen te helpen :) succes!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:17

Minette schreef:
Ja, ik denk dat ik inderdaad ook moet leren aanvoelen wanneer het paard het van me over wil nemen, zodat ik op tijd kan ingrijpen. Maar dat heb je natuurlijk niet van de een op de andere dag onder de knie.

Mogelijk is dan een optie - maar mogelijk is dit al aan de orde geweest.

Jij probeert op je zit terug te rijden. Dat is keurig en goed - maar deze paarden reageren er niet op.
Dat kan uiteraard bij manegepaarden: wellicht denken ze op zo'n moment, dat jij een correcte zithulp geeft, alleen maar 'dat er weer een beginner aan het wiebelen is'.
En dan rijd jij keurig, maar heb je het pleit bij deze dieren al verloren...

En: balen, dat je weer bang begint te worden!! Bedenk: je vertrouwen op de paardenrug, dat is in feite alles waard!

Minette schreef:
Terwijl ik bij mijn vorige manege juist eindelijk weer zonder zadel durfde te galopperen, en te springen, alles. Daar had ik er plezier in, en tijdens geen enkele les zoveel problemen gehad als ik nu heb.

Schitterend!!
Je kunt het wel - de vraag is, waarom "het er nu niet uitkomt".
...misschien even een onschuldige vraag, over hoe je de overgang draf - stap hoort te rijden? (Komen zit en gewicht er niet in voor en gaat het al snel over teugeldruk, dan nemen deze paarden jou denkbaar niet serieus, omdat jij in hun ogen gewoon geen/ nauwelijks hulpen geeft.)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:49

Manegepaarden zijn volledig murw gereden.
Het zijn totale opportunisten geworden, alleen maar bezig met het zoeken van de weg met de minste weerstand.
Wat jij als beginner ook doet, zij hebben al een truc uitgevonden om er onder uit te komen.
Hoe langer ze in het vak zitten hoe beter ze worden in hun werk...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:57

Misschien kun je wat longelessen boeken, om te oefenen je zit en handen weer te ontspannen? Ik denk dat het de spanning in jouw lijf is wat zorgt dat de paarden gaan 'vluchten'.
Wil je toch los rijden, dan als het paard al over het tempo loopt wat jij wil, hand naar voren (desnoods echt boogjes in de teugel) en dan weer sluiten, hand weer terug naar voren,.. zodat jij echt de kans niet hebt om te gaan hangen en paard consequent terug moet in tempo (desnoods al beginnen stap-halt-stap-halt, zolang jij de controle er maar over hebt.). Blijf je concentreren op het tempo controleren, zodat je niet gaat verstrakken. Maar zeker niet wachten tot het paard op volle snelheid door de bak dendert, dan ben je al te laat, dat paard is op dreef en jij hebt dan reden om weer te spannen wat averechts werkt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:03

misschien een uur zelf een paar huren zo dat jij je niet op de vingers gekeken voelt en kunt draven tot dat jij wilt galopperen kan je in elk geval ontspannen zitten

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:08

Het is goed als paarden voorwaarts zijn, dan denken ze vooruit!
Ik rijd 4 maanden nu op een dressuurpony die in het begin ook altijd aan de kletter ging, ik wou het zelf ookt egen houden en terug nemen. Toen kwam me instructrice 2x per week en zei dat , dat juist goed was wanneer ze vooruit wouden, niet tegen houden, gewoon negeren en doorijden! Zei ze tegen me, ik heb dat dvies opgevolgd en nu doet ie het niet meer. Misschien ook een tip voor jou, als ze aan de kletter gaan negeren (vooral niet in de teugels hangen!) en laat em dan maar lekker galoperen!

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 14:09

kellykamal, bedankt! Ik denk dat ik je tips ook mee kan nemen voor bijvoorbeeld de stap en draf, door extra bewust bezig te zijn met mijn houding. Zodat ik leer herkennen wanneer ik gespannen word. Dan wordt het misschien ook makkelijker om weer een ontspannen houding aan te nemen.

Janneke2, bedankt voor je reactie. Ik heb zelf het idee dat hoewel ik probeer de juiste hulpen te geven met mijn zit, dat de hulpen niet aankomen doordat ik te gespannen in het zadel zit. Ik ben ook op geen enkele manier een gevorderde ruiter, ik heb nog genoeg te leren. Ik weet bijvoorbeeld niet goed wat de officiële hulpen zijn voor de overgang van stap naar draf, maar wat ik doe is been geven, en toestaan met mijn zit en handen.

Simpelman, sommige manegepaarden zullen inderdaad allerlei trucjes hebben om onder het werk uit te komen. Maar ik ben ook vaak genoeg erg leuke manegepaarden tegen gekomen :)

Urielle, bedankt voor de tips, ik denk zeker dat ik daar wel wat mee kan.

Snorkel1986, ik denk persoonlijk dat zelf een paard huren niet de oplossing is, ik heb juist begeleiding nodig. Ik weet vrijwel zeker dat het probleem bij mij ligt, dus ik moet daar aan werken en leren ermee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:10

Simpelman schreef:
Manegepaarden zijn volledig murw gereden.
Het zijn totale opportunisten geworden, alleen maar bezig met het zoeken van de weg met de minste weerstand.
Wat jij als beginner ook doet, zij hebben al een truc uitgevonden om er onder uit te komen.
Hoe langer ze in het vak zitten hoe beter ze worden in hun werk...

Sommigen wel, maar met training is het er uit te krijgen.

Op dit moment rij ik ook op een rennerig manegepaard, maar ik wil echt niet beweren dat er iets mis mee is. Ze wil wel altijd achter een ander paard aan en van de hoefslag af, maar dat is ook een kwestie van leren. In de les doe ik op dit moment ook niet aan oefeningen, maar heel ben ik juist heel erg bezig om de basis goed erin te krijgen. Gehoorzaamheid, ontspanning, vooruit en mijn eigen houding. De tips van Urielle helpen wel, maar goede begeleiding is zeker aan te bevelen. :) Het probleem ligt niet bij het paard, maar meer met hoe je er zelf mee omgaat. Ga er niet van uit dat het met een paard lessen over gaat, maar zie het als een doel van je lessen. Een glimlach op je gezicht als kleine dingen goed gaan helpt ook enorm om zelf ontspannen te blijven. :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:13

Ik zou een paar prive lessen boeken. Het is logisch dat je instructeur in de les niet altijd genoeg tijd heeft om dit grote probleem aan te pakken. Waarschijnlijk ligt het heel diep in jou manier van rijden (gespannen zit, strak in de hand of knijpen met de benen), en dat leer je nooit af in een groepsles. Er moet iemand gewoon even een paar keer 100% tijd voor jou nemen, zodat je elke keer als je in je oude rijgedrag vervalt weer onmiddelijk gecorrigeerd wordt. Dan komt het wel goed!

Om direct te roepen dat de instructeur niet goed is vind ik wat ver gaan, of die bokker moet deze stal kennen?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:16

Jasmijn159 schreef:
Ik zou een paar prive lessen boeken. Het is logisch dat je instructeur in de les niet altijd genoeg tijd heeft om dit grote probleem aan te pakken. Waarschijnlijk ligt het heel diep in jou manier van rijden (gespannen zit, strak in de hand of knijpen met de benen), en dat leer je nooit af in een groepsles. Er moet iemand gewoon even een paar keer 100% tijd voor jou nemen, zodat je elke keer als je in je oude rijgedrag vervalt weer onmiddelijk gecorrigeerd wordt. Dan komt het wel goed!

Om direct te roepen dat de instructeur niet goed is vind ik wat ver gaan, of die bokker moet deze stal kennen?

Idd prive lessen zullen r vast wel helpen :j
Alleen op een manege vind ik ze meestal niet zo goed, misschien vragen of er een paard geleend (natuurlijk voor een vergoeding) mag worden, en er een instructrice van buitenaf komt.
Denk niet dat het mag op maneges maar wellicht kan je het proberen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:54

Ik zou jezelf toch even afvragen of dit wel de geschikte manege voor jou is.
-Je zit op 'te moeilijke' paarden, waardoor je niet leert maar alleen angstig wordt.
-Je wordt ook niet op een passend paard gezet, al is dit wel beloofd. (En dat is echt niet zo moeilijk hoor, een passend paard vinden)
-Uiteindelijk worden je problemen maar genegeerd en krijg je in feite dus niet eens echt meer les.

Wat wil je bereiken met paardrijles op een manege?
-Wil je ontspannen op een paard z'n rug kunnen zitten?
-Wil je dressuurmatig correct leren rijden?
-Wil je leren steviger in je schoenen te staan en dit ook door te voeren naar het rijden?

Ik ken in mijn omgeving maar 1 manege waar ik zou willen rijden. Puur omdat dat de enige manege is die dressuurmatig correct les geeft en respect voor het paard heeft en gebruik maakt van de spiegelende eigenschappen van paarden.
Zou ik gewoonweg op een paard willen zitten kan ik zo naar 10 maneges toe, wil ik lekker veel buitenrijden op een manege waar paarden gewoon paard mogen zijn dan zijn er maar 2 enz.

Ik vind dus dat je best kritisch mag zijn in welke en of je een manege kiest. Die ene manege waar ik zou willen rijden is voor mij nu niet haalbaar, te ver weg en te duur. Maar de prijs is prima voor de kwaliteit. Dan wacht ik liever en dat ik even niks leer dan dat ik het verkeerde leer.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:06

Een paard kan alleen maar hard gaan als hij rechtuit gaat, op voltes zal de snelheid eruit gaan.
Galoppeer aan op de volte en blijf op een volte totdat je voelt dat het paard ontspant en jij ook zelf kunt ontspannen. Als je het dan aandurft, kun je een stukje rechtuit gaan. Gaat je paard weer te snel? Gelijk op de volte zetten. Heb je het gevoel dat hij niet op je teugel reageert en je weet echt niet meer wat je moet doen?
Als je je hand achter het zadel plaatst kan een paard nooit van je winnen, hij moet dan buigen en langzamer gaan. In galop dit natuurlijk niet 1,2,3 doen, want dan heb je kans dat je paard valt. Gewoon steeds verder je hand richting de achterkant van het zadel brengen. Heel erg veel succes en ik hoop dat je toch weer plezier in het rijden krijgt

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:18

Ik heb een paard gereden dat ook onder me weg liep, zowel in de bak als buiten. Hij had vooral gewoon erg veel energie, was het niet gewend om onder het zadel, laat staan in de bak, te rijden. Hij probeerde mij vooral uit, ik denk niet dat dat het geval is bij de manegepaarden waar jij op rijdt. Mocht volgens jou wel het geval zijn, mijn instructeur vertelde mij dat ik hem moest gaan rijden in plaats van met hem. Wat ze bedoelde was been geven voordat hij uit zichzelf versnelde. Dat duurt even voordat je uitgevist hebt wanneer dat precies is. Ook is figuren rijden, zoals hierboven al wordt gezegd, een goede tip, dan maar op hoog tempo. Zorg dat jij aan het stuur blijft, al geef je maar de opdrachten die hij toch wel wilde uitvoeren. Het is misschien een beetje gek advies, maar bij mij heeft het erg geholpen.

Wat ik van mijn meninstructeur heb geleerd als een paard 'onder' je vandaan loopt, is pompend remmen. Bij mennen heb je natuurlijk alleen je handen, zeker als de rem op je wagen kapot is.. Je houdt in en laat vrijwel meteen weer los, houdt weer in en weer los. Op die manier breng je het paard uit evenwicht en heeft ie niet jouw handen als vijfde been om het zo maar even te noemen. Laat los op het moment dat je uit ademt, dan ontspan je je handen en zal het paard ook minder last hebben van jouw gespannenheid. Ik hoop dat je er iets aan hebt, veel succes nog ermee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:31

tjaaa je hebt nu het idéé dat het niet meer zo goed lukt, dat je ineens niets meer kan, want het ging zooooo goed op de andere manege.
Wel het is zo dat leren paardrijden in trapjes gaat, je bent dus reeds op de eerste paar treden geraakt maar je had van jezelf het idéé dat je eigenlijk al heel veel verder stond.
Dat is zeer zeker geen leuk gevoel nu, maar het is wel een feit dat het echt zo is, dit probleem ligt echt niet aan de paarden, maar aan jezelf .
Ik zou in de manege waar je nu rijdt idd overstappen naar een les van het net iets lagere niveau, ik vermoed dat je daar gaat ontdekken dat de andere mederuiters dan idd ook meer vergelijkbaar met jou zullen rijden, en daar zal dan ook meer gericht naar jouw problemen toe gewerkt worden.
Het is heel belangrijk dat je echt de juiste groep hebt om in te lessen, een te hoge groep maakt je ongelukkig en daar is niet de tijd om aan die meer basis problemen te werken.
Vraag zelf om een lagere groep, je zal zien dat na heel korte tijd jij weer kan opklimmen naar de hogere groep en je zal dan wel die paarden beter onder controle kunnen houden, je moet enkel leren hoe het te doen.